عجیب ترین و خطرناک ترین فرودگاه جهان

  • انتشار: ۲۲ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 100579

در ساخت یک فرودگاه باید به عوامل بسیاری همچون مکان مناسب، عرض جغرافیایی، جهت وزش باد توجه نمود.

البته گاهی شرایط محیطی سبب ساخت فرودگاه های خاصی در جهان می شود. انسان همواره برای رسیدن به اهداف خود تلاش کرده است تا بر شرایط طبیعی غلبه کند.

نمونه آن را می توان در ساخت فرودگاه جبل الطارق مشاهده کرد.

فرودگاه جبل الطارق

بومیان منطقه آن را فرودگاه جبهه شمالی می نامند. فرودگاه جبل الطارق یک فرودگاه نظامی و عمومی با کد یاتا GIB می باشد.

این فرودگاه در کشور جبل الطارق و در ارتفاع ۵ متری از سطح دریا قرار دارد. این فرودگاه دارای یک باند فرود به طول ۱۸۲۸ متر است.

فرودگاه جبل الطارق
فرودگاه جبل الطارق

باند فرودگاه درست از بین بزرگراه اصلی شهر که چرچیل نام دارد می گذرد. ساختمان فرودگاه تنها ۵۰۰ متر از مرکز شهر جبل الطارق فاصله دارد.

به علت کمبود فضا برای هر بار فرود و بلند شدن هواپیما این بزرگراه حداکثر ۲ ساعت در روز بسته می شود.

هیچ تونل یا زیر گذری جهت تسهیل در رفت و آمد ساخته نشده است.

افراد و اتومبیل ها می توانند از بزرگراه چرچیل عبور کنند، دومنطقه جبل الطارق متعلق به بریتانیا و شهر لا لینئا د لا کنسپسیون، متعلق به اسپانیا توسط این بزرگراه به هم متصل می گردد.

این فرودگاه یکی از شگفت انگیزترین فرودگاه های دنیا است و تمامی پروازها توسط شرکت مونارک ایرلایز انجام می شود. هر روز ۱۱ پرواز از این فرودگاه به چهار مقصد در انگلستان و دو مقصد در اسپانیا انجام می شود.

این فرودگاه برای انجام پروازهای اضطراری نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا در سال ۱۹۳۹ساخته شد. باند آن سپس با استفاده از خاک صخره جبل الطارق به درون دریا ادامه یافت.

با وجود اختلافات بسیار بین اسپانیا و بریتانیا بر سر ماکلیت این فرودگاه، مدیریت آن را وازرت دفاع بریتانیا برعهده دارد.

تنگه جبل الطارق

بین جنوبی ترین نقطه کشوراسپانیا و منتهی الیه شمال غربی قاره آفریقا قرار دارد. این تنگه نقطه اتصال دریای مدیترانه به اقیانوس اطلس است و با توجه به اهمیت استراتژیکی بالا، مسیر عبور ۵۰٪ کشتی های تجارتی سراسر دنیا است.

تنگه جبل الطارق
تنگه جبل الطارق

طول این تنگه ۵۸ کیلومتر و عرض آن ۱۳ کیلومتر است که در دماغه مراکش در اسپانیا و دماغه سیرس در مراکش به کمترین مقدار می رسد. حداکثر عرض غربی تنگه جبل الطارق بین دماغهٔ ترافالگار و اسپارتل ۴۳ کیلومتر است.

این تنگه تنها مسیر ارتباطی بین دو اقیانوس اطلس و مدیترانه می باشد و به همین دلیل یکی از پررفت و آمدترین آبراه های جهان است.

بطور میانگین در هر ۵ دقیقه یک کشتی از این تنگه می گذرد که روزانه تقریباً ۳۰۰ کشتی می شود. جریان آب های دریایی در این منطقه سبب ایجاد تنوع غذایی شده و نهنگ ها و دلفین های زیادی را به سوی خودش جذب می کند.

قلمروی جبل الطارق

قلمروی جبل الطارق روستایی کوهستانی در سواحل جنوبی اسپانیا در جنوب غربی اروپا که در انتهای جنوبی شبه جزیره ایبری واقع شده است.

از شمال با کشور اسپانیا دارای مرز مشترک است و یکی از سرزمین های فرادریایی بریتانیا محسوب می شود. صخره یا کوه طارق که در امتداد این قلمرو دیده می شود و در بخش ساحلی خود به تنگه جبل  الطارق متصل می گردد.

مساحت این منطقه ۶٫۷ کیلومترمربع می باشد. تقریباً ۳۰٬۰۰۰ نفر در آن ساکن هستند؛ که اکثریت ساکنین به زبان انگلیسی حرف می زنند. هرچند در برخی نقاط جبل الطارق، زبان اسپانیایی نیز رایج است.

زبان محلی مردم این منطقه لانیتو است. این زبان ترکیبی از زبان انگلیسی، اسپانیایی، مالتی، پرتغالی و حتی رگه هایی از زبان ایتالیایی می باشد.

صخره جبل الطارق
صخره جبل الطارق

صخره جبل الطارق

در واقع این صخره، کوهی از جنس آهک واقع در قلمروی جبل الطارق می باشد. ارتفاع آن ۴۲۶ متر و در مرز اسپانیا و در مالکیت بریتانیا است. این صخره یک محیط طبیعی برای بیش از ۲۵۰ میمون است. در ارتفاعات این صخره یک زیستگاه طبیعی برای حیوانات و پرندگان مهاجردیده می شود.

همچنین این صخره مکان استراحت پرندگان مهاجر بین دو قاره آفریقا و اروپا است. جنس آهکی این صخره در اثر بارش باران شکاف ها و غارهایی برای حیوانات و پرندگان بوجود آورده است که می تواند پناهگاه مناسبی برای ثکتیر پرندگان مهاجر باشد.

قدمت صخره جبل الطارق به دوره ژوراسیک در حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش برمیگردد. در ضلع شرقی صخره که شیب زیادی وجود دارد «غار گور» دیده می شود.

براساس یافته های باستان شناسان این غار از حدود ۳۰ هزار سال پیش محل سکونت نئاندرتال ها بوده است.

باستان شناسان با کشف بقایای آثار این موجودات باستانی و بررسی دیگر غارهای این صخره به تنوع غذایی آن ها در ۳۰ سال پیش دست یافته اند.

در بالای صخره قصری از دوره مورها باقی مانده است. این قصر به دستور «طارق بن زیاد»، از فرماندهان نظامی خلافت امویان ساخته شده است.

در سال ۷۱۱ طارق بن زیاد از این تنگه می گذرد وی در جنگ با ویزیگورت ها بود تا اسپانیا را آزاد سازد. وی این صخره آهکی را بنام خودش نام گذاری و دستور ساخت این قصرعظیم را داد.

بریتانیا یا اسپانیا؛ کدامیک؟

در تاریخ ۳۰ آوریل ۷۱۱ مسلمانان به رهبری طارق بن زیاد از این تنگه عبور کردند و بخش زیادی از اسپانیا را فتح کردند. اما در سال ۱۴۹۱ در دوره فردیناند و ایزابل، مسلمان از اندلس بیرون رانده شدند. مسلمانان از شهرهای سئوتا، تطوان، منطقه جبل الطارق رانده و حتی به قتل رسیدند.

جبل الطارق سال ۱۷۰۴ در جنگی میان اسپانیا و نیروهای مشترک بریتانیایی-هلندی به تصرف این نیروها درآمد. نیروهای مشترک به فرمان خاندان هابسبورگ ادعای تسط بر تنگه را داشتند. هنوز هم اسپانیا حاکمیت بریتانیا را برتنگه نپذیرفته است.

براساس پیمان اوترخت در سال ۱۷۳۱ تنگه جبل الطارق به تملک بریتانیا درآمد. اسپانیا در سه جنگ ناکام تلاش نمود تا این منطقه را باز پس گیرد.

در رأی گیری که در سال های ۱۹۶۷ و ۲۰۰۲ انجام شد. مردم منطقه حاکمیت اسپانیا را رد کردند. مردم حاضر نشدن تحت حاکمیت اسپانیا زندگی کنند. در سال ۲۰۰۲، ۹۸٪ مردم موافق ماندن در تحت حاکمیت بریتانیا بودند.