طالوت و جالوت که بودند؟

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74065

طالوت و جالوت یکی از داستان های کم نظیر قرآنی است که می شود از روی آن یک فیلم سینمایی یا سریالی خیلی زیبا و آموزنده ساخت!

البته همه داستان های قرآن کریم اینچنین هستند و کمابیش از روی آنها اقتباس های هنری نیز صورت گرفته است اما باید این مطلب را بپذیریم که داستان های قرآنی که سراسر جذابیت، هدایت، هیجان و نورانیت هستند کمتر در میان ما شناخته شده و بدان پرداخته شده است. ما در این مطلب به داستان قرآنی طالوت و جالوت می پردازیم. با سرویس اطلس پلاس خبرگزاری اطلس همراه باشید.

طالوت و جالوت چه کسانی بودند؟

قبل از بیان هر چیزی، ابتدا باید شخصیت های اول این داستان را معرفی کرد؛ برای اینکه بدانیم طالوت و جالوت که بودند خوب است ابتدا جزئیاتی درباره تاریخ زندگی آنها نقل کرده و نگاهی به نظر قرآن کریم درباره آنها بیندازیم.

این دو نام چند بار در سوره مبارکه بقره قرآن کریم ذکر شده است. نام طالوت دو بار در آیات ۲۴۷ و ۲۴۹ و نام جالوت در آیات ۲۴۹ تا ۲۵۱ همین سوره آمده است. در این آیات خداوند متعال شرح حال به دست گرفتن پادشاهی بنی اسرائیل توسط طالوت و سپس تقابل او با جالوت را نقل می فرماید که بسیار خواندنی و زیبا است.

طالوت و جالوت

بر اساس گزارشات تاریخی، طالوت و جالوت ۵ قرن بعد از حضرت موسی علیه السلام زندگی می کرده اند.

طالوت

«طالوت»، اولین پادشاه بنی اسرائیل است که توانست در کنار رهنمودهای نبوی حضرت داوود علیه السلام این قوم را بعد از سال ها سرگردانی به قدرت و شکوه برساند.

بر اساس گزارشات، طالوت از فرزندان بنیامین، فرزند حضرت یعقوب علیه السلام بوده است. قرآن کریم وی را به دو صفت «علم» و «قدرت بدنی» توصیف می کند و در آیات زیادی از ایشان تمجید کرده است.

در سوره مبارکه بقره که شرح داستان طالوت و جالوت آمده است ذکر شده که بنی اسرائیل از خداوند پادشاهی مقتدر طلب کردند تا آنها به شکوه برساند. خداوند نیز به پیامبرش وحی فرستاد که طالوت پادشاه بنی اسرائیل خواهد بود اما وقتی طالوت از سوی خداوند متعال برای پادشاهی و حکمرانی بنی اسرائیل برگزیده شد، مردم بنی اسرائیل طبق معمول زبان به شکایت گشودند و این حکم را قبول نکردند! حرف حساب بنی اسرائیل این بود که طالوت مرد ثروتمندی نیست و بدین جهت نمی تواند بر ما حکومت کند.

ظاهرا سنت در میان بنی اسرائیل بر این منوال بوده است که انبیاء در نسل فرزندان لاوی، پسر حضرت یعقوب علیه السلام قرار داشته و حکمرانی و پادشاهی نیز در میان فرزندان یهودا بن یعقوب دست به دست می گشته است.

در این میان، وقتی طالوت که از فرزندان بنیامین بوده است به پادشاهی و حکمرانی برگزیده می شود، اعتراض دیگران را بر می انگیزد.

داستان طالوت و جالوت در قرآن کریم با اشاره به این بهانه گیری بنی اسرائیل آورده است که در این هنگام پیامبر بنی اسرائیل که از سوی خداوند مامور شده بود طالوت را به پادشاهی معرفی کند به مردم فرمود: خداوند او را به دو صفت علم و قدرت آراسته است و به این دو صفت وی شایستگی و لیاقت حکمرانی بر شما را دارد.

خداوند در آیه ۲۴۸ سوره مبارکه بقره که قسمتی از شرح داستان طالوت و جالوت است، نشانه ای برای پادشاهی طالوت بیان می فرماید. پیامبر بنی اسرائیل برای اینکه دل مردم بهانه گیر این قوم آرام شود و طالوت را به پادشاهی بپذیرند می فرماید: نشانه پادشاهی طالوت این است که صندوقچه ای که حضرت موسی علیه السلام در آن در آب رها شد و برای بنی اسرائیل مقدس بود اما دشمنان آن را از آنها ربوده بودند باز خواهد گشت در حالی که ملائکه آن صندوق را حمل می کنند.

آیاتی که بیانگر داستان طالوت و جالوت است نکات نغز و جالبی درباره آزمایشات بنی اسرائیل توسط طالوت نیز آورده است که در ادامه این مطلب مشاهده می کنید.

جالوت

جالوت یک پهلوان بسیار قدر قدرت و خوف انگیز از فلسطین بوده است که بنی اسرائیل از رویارویی با او بسیار هراس داشته است.

جالوت دارای سپاهی بزرگ و عظیم و بسیار مسلح بوده و نبردی شدید بین او و بنی اسرائیل در می گیرد که در آخر وی توسط حضرت داوود علیه السلام کشته می شود. خداوند در آیه ۲۵۱ سوره مبارکه بقره به بیان کشته شدن وی به دست حضرت داوود علیه السلام پرداخته و شرح داده است که این نبرد نابرابر چگونه به نفع مومنین به پایان رسیده است.

نبرد طالوت و جالوت در قرآن کریم

قرآن کریم در آیات ۲۴۹ تا ۲۵۱ سوره مبارکه بقره به بیان داستان نبرد طالوت و جالوت پرداخته است.

در این آیات آمده است که وقتی طالوت سپاهیان خود را برای رویارویی با جالوت آماده کرد و آنها به حرکت در آمدند، طالوت آزمایش جالبی برای امتحان صبر و مقاومت افراد خود در نظر گرفت.

هنگامی که سپاهیان به رودخانه ای می رسند و همه خسته و تشنه از پیمودن راه برای آب خوردن به کنار رودخانه می آیند، طالوت فرمانی صادر می کند که همه افرادش متحیر می شوند؛ او می گوید: هیچ کس حق ندارد از این آب بخورد و هر کس خود را از این آب رودخانه سیراب کند از من نیست.

قرآن کریم در ادامه داستان گزارش می دهد که اکثر سپاهیان طالوت از این فرمان تخطی کرده و از آب می نوشند و فقط تعداد اندکی بر سر اجرای این فرمان پافشاری می نمایند.

هنگامی که سپاه طالوت و جالوت با یکدیگر مواجه می شوند، افراد طالوت که تعداد اندکی بوده اند رو به تزلزل رفته و تعداد بالای سپاه جالوت خوف و هراس بر دل سپاهیان طالوت می اندازد.

در این هنگام گروهی از سپاهیان طالوت که جزو مومنان حقیقی بوده اند مردم را به نبرد ترغیب کرده و می گویند:

«کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثِیرَهً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ»

بسا گروهى اندک که بر گروهى بسیار به اذن خدا پیروز شدند و خداوند با شکیبایان است

سوره بقره/ آیه ۲۴۹

نبرد طالوت و جالوت سرانجام با پیروزی سپاه طالوت به پایان می رسد و جالوت به دست داوود پیامبر علیه السلام کشته می شود.

این جنگ در واقع تبدیل به یک نماد قرآنی شده است که عده و جمعیت مومنین حتی اگر قلیل و اندک باشد، در صورت صبر و مقاومت و اعتقاد به خداوند می توانند بر لشکرهای بسیار مسلح و زیاد غلبه کنند.

چنانچه علاقمند هستید آیات مربوط به این داستان هیجان انگیز را بخوانید می تواند اینجا کلیک کنید.