فشار بر نواز شریف نخست وزیر پاکستان برای استعفاء

  • انتشار: ۴ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 21217
نواز شریف

بعد از اعلام نتیجه اولیه دادگاه عالی پاکستان در پرونده فساد اداری، اکنون اتفاقات خوبی را برای نخست وزیر پاکستان رقم نخورده است به ویژه آنکه همه احزاب مخالف این کشور خواستار استعفای وی شده‌اند.

پرونده فساد اقتصادی نخست وزیر پاکستان که نتایج اولیه آن پس از تایید صلاحیت وی از طرف سه قاضی از پنج قاضی دادگاه عالی پاکستان به نفع وی تمام شده است نیز در روزهای اخیر سود چندانی به حال این سیاستمدار 66 ساله نداشت.

تنها پس از گذشت چند ساعت از اعلام نتیجه دادگاه عالی پاکستان نشان داد که تمام احزاب سیاسی بزرگ و کوچک در این کشور منتظر بودند تا واکنش خود را بر اساس نتیجه این دادگاه تنظیم کنند و با حکمی که اعلام شد اینک تمام احزاب همصدا خواستار استعفای نواز شریف هستند.

با وجود اینکه دولت پاکستان تا کنون مقابل این خواسته مقاومت کرده و حتی برخی وزرای دولت نظیر «مریم اورنگزیب» وزیر رسانه؛ طی مصاحبه خود از پیروزی نواز شریف و محال دانستن استعفا سخن گفته‌اند ولی وضعیت فعلی چیزی خلاف این را بیان می‌کند.

«خورشید شاه» رئیس اپوزیسیون در پارلمان پاکستان با واضح دانستن دلیل استعفای نوازشریف گفت: درک نمی‌کنم که چرا نواز شریف دست به لجاجت زده و استعفا نمی‌دهد، او اصلا صلاحیت نخست وزیری را ندارد.

سراج الحق رئیس حزب «جماعت اسلامی» نیز خواستار استعفای فوری نواز شریف شده و قائل نبودن دو قاضی به صلاحیت نواز شریف را دلیل اصلی استعفا دانست.

شیخ رشید دیگر سیاسی فعال و رئیس حزب «مسلم لیگ» شاخه عوامی پاکستان نیز اعلام کرد که پرونده فساد اقتصادی نواز شریف پایان نیافته و کمیته تحقیق که به زودی تشکیل می‌شود حکم نهایی را مشخص خواهد کرد.

از سوی دیگر، حزب مردم پاکستان در شهرهای مختلف تجمعات اعتراض آمیز برپاکرده و خواستار استعفای نواز شریف شده است.

همصدا شدن احزاب بزرگی مانند «حزب مردم»، «تحریک انصاف»، «جماعت اسلامی»، «مسلم لیگ شاخه عوامی»، «جنبش عوام پاکستان»، « مسلم لیگ شاخه قائد اعظم» و برخی احزاب دیگر، تنها در جهت مطالبه استعفای نواز شریف است.

با این حال، این احزاب درباره اتفاقات پس از استعفا با یکدیگر همراه نیستند. حزب مردم خواستار ابقای قدرت حزب حاکم و همزمان استعفای شخص نواز شریف است. ولی بقیه احزاب خواستار ساقط شدن حکومت به صورت کلی شده‌اند.

نواز شریف پیش از این نیز دو بار نخست وزیر پاکستان بود ولی هیچگاه موفق به تکمیل دوران پنج ساله قدرت خود نشده است.

آصف علی زرداری رهبر حزب مردم پاکستان تنها سیاستمدار پاکستانی بود که از بدو تاسیس این کشور توانست با زیرکی حکومت  پنج ساله خود را کامل به پایان برساند.

نخست وزیر پاکستان از ابتدای قدرت با چالش‌های فراوانی مواجه بود و درجریان اعتراضات گسترده سال 2014 که مخالفان تا مرز عزل او از قدرت پیش رفتند حمایت ناگهانی «حزب مردم» و شخص آصف علی زرداری موجب نجات نواز شریف شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟