فرق غنی با کرزی/ غنی برای دیدار با تیلرسون به بگرام رفت، ولی کرزی دیدار با اوباما در بگرام را نپذیرفت

  • انتشار: ۲ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 32361

عصر روز گذشته رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در سفری غیر منتظره وارد کابل شد و با رهبران حکومت وحدت ملی در پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام دیدار کرد، این دیدار با موجی از انتقادات روبرو شده است. بسیاری این دیدار را با نشانه ضعف رهبران حکومت می دانند. این دیدار در حالی صورت می گیرد که حامد کرزی رئیس سابق در اواخر حکومتش درخواست اوباما را برای ملاقات در پایگاه بگرام رد کرده بود.

رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در سفری از پیش اعلام‌نشده به افغانستان آمد و در دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی، استراتژی کشورش برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده را مورد بحث قرار داد. این دیدار در حالی صورت می گیرد که تیلرسون در ارگ ریاست جمهوری نه، بلکه در پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام کابل با غنی و عبدالله دیدار کرد.

دیدار رئیس جمهور غنی و داکتر عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی در پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام کابل، واکنش هایی در بین مردم و سیاستمداران در پی داشته است. بسیاری از مردم این عمل رئیس جمهور را ضعف مدیریتی و عدم توجه به استقلال و حاکمیت ملی می دانند.

اینکه چرا وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا درخواست دیدار در پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام را داده است، روشن نیست اما موضوعی که بیشتر از متن در این دیدار نمایان شده است، دیدار رهبران حکومت وحدت ملی در خارج از کابل است.

منتقدین به رهبران حکومت وحدت ملی می گویند که دیدار وزیر خارجه امریکا و سران حکومت وحدت ملی در پایگاه نظامیان امریکایی در بگرام، یعنی اینکه کابل دیگر برای سفر مقامات امریکایی جای امن نیست و نمی‌شود مثل گذشته‌ها ریسک یا اعتماد کرد. برای همین سفر وزیر خارجه امریکا به افغانستان در محدوده پایگاه نظامی امریکا در بگرام خلاصه می‌شود.

دیدار رهبران حکومت وحدت ملی در پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام با وزیر خارجه ایالات متحده در حالی صورت می گیرد که در اواخر حکومت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در سفری به کابل از کرزی خواست تا در پایگاه بگرام با وی دیدار داشته باشد، اما این درخواست از سوی کرزی رد شد. رئیس جمهور سابق گفته بود هرگز در خارج از ارگ ریاست جمهوری با این مقام آمریکایی دیدار نخواهد کرد. همین موضوع باعث شد تا اوباما بدون دیدار با کرزی به کشورش بازگردد.

گفته می شود، بعد از رد درخواست اوباما توسط کرزی، وی استدلال کرده بود که برخورد اوباما غیر دپلوماتیک بود و توهین به حاکمیت ملی افغانستان است و به همین دلیل این ملاقات را رد کرده بود. استدلالی که بصورت قابل ملاحظه‌ای در فضای سیاسی و پارلمان کشور مورد استقبال قرار گرفت.

یکی از کاربران شبکه های اجتماعی در این مورد نوشته است که سرنوشت یک دست نشانده بیشتر از این نمی‌شود.

وی نوشته است، وقتی می بینیم وزیر خارجه امریکا غنی را به پایگاه نظامی بگرام فرامی‌خواند، حقارت و بی حیثیتی غنی در مقام ریاست جمهوری بیشتر از پیش معنی می‌شود. یعنی کسی که اراده سیاسی مردمش را احترام نگذارد و مبنای حضورش بر کرسی ریاست جمهوری رای مردم یک سرزمین نباشد، در پایان قصه بیشتر از یک دست نشانده ای حقیر و قابل ترحم، چیزی دیگر و کسی دیگر نمی‌تواند باشد.

کاربر دیگری نوشته است که شاید فراموش کرده ایم که همین رهبران حکومت وحدت ملی را وزیر خارجه آمریکا به قدرت رساند پس نباید بیشتر از این انتقاد کنیم.

بعد از این انتقادات آقای شاه حسین مرتضوی سخنگوی ارگ در صفحه فیسبوک خود نوشته است “براي حكومت، منافع ملي بالاتر از هرچيز است. براي منافع ملي در هرنقطه‌ی كشور رايزني و بحث مي‌شود. به جاي تمركز روي حاشيه‌ها، بهتر است به اهميت و محتواي گفتگوها تمركز نماييم. چشم‌هاي حاشيه‌بين اكثر وقت ما را از متن دور كرده و مصروف حاشيه‌ها مي‌كند.”

سفر تیلرسون به افغانستان در یک سکوت خبری و بسیار محرمانه انجام شد. ابتدا قرار بود وزیر خارجه آمریکا به سفارت این کشور در دوحه برود، اما این دیدار را لغو کرد و از پایتخت قطر، همراه با گروهی از خبرنگاران دستچین شده به پایگاه نظامی بگرام رفت و با اشرف غنی رئیس جمهور و برخی از مقامات بلندپایه نظامی این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدار  علاوه بر داکتر عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی جان نیکلسون، فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان و همچنین هوگو لارنس، سفیر آمریکا در افغانستان نیز حضور داشت.

مصطفی احمدی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟