علائم کمبود کلسیم در بدن و راههای رفع این مشکل فراگیر را بدانید

  • انتشار: ۲۹ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78374

کلیسم فراون ترین ماده معدنی موجود در بدن و یکی از عناصر اصلی بدن است که کمبود آن می تواند مشکلات و خطرات زیاد و ناگواری را برای ما در پس داشته باشد، این مقاله علائم کمبود کلسیم در بدن را بررسی می کند. همراه ما باشید.

کلسیم نیاز اساسی بدن

با توجه به اینکه امروزه مردم از مواد حاوی کلسیم بسیار کم استفاده می‌کنند و بر همین اساس کمبود کلسیم تبدیل به مشکلی اساسی بر عملکرد سیستم بدن شده است چرا که کلسیم لاوه بر نقش کلیدی‌ که در تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها دارد، به عنوان یک پیام‌رسان، نقش بسیار مهمی را در مسیرهای نشانه‌گذاری های سلولی در سراسر بدن ایفا می‌کند؛ بعلاوه، این ماده‌ی معدنی برای کارکرد طبیعی سلول‌ها، انتقال پیام‌های عصبی، ترشح هورمون‌ها و نیز انعقاد خون و انقباض و آرام سازی ماهیچه‌ها دارد که کمبود آن می‌تواند هر یک از کارکردهای بدن را تحت تاثیر قرار دهد به این منظور متخصصان به فکر راهی برای برطرف کردن این مشکل هستند.

علائم کمبود کلسیم

اما قبل از برطرف کردن مشکلات ناشی از کمبود کلسیم در بدن بهتر است با علت ها و علائم کمبود کلسیم و عوارض آن آشنا شویم.

علت کمبود کلسیم

عوامل و علت های متعددی جذب کلسیم در بدن را کاهش می دهند، که عبارتند از:

کمبود ویتامین D؛ حتما می دانید که وجود ویتامین D برای جذب کلسیم در استخوان‌ها و محکم‌تر شدن آنها ضروری است. در غیر این صورت، ممکن است به بیماریهایی نظیر راشیتیسم مبتلا شویم. کمبود ویتامین D و بیماری راشیتیسم از جمله علل، علائم و ۱۱ بیماری ناشی از کمبود ویتامین هستند.

کمبود منیزیم؛ کمبود منیزیوم نیز می تواند منجر به کمبود کلسیم در بدن شود

مصرف سدیم بالا نیز می تواند منجر به کمبود کلسیم در بدن گردد.

مصرف زیاد فسفر که در نوشابه ها یافت می شود

بیماری های مزمن کلیه

عملکرد غیر طبیعی پاراتیروئید؛ کاهش ورود کلسیم به خون که می تواند در اثر کاهش هورمونی که از غده پاراتیرویید تولید شده و باید کلسیم را تنظیم کند رخ دهد، باشد. همچنین ممکن است غده پاراتیرویید در طی عمل جراحی دچار مشکل شود یا در سیر یک بیماری التهابی تخریب شود که تمام این موارد می تواند از علل کمبود کلسیم در بدن باشد

مصرف مواد مخدر یکی دیگر از مواردی است که می تواند موجب کمبود کلسیم در بدن گردد.

علائم کمبود کلسیم

تشخیص کمبود کلسیم در بدن ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد؛ یا این‌که ممکن است دارای علائمی خفیف، شدید، و حتی مرگبار باشد. کاهش سطوح کلسیم در خون و کمبود و فقدان کلسیم در بدن ممکن است به علائم زیر منجر شود:

گرفتگی عضلات

گرفتگی ماهیچه‌ها و عضلات به ویژه در کمر و پاها؛ که ممکن است به اسپاسم ماهیچه های (تتانی) منجر شود، امکان دارد به دلیل فعالیت زیاد یا کمبود پتاسیم ایجاد شود، ولی اگر این ا مر به صورت مکرر اتفاق بیفتد و این در حالی باشد که فعالیت های روزانه در حد مناسبی انجام میگیرد باید آن را از علائم کمبود کلسیم در استخوان ها دانست. به هیمن دلیل که اگز شما درد در قسمت ران ها، عضله های پشت پا و یا ساعد دست هایتان احساس می کنید بهتر است مصرف کلسیم را در برنامه غذایی خود قرار داده و استفاده از ماست و شیر و دیگر لبنیات را افزایش دهید.

پوست خشک و ناخن های شکننده و ضعیف

از آنجایی که کلسیم در ترمیم سلول ها نقش عمده ای دارد و از طرف دیگر در سلامت پوست و مو و ناخن ها نیز موثر است اگر هنگامی که بدن دچار کمبود کلسیم شود، به طبع آن مشکلاتی مانند خشکی و ترک های پوست و شکننده و ضعیف شدن ناخن ها را هم به دنبال داشت.

مشکلات مربوط به خواب

اگر شما هم به مشکلات مربوط به خواب مبتلا هستید احتمالا دچار کمبود کلسیم در بدن تان هستید. چون مشکلات مزمن خواب ناشی از کمبود سطح کلی کلسیم در بدن تان است. بی خواب بودن یا ایجاد وقفه های مکرر در خواب نشان می دهد که بدن شما به مقداری بیشتری کلسیم نیاز دارد و می گوید که باید میزان استفاده از کلسیم را افزایش دهید.

مشکلات مربوط به دندان

در ساختار دندان ها مقدار قابل توجهی کلسیم وجود دارد و اگر شما موجب کمبود کلسیم در بدن تان باید، این امر مستقیما بر سلامت دندان های شما تأثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل اگر دچار پوسیدگی دندان یا دیگر بمیاری های مربوط به دندان هستید و یا دندان هایتان خیلی زرد و ضعیف است حتما این مساله را جدی گرفته و علاوه بر مصرف کلسیم به دندانپزشک مراجعه نمایید.

تغییر در حالت موها

یکی دیگر از علائم کمبود کلسیم خشکی و ریزش و ضعیف شدن موها است، البته علل متعدد دیگری در تغییر حالت موهایتان اثرگذار است اما یکی از نشانه های واضح کمبود کلسیم در بدن تان نیز همین امر می باشد بنابراین بسیار مهم است تا بازبینی اساسی در برنامه غذایی خود و کیفیت و کمیت مصرف کلسیم و لبنیات داشته باشید.

دردهای شدید دوران قاعدگی در زنان

شدت دردهای قاعدگی در زنان متفاوت است و این نیز به دلیل تغییرات هورمونی است اما در برخی موارد این درد با میزان کلسیم موجود در بدن ارتباط دارد. امروزه علم ثابت کرده است که میزان مناسب کلسیم در بدن در کاهش شدت درد و تورم شکم و احتباس آب و اضطراب و افسردگی در طی این دوران اثرگذار است.

شکستی های متعدد استخوانی

از دیگر علائم کمبود کلسیم شکستگی های استخوانی است، کاهش توده استخوانی که ناشی از کمبود کلسیم است می تواند منشاء بسیاری از شکستگی های استخوان و یا پیچ خوردن تاندونها باشد. چنانچه م یدانید کلسیم ماده حیاتی و ارزشمند برای حفظ و استحکام استخوان است و کمبود کلسیم در بدن خطرات بسیاری را در پی خواهد داشت که از جمله آنها بسیمار های مزمنی چون پوکی استخوان است.

ابتلا به فشار خون بالا

در تنظیم فشار خون بسیاری از مواد معدنی نقش دارند و کلسیم یکی از آنها است و کمبود آن در بدن باعث پرفشاری خواهد شد