طالب و داعش: دو روی یک سکه

  • انتشار: ۳۰ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 86274

پس از شکست های سنگین داعش در عراق و سوریه، گمانه زنی ها در خصوص فرار اعضای داعش به افغانستان و انجام فعالیتهای تروریستی شان افزایش یافت. در حالیکه افغانستان هیچگونه نزدیکی و یا مرز مشترکی با عراق و سوریه ندارد، اما با این وجود، داعش به برکت نیروهای خارجی در افغانستان اعلام موجودیت کرد و مسئولیت عملیات های تروریستی بسیاری را نیز به عهده گرفت.

اگر‌از ادعای روس ها درباره نقش آمریکایی ها در نقل و انتقال اعضای داعش به شمال افغانستان برای ناامن ساختن حوزه ی نفوذ روسیه بگذریم، باید گفت: هسته اولیه ی داعش شاخه خراسان را برخی فرمانده هان طالب پاکستانی همچون حافظ سعید خان تشکیل دادند که پس از جدایی از شورای کویته با ابوبکر البغدادی بیعت کردند. آنها با امکانات مالی زیاد توانستند اعضایی از شبکه حقانی، لشکر طیبه و برخی جنگجویان خارجی آسیای میانه را نیز جذب نمایند.

داعش در افغانستان همانند طالبان، دست پرورده و محصول پاکستان است که هر دو از نظر فکری و مالی از یک منبع تغذیه می شوند و حتی در طراحی عملیات های تروریستی و اقدامات جنایتکارانه نیز از شیوه ی مشابه کار می گیرند. عملیات های تروریستی داعش بر مسجد امام زمان قلعه نجارها، مرکز آموزشی موعود، مسجد باقرالعلوم، شفاخانه برچی، درمسال سیک ها در کابل، حمله بر مراسم جنازه در ننگرهار و… از نظر هدف و تاکتیک، هیچ تفاوتی با حملات تروریستی طالبان بر شفاخانه چهارصد بستر، مسجد هسکه مینه، چهارراهی زنبق، هوتل کانتیننتال، حمله بر گردهمایی علمای دین در کابل، حمله بر مراسم عروسی در ننگرهار و… ندارد. اما با این حال داعش می تواند رقیب طالب باشد.

با جدی تر شدن پروسه صلح، پاکستان که برای پیشبرد اهداف خود در افغانستان تا حدودی از طالبان ناامید شده است، می کوشد با حمایت و تقویت داعش از نظر استخباراتی ، مالی و تجهیزاتی، حوزه فعالیت این گروه تروریستی را به شکل نقطه ای در ولایات کشور گسترش دهد. تا در صورت پیوستن طالبان به پروسه صلح بتواند از طریق بدیل دیگری بنام داعش، منافع خود را در افغانستان تعقیب نماید.

از طرفی آمریکا برای تطبیق هر چه عاجلتر توافقنامه ی خود با طالبان می کوشد با بزرگنمایی داعش، نفرت مردم از اقدامات جنایتکارانه ی طالبان را به سمت نفرت از داعش سوق داده و ذهنیت عامه را برای پذیرش طالبان مساعد سازد. حال آنکه از نظر مردم افغانستان طالب و داعش دو روی یک سکه اند.

دکتر زکیه عادلی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟