ظاهر قدیر: حکومت خط دیورند را به نفع پاکستان امضاء کرده است

  • انتشار: ۲۲ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 33206

ظاهر قدیر، عضو مجلس نمایندگان و معاون پیشین این مجلس ادعا می‌کند حکومت افغانستان با دستور رئیس جمهور غنی موضوع خط دیورند را به نفع پاکستان امضا کرده‌است.

اخیرا یک‌بار دیگر سروصداها در مورد چگونگی به رسمیت‌شناختن یا نشناختن یا نشناختن خط دیورند به عنوان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان بالا گرفته‌است.

سفیر انگلستان در کابل، در هفته‌های گذشته به بی‌بی‌سی گفت که خط دیورند به عنوان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان است و جامعۀ جهانی آن را به رسمیت می‌شناسد.

امروز ظاهر قدیر در همین رابطه گفت که مردم می‌گویند حرف‌زدن در مورد دیورند خراب است اما حرف سفیر انگلستان بی‌جا نیست.

آقای قدیر گفت رییس پیشین ستاد ارتش افغانستان داکتر قدم‌شاه شهیم در انگلستان به نام بدرمنجمنت این را به امضا رسانیده‌است.

او گفت حالا که پاکستان سیم خاردار می‌کشد، این امضا شده و آن را قدم‌شاه شهیم به امضای رییس جمهور امضا کرده‌است.

خط دیورند تنها یکی از توافق ها میان حاکمان وقت افغانستان و هند بریتانیایی در اواخر قرن نوزدهم در رابطه با تعیین قلمرو مرزی میان دو کشور است. سرزمین های واقع در شرق افغانستان قدیم همواره محل اختلاف میان حاکمان هندی و هند تحت استعمار بریتانیایی بود و توافقات متعددی برای تعیین حدود این کشورها صورت گرفته که نتیجه آن کوتاه‌تر شدن دست حاکمان افغان از این سرزمین‌ها بوده است.

معاهده دیورند که در تاریخ ۱۲ اکتبر ۱۸۹۳ میان امیرعبدالرحمان خان و سِر هنری مورتمور دیورند به امضاء‌ رسید و خط دیورند را به عنوان مرز تعیین کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟