فرانسه مخالف حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل است

  • انتشار: ۷ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 16521

بعد از اینکه توافقنامه صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار امضاء شد، گزارش می ساند که فرانسه مخالف حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل است.

به گفته یک منبع که خواست نامی از او ذکر نشود، تقاضای افغانستان برای حذف نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل هنوز در آجندای جلسات شورای امنیت سازمان ملل قرار نگرفته است.

اگر فرانسه با حذف نام حکمتیار مخالفت کند،سرنوشت مصالحه دولت افغانستان با حزب اسلامی نیز نا معلوم خواهد بود.

این در حالیست که سخنگوی حزب اسلامی می‎گوید که با گذشت حدود سه ماه از امضای توافقنامه صلح میان این حزب و حکومت افغانستان، اما هنوز هیچ یک از ماده‎های توافقنامه صلح میان این دو جناح عملی نشده‎است.

حشمت الله ارشد سخنگوی این حزب گفته است، ممکن است عدم هماهنگی و مداخلات برخی حلقات در حکومت سبب شده تا کار روی تطبیق مواد توافقنامه صلح بگونه لازم به پیش نرود.

اخبرگزاری افق نوشته منبعی به این خبرگزاری گفته است، فرانسه مخالف حذف نام حکمتیار از لیست سیاه است و با مخالفت این کشور این پیشنهاد هنوز در لیست جلسات شورای امنیت سازمان ملل هم وارد نشده است اما تلاش ها از کانال های دیپلماتیک همچنان جریان دارد.

او گفت که برخی از سران حزب جمعیت اسلامی بعنوان جریان مخالف حضور گلبدین حکمتیار در افغانستان، در این اواخر تلاش زیادی کرده تا متحدان اروپایی خویش را برای مخالفت با حذف نام حکمتیار تحریک کند.

فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که در دوران موسوم به جهاد و مقاومت روابط نزدیکی با سران حزب جمعیت اسلامی داشته و یکی از حامیان سنتی آن به شمار می رود.

با این حال این منبع تاکید کرد که حتی اگر پیشنهاد دولت افغانستان برای حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل در دستور کار شورای امنیت این سازمان قرار بگیرد، احتمال دارد که فرانسه این طرح را « وتو» کند.

این منابع می گویند که اگر این طرح از سوی سازمان ملل پذیرفته نشود سرنوشت مصالحه دولت افغانستان با حزب اسلامی نیز نا معلوم خواهد بود.

حزب اسلامی حکمتیار در این اواخر با حکومت افغانستان یک موافقت نامه صلح را امضا کرده است که براساس آن قرار است رهبر این حزب به زودی به افغانستان بازگردد.

حکومت افغانستان نیز به تازگی درخواستی را به سازمان ملل سپرده است که نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه این سازمان حذف گردد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟