طرز تهیه انواع خاگینه

  • انتشار: ۱۲ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 111517

خاگینه یکی از دسرهای خوشمزه ای است که در انواع مختلف تهیه می شود. در واقع این دسر لذیذ مربوط به آذربایجان است و برخی آن را به عنوان صبحانه یا عصرانه نیز میل می کنند.

طرز تهیه خاگینه
طرز تهیه خاگینه

خاگینه انواع زیادی دارد اگر شما آن را به صورت شیرین و همراه با عسل، شکر یا شهد درست کنید به عنوان دسر و در غیر این صورت به عنوان غذا سرو می‌ شود.

از آنجا که این خوراکی تنوع زیادی دارد و به شیوه های مختلفی آماده می شود و حوصله این نوشته از پرداختن به همه انواع آن خارج است،  در ادامه  به طرز تهیه چند نمونه از معروف ترین آنها بسنده می کنیم.

خاگینه ساده

خاگینه ساده که به خاگینه عسلی هم معروف است همان‌طور که از نام آن مشخص است ساده‌ترین نوع خاگینه است که با ساده‌ترین و در دسترس‌ترین مواد اولیه و بدون هرگونه افزودنی تهیه می ‌شود و می توان از آن به عنوان دسر و یا در وعده صبحانه استفاده کرد.

اگر می خواهید برای اولین بار خاگینه درست کنید بهتر است از نوع ساده آن شروع کنید برای تهیه خاگینه ساده به مواد زیر احتیاج داریم:

آرد : ۶ قاشق غذاخوری

شکر : ۲ پیمانه

ماست ۵ قاشق غذاری

تخم مرغ : ۵ عدد

بکینگ پودر : ۱ قاشق مربا خوری

روغن مایع : به میزان لازم

زغفران دم کرده : به مقدار لازم

مقداری کمی وانیل

طرز تهیه خاگینه ساده

در ابتدای کار برای تهیه خاگینه باید یک کاسه مناسب را انتخاب کنید. سپس تخم‌مرغ ها را در آن بشکنید و ماست را به آن اضافه نمایید و حسابی به هم بزنید تا مواد موجود در ظرف کاملاً یکدست شوند.

طرز تهیه خاگینه
طرز تهیه خاگینه

بعد از این مرحله ۱ قاشق مرباخوری بکینگ پودرتان را به همراه آرد به مواد قبلی اضافه کنید و مجدداً محتویات کاسه را به خوبی هم بزنید.

در این مرحله مقداری روغن داخل ماهیتابه ای که آن را برای پختن مواد در نظر گرفته اید بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود.

توصیه می شود در این مرحله و بعد از داغ شدن روغن از شعله پخش کن استفاده کنید سپس بعد از داغ شدن روغن حرارت را بسیار کم کنید و محتویات کاسه را به داخل ماهیتابه بریزید.

 سپس در ماهیتابه تان را بگذارید و ۲۰ دقیقه به خاگینه فرصت دهید تا یک طرف آن کاملا سرخ شود، سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر را برای سرخ کردن آماده شود.

در مدت زمانی که خاگینه در حال پختن است شما می‌ توانید در ظرفی دیگر به تهیه شربت آن بپردازید که در انتهای مطلب طرز تهیه آن آمده است.

بعد از اینکه طرف دیگر خاگینه سرخ شد، آن را از ماهیتابه خارج کنید و به طور دلخواه آن را برش دهید و بعد از خنک شدن شربت خاگینه، آن را بر روی خاگینه بریزید و میل نمایید، به همین سادگی و خوشمزگی!

 توصیه می شود برای اینکه خاگینه تان هم طعم بهتری داشته باشد و هم ظاهری زیباتر و شکیل تر داشته باشد، از سبزی کوکو، نعنا و تره کوهی خرد شده در مایه خاگینه استفاده کنید.

خاگینه تبریزی

خاگینه تبریزی یکی دیگر از انواع معروف خاگینه است که در ادامه به مواد لازم و طرز تهیه آن پرداخته شده است.

مواد لازم برای خاگینه تبریزی: تخم مرغ : ۳ عدد ماست : ۱ قاشق غذاخوری آرد : ۱ قاشق غذا خوری بکینگ پودر : نصف قاشق چایخوری وانیل : یک چهارم قاشق چای خوری گردو به صورت خرد شده : ۶ عدد شکر : دو پیمانه گلاب : نصف پیمانه زعفران دم کرده : به میزان لازم پودر هل : ۱ قاشق مرباخوری پودر دارچین : ۱ قاشق مرباخوری پودر گل محمدی : ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه خاگینه تبریزی

طرز تهیه خاگینه
طرز تهیه خاگینه

برای درست کردن خاگینه تبریزی ابتدا یک کاسه مناسب بردارید و تخم مرغ ها را درون آن بشکنید و سپس وانیل را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا سفیده و زرده تخم مرغ کاملاً یک دست شود.

سپس ماست شیرین را به همراه آرد و بکینگ پودر به کاسه اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شود. در صورتی که غلظت تخم مرغ کم بود به آن مقداری دیگری آرد اضافه کنید. در این مرحله شما باید غلظتی کمتر از غلظلت فرنی داشته باشید.

در مرحله بعدی یک ماهیتابه بردارید و مقداری روغن به آن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید تا داغ شود. سپس مایه خاگینه را داخل روغن بریزید و آن را در تابه پخش کنید.

کمی صبر کنید تا یک طرف آن سرخ شود و سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز به خوبی برشته شود. بعد از سرخ شدن خاگینه، در تابه را بگذارید  و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مقداری خاگینه نرم شود و بتوان آن را به راحتی به حالت رول در آورد.

بعد از انجام این کارها و در مرحله بعدی پودر هل، پودر دارچین و پودر گل محمدی را بر روی خاگینه بپاشید. سپس گردوهای خرد شده را در وسط آن بریزید و رول کنید. برای نگه داشتن رول از خلال دندان استفاده کنید.

مواد لازم برای خاگینه هویج

۳ عدد هویج متوسط

۵ عدد تخم مرغ

۲۴۰ گرم گردوی خرد کرده

۳ قاشق سوپ خوری دارچین

مقداری هم پودر پسته یا خلال پسته 

طرز تهیه خاگینه هویج

قبل از هر کاری هویج ها را پوست گرفته، بشویید و رنده کنید. عدد تخم مرغ ها را در کاسه ای بشکنید و کمی مخلوط کنید تا از هم باز شود، در مرحله بعد هویج و تخم مرغ را با هم مخلوط کنید و یک‌ گوشه بگذارید.

اگر دارید تابه ای به شکل مستطیل را چرب نموده و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود اگر هم تابه مستطیل شکل ندارید از یک تابه معمولی استفاده کنید.

مخلوط هویج و تخم مرغ را داخل ماهیتابه تان بریزید و برای ۵ الی ۷ دقیقه در فری که با دمای ۲۰۰ درجه گرم شده قرار دهید.

گردو ، پودر قند و دارچین را با هم مخلوط کرده و روی خاگینه هویج بریزید، سپس رول کرده و شیره را روی آن بریزید.

می توانید این خاگینه را ۳۰ دقیقه دیگر در فری با دمای ۱۵۰ درجه  قرار دهید تا بپزد.

مواد لازم برای شربت خاگینه: شکر : ۵/۱ پیمانه آب : سه چهارم پیمانه گلاب : یک چهارم پیمانه زعفران دم شده : به میزان لازم