قرارداد اجرایی برق وارداتی 500 کیلوولت ترکمنستان به امضا رسید

  • انتشار: ۱۸ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 13651

با وجود اعتراض‌های گسترده به تغییر مسیر پروژه برق وارداتی ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان، شرکت برشنا اعلام کرده است که قرار داد اجرایی این پروژه را از دشت الوان پل‌ خمری ــ ارغنده کابل به ارزش ۱۱۹ میلیون دالر امریکایی با شرکت موسوم به ( KPTL-RGM JV) به امضا رسانده است.

در خبرنامه‌ای که این شرکت امروز سه‌شنبه منتشر کرده، آمده است که تکمیل این پروژه، حدود دو سال و شش ماه زمان در بر می ‌گیرد.

قدرت ‌الله دلاوری، رییس اجرایی شرکت برشنا در مراسم امضای این قرار داد گفته است، این پروژه برای بخش انرژی افغانستان بسیار مهم بوده است.

در خبرنامه شرکت برشنا آمده است که در این پروژه، دیزاین تفصیلی، تهیه تجهیزات، ساختمان، نصب، ارزابی و منتاژ لین انتقالی ۵۰۰ کیلوولت شامل بوده که مجموعاً ۱۱۸ میلیون و ۹۴۲ هزار و دالر امریکایی هزینه خواهد داشت.

گفته شده هزینه این پروژه از کمک های بلاعوض بانک انکشاف آسیایی پرداخت می شود.

در خبرنامه گفته شده که این پروژه، به طول ۲۰۹ کیلومتر لین از سب‌استیشن دشت الوان پلخمری آغاز و الی سب استیشن ارغنده کابل کشیده می‌ شود که ظرفیت انتقال ۱۰۰۰میگاوات برق را دارد.

شرکت برشنا گفته است که با بهره‌ برداری این پروژه، مشکلات کمبود انرژی برق ولایت‌های کابل، میدان وردک، غزنی، زابل، قندهار، لوگر، پکتیا و خوست حل می ‌شود.

این قرارداد در حالی امضا شده است که پس از فیصله ۱۱ ثور رییس جمهور غنی در یک جلسه کابینه، مبنی بر تغییر پروژه برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از بامیان به سالنگ، اعتراضات گسترده‌ای در داخل و خارج کشور به این فیصله صورت گرفت.

به دنبال افزایش اعتراضات به این تصمیم رییس جمهور، کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی مسیر این پروژه موظف شد که این کمیسیون پس از چند روز کار، فیصله کابینه را تایید کرد و گفت که لین برق ۵۰۰ کیلوولت از سالنگ بگذرد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟