فارین پالیسی: با انتصاب پمپئو احتمال درگیری نظامی بین ایران و آمریکا افزایش یافته است

  • انتشار: ۲۴ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 38245
ایران-امریکا

نشریه آمریکایی فارین پالیسی می نویسد با برکناری رکس تیلرسون از مقام وزارت خارجه آمریکا و جایگزینی مایک پمپئو به جای وی، احتمال درگیری نظامی بین آمریکا و ایران افزایش یافته است.

نشریه فارین پالیسی می نویسد؛ با برکناری رکس تیلرسون و انتصاب مایک پمپئو، رئیس سازمان استخبارات مرکزی آمریکا (سی.آی.ای) به سمت وزیر امورخارجه آمریکا، احتمال خروج آمریکا از توافق هسته ای و اتخاذ یک رویکرد ضد ایرانی در عرصه دیپلماسی بین المللی و نظامی تشدید خواهد شد.

فارین پالیسی می نویسد برکناری رکس تیلرسون و انتصاب مایک پمپئو توسط دونالد ترامپ نشانگر خروج احتمالی آمریکا از توافق اتمی  و در همان حال افزایش احتمال خطر برخورد نظامی آمریکا با ایران است.

دونالد ترامپ روز سه شنبه در توجیه تصمیم خود در برکناری تیلرسون و جایگزینی وی با مایک پمپئو توافق اتمی ایران را مثال زد و گفت در این باره با تیلرسون اختلاف نظر اساسی دارد. ترامپ گفت وقتی به توافق اتمی با ایران نگاه می کند، فکر می کند که این توافق وحشتناکی است، ولی در همان حال، بر این باور است که رکس تیلرسون آن را توافق خوبی می داند. ترامپ گفت: بنا براین، نظر ما در این باره واقعاً همسو و هم جهت نیست.

مایک پمپئو پس از تصویب سنا رسماً وزیر امورخارجه آمریکا خواهد شد، شخصی است که درباره ایران با دونالد ترامپ جهت گیری های مشترکی دارد.

در بین مقام‌های دولت ترامپ، تا کنون مایک پمپئو بیش از همه علیه توافق اتمی ایران حرف زده و موضع مخالف گرفته است. در ماه‌های اخیر پمپئو تلاش کرد با انتشار اسناد و مدارکی از سال‌های گذشته، در خصوص ارتباط جمهوری اسلامی با سازمان القاعده زمینه بیشتری برای افزایش فشارها بر ایران فراهم کند.

مایک پامپیو خواهان بکار بستن روش های بسیار تند وشدید علیه ایران است.

فارین پالیس می نویسد پیش از این تغییر در راس وزارت امورخارجه، تداوم توافق اتمی با ایران با تردیدهای جدی روبرو بوده است.  ترامپ در ماه جنوری به  کنگره آمریکا و متحدین اروپایی خود التیماتوم داد در صورتیکه این توافق تا روز ١۲ ماه مه آینده بر اساس خواست های اعلام شده اش اصلاح نگردد، آمریکا از این توافق خارج خواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟