خواص عقیق شرف الشمس/ دعای شرف الشمس چیست؟

  • انتشار: ۲۳ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77538

اگر شما هم به این باور هستید که عقیق شرف الشمس نام یک سنگ زینتی است بهتر است این مقاله را از دست ندهید چون اطلاعات زیادی از عقیق شرف الشمس را در اختیار شما قرار می دهد که حتما به کارتان می آید.

باورهای غلط در مورد عقیق شرف الشمس

در یک باور عامیانه و قدیمی عقیق شرف شمس را نگین انگشتری زرد رنگ می دانند که برخی به نیت گشایش در کارها آن را به دست می کنند اما بهتر است بدانید که در واقع شرف شمس نام نوعی سنگ نیست بلکه نام ذکری است که برای آن فایده های پرشماری آورده اند.

اما باورهای غلط در خصوص شرف شمس به همین یک مورد خلاصه نمی شود، و در طول تاریخ و با گذشت زمان اندیشه های غلط زیادی به ا صل قضیه شرف الشمس وارد شده است که خرافات هستند بطور مثال این مطلب که شرف الشمس به نام فردی که استفاده کننده از این ذکر هست، کاملا اشتباه است و هیچ وقت شرف شمس به نام فرد استفاده کننده حکاکی نمی شود.

همچنین دعای شرف الشمس برخلاف باور عموم نیازی به تجدید ندارد. چنانچه برخی معقتدند که اگر از نگین که ذکر شرف الشمس بر آن حک شده استفاده میکنید سعی کنید هر سال در ساعت ذکر شده و با آداب کامل بوسیله یک سوزن روی نقش کنده شده را دوباره خراش دهید.

مطلب بعدی دیگر اینکه برای استفاده از شرف الشمس هیچ محدودیت سنی یا جنسی و یا… وجود ندارد و این باور اشتباه است که فقط قشر خاص و با سن خاصی می توانند از این سنگ عقیق با نوشته مخصوص استفاده کنند و این امر فقط به اعتقادات شخص استفاده کننده بستگی دارد.

ذکر یا دعای شرف الشمس چیست؟

گفته می شود شرف الشمس دعایی است که منسوب به حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام می باشد که این دعا را روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص می نویسند و نقشی رمزگونه را نیز پشت انگشتر عقیق زرد رنگ حک می کنند.

عقیق شرف الشمس

مطلبی که در خصوص دعای عقیق شرف الشمس مهم است زمان حکاکی شکل شرف الشمس است که گفته می شود نورده فروردین از ساعت ۱۱ شهر تا ۲۳ همان روز روی طلا یا عقیق زرد یا پارچه زرد کشیده یا حک می شود و یا با خط زرد روی یک تکه کاغذ یا پارچه نوشته می شود.

در خصوص نقش های رمزگونه ای که شرف الشمس نامیده می شود، در کتاب جنه الوافیه چنین آمده است:

«در بعضی از کتاب‏های علمای شیعه دیدم که این شکل از امیرالمۆمنین(علیه السلام) نقل شده است.که وقتی عازم جهاد بود در بین راه که استراحت می کردند این شکل ها را بر روی سنگی حک کرد و فرمود: این رمز پیروزی ماست»

برخی دیگر نیز گفته اند که شرف الشمس تشکیل شده از سیزده اسم اعظم خداوند که عبارتند از ۵ نام اعظم از قرآن کریم و نام اعظم از تورات و ۴ نام اعظم از انجیل که همگی به حروف ابجد نوشته می‌شوند.

در برخی کتاب های اسلامی هم نقش شرف الشمس هم را شامل پنج اسم اعظم خداوند شامل نام های مبارک الله، جمیل، رحمن، مۆمن و نور دانسته اند که بجای نقش از پنج حرف اول آنها بصورت ا.ج.ر.م.ن استفاده شده است.

صحبت در خصوص دعای مخصوص عقیق شرف الشمس زیاد است از جمله برخی بر این باورند که شرف شمس امضاء رمزی مولا علی (ع) است ، برخی دیگجر نیز ثبت نام موکل شمس را قبول دارند و عده ای نیز می گویند دعای شرف شمس روی انگشتر حضرت سلیمان (ع)همراه با عبارت لااله الالله الملک الحق المبین ویا الملک لله حک شده بوده ولیکن عظمت شرف شمس و آداب نوشتاری باطنی آن بالا تر از همه اینها است وحک کردن یا نوشتن آن کار هر کسی که واقف به علوم غریبه نیست نمی باشد ، در سال یکبار شرایط مهیا میشود تا موکلین خورشید به زمین بیایند و خورشید در بهترین موقعیت خود در کل کهکشانها قرار گیرد تا خورشید در آن زمان نسبت به سایر کواکب روی زمین قدرت بیشتری داشته باشد .

شرایط و آداب و نکات لازم هنگام نوشتن شرف الشمس

برای حکاکی ذکر یا دعای عقیق شرف الشمس شرایط و آداب خاصی را باید رعایت کرد و نکاتی را باید رعایت نمود که سند آن در کتاب کشکول شیخ بهایی آمده است و برخی از آنها عبارتند از:

تاریخ دقیق

همانطور که پیش تر بیان شد تاریخ دقیق و معتبر نوشتن دعای شرف الشمس هر ساله فقط و فقط نوزدهم فروردین ماه از ۱۱ ظهر تا ساعت ۲۳ می باشد.

شرایط حکاک

کسی که حکاکی روی عقیق شرف ا لشمس را انجام می دهد باید آداب خاصی را رعیت نماید از جمله اینکه پاک باشد، حتما وضو داشته باشد و قبل از انجام حکاکی قربانی داده باشد.

شرایط نوشتن دعا روی عقیق شرف الشمس

ـ حتما باید روی جسم زرد حکاکی انجام شود

ـ هیچ خطی دوبار کشیده نشود

ـ سوراخ های ستاره و میم و ها و واو بسته نشود

ـ خطوط ابتدا و انتهای ستاره یگدیگر را قطع نکنند

ـ اندازه الف ها یکسان باشد

ـ واو آخر روی تمام نقش کشیده شود

ـ اگر روی کاغذ نوشته میشوند با گلاب و زعفران نوشته شوند

برخی از خواص عقیق شرف الشمس

برای عقیق شرف الشمس خواص بیشماری ذکر شده است از جمله اینکه: کسی که آن را نوشته و همراه خود داشتهد باشد، در حفظ خداوند می باشد و . . .

همچنین گفته شده هرگاه پیش سلاطین و بزرگان رود و (نگین شرف الشمس که دعا بر آن نقش شده است را) با خود داشته باشد، مورد قبول ملک قرار می گیرد و خداوند حمایت می کند او را از شر آن‌ها.

همچنین چنین آمده است که حامل این اسماء در همه جا پیروز و منصور می‌باشد و مقهور می‌شود هر که با آن شخص دشمنی کند.

هر که با خود عقیق شرف الشمس دارد، سحر و نظر بد از او دور و باطل شود.

برای مصروع و کسی که مرض غش کردن دارد و کلیه بیماری‌های بدن، داشتن ا ین دعا اثر دارد.

برای دختری که بی شوهر مانده، شرف الشمس را همراه خود داشته باشد، شوهر کند.

و….