قانونی: جامعه جهانی برای صلح در افغانستان اراده ندارد

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 39560

یونس قانونی، معاون پیشین رئیس جمهور سابق در مراسمی در کابل گفت که کشورهای جهان برای آوردن صلح در افغانستان اراده ندارند. وی گفت که اگر جامعه جهانی و کشورهای منطقه بخواهند، صلح در افغانستان خواهد آمد، اما اراده ای در نزد آنان دیده نمی شود.

آقای قانونی امروز(پنجشنبه، ۲۳حمل) در مراسم اعلام موجودیت «نهضت صلح، عدالت و آزادی افغانستان» گفت که صلح با صلح گفتن تحقق نمی‎یابد.

آقای قانونی در این نشست گفت که جهان برای آمدن صلح در افغانستان اراده ندارد. وی اضافه کرد، هنوز این سوال در پیش باشند‌گان کشور پابرجاست که چه زمانی جهان اراده می‌کند که صلح در کشور شان به وجود آید.

وی تأکید کرد که اگر جامعه‌ی جهانی و کشورهای منطقه در عمل اراده‌ای برای تأمین صلح در افغانستان داشته باشند، صلح آمدنی است.

او اظهار کرد، ایجاد صلح در افغانستان نیاز به برنامه‌های درازمدت و کوتاه مدت دارد که این برنامه توسط جهان و دولت افغانستان تهیه و تطبیق نشده‌است.

وی در عین زمان در رابطه به طرح صلح که از سوی سیاسیون کشور به دولت افغانستان ارایه می‌گردد، واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید آنان باید طرح صلح شان را عاقلانه آماده نمایند و خانۀ مشترک ما را حفظ کنند و باعث تجزیۀ افغانستان نگردند.

قانونی طرح توزیع زمین به مخالفان مسلح را تجزیه‌ی افغانستان خوانده گفت:« تلاش‌های در روند صلح وجود دارد تا بخشی از جغرافیای افغانستان به عنوان مناطق امن به مخالفان سپرده شود؛ اما دادن یک وجب خاک این سرزمین به مخالفان مسلح به معنای تجزیه آن خواهد بود و هیچ کسی در افغانستان آماده تجزیه نیست.»

پیش از این گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی با پیشنهاد طرح صلح به حکومت افغانستان خواستار ایجاد مناطق امن برای طالبان شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟