طالبان و حکمتیار بر اساس فقه حنفی پاسخ دهند!

  • انتشار: ۸ میزان ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهدین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 95278

مقدمه

مکتب فقهی حنفی یکی از مکاتب فقهی عقل گرا، معتدل، نزدیک به فقه اهل بیت پیامبر اکرم ص است.
تردیدی وجود ندارد که زندگی مسالمت آمیز پیروان حنفی و جعفری در افغانستان بعنوان الگو در میان امت اسلامی مطرح است، دیدگاه های فقهی امام اعظم ابوحنیفه برای همه ما قابل احترام است، گرچه ممکن است برخی تفاوت ها در نظریات وجود داشته باشد.
اکنون که طالبان و حکمتیار دیدگاه ها و مبانی فقهی حنفی را پیش کشیده اند برای مردم افغانستان سوالاتی بوجود آمده که آیا فقه حنفی نظرش نسبت به مسایل همینگونه که طالبان و حکمتیار می گویند هست ؟ یا فقه حنفی جدای از نظریات طالبان و حکمتیار نظریه فقهی دارد؟ برای روشن شدن این موضوع ناگزیر پرسشهای را مطرح می کنیم تا مساله روشن شود.

سوالات از حکمتیار

۱. سال ۷۱ مجاهدین حکومت وقت را شکست داد، شما هم بخشی از نیروهای مجاهدین بودید، اما بدلیل اختلاف بر سر تقسیم قدرت شما حکومت اسلامی مجاهدین را نپذیرفتید و کابل را به موشک بستید؟ در کجای فقه حنفی آمده است که شما حق دارید بخاطر اختلاف بر سر قدرت مردم و یا حتی نیروهای مخالف خود را بکشید؟ لطفا منبع را ذکر کنید
۲. شما بخاطر اختلاف با حزب جنعیت اسلامی تعدادی از فرماندهان آن حزب را کمین زدید و کشتید، جواز کمین در فقه حنفی برای کشتن برادران مسلمان را بیان کنید؟
۳. شما امروز در قصر مجلل زندگی می کنید، موترهای شیشه سیاه و همرنگ شما تعدادش معلوم نیست، اما جوانانی که برای حزب شما برای آرمان شما جنگیدند و شهید شدند خانواده های شان محتاج نان شب شان هستند، خانواده آنان هر روز شهید می شوند هر دم شهید هستند، در کدام بخش فقه حنفی آمده است که شما بهترین زندگی را داشته باشید و خانواده های شهدا محتاج نان شب باشند! لطفا منبع این حدیث را نیز ذکر کنید تا دیگران هم بدانند.
۴. شما دولت افغانستان را وابسته و مزدور می دانید ، هزینه های زندگی شخصی ، اجتماعی و سیاسی شمارا دولت می پردازد در کجای فقه حنفی آمده است که می توانید از مزدور بیگانه پول بگیرید و زندگی خود را تامین کنید؟
ده ها پرسش دیگر که مطمئنم پاسخی برای آن ندارید

سوالات از طالبان

برایم تعجب آور بود که طالبان در مذاکرات دوحه گفته اند فقه حنفی معیار و مبنای مذاکرات در موارد اختلافی باشد،
عملکرد بیست ساله طالبان کجا بر مبنای فقه حنفی بوده است؟ طبیعی است که افکار عمومی پرسشهای از طالبان دارند که آنان باید بر اساس فقه حنفی پاسخ دهند.
۱. تحریک طالبان در بیست سال گذشته ۷۵۰۰۰ جوان مسلمان را کشته است، آیا شما مردم افغانستان را مسلمان می دانید یانه؟ اگر مسلمان میدانید جواز کشتن مسلمان در فقه حنفی را بیاورید؟ اگر مسلمان نمیدانید دلیلی از فقه حنفی بیاورید که مسلمان نیستند؟
۲. شما استاد ربانی رییس شورای عالی صلح را در یک نیرنگ و فریب کشتید، جواز کشتن شخصی که برای صلح تلاش می کند را از فقه حنفی بیاورید؟
۳. هزاران ا زن را بیوه، هزاران مادر را بی پسر، هزاران و صدها هزار طفل را یتیم نمودید، جواز این همه جنایت در کجای فقه حنفی آمده است؟
۴. شما زیر بناهای افغانستان را تخریب می کنید ، هزاران کیلومتر سرک را خراب کردید، پایه های برق که استفاده عمومی دارد را هر روز ویران می کنید، مکتب، مسجد، و اماکن دینی مذهبی را به آتش می کشید لطفا جواز این عمل را از فقه حنفی بیاورید.
۵. شما با اجنبی ها پیمان صلح امضا کردید، اما نیروهای مسلح افغانستان را مورد حمله قرار می دهید در کجای فقه حنفی آمده است که صلح با آمریکا حلال است و با حکومت افغانستان حرام؟
امید است، این نوشته بدست طالبان و همفکرانشان برسد تا روشن شود که فقه حنفی با تفکر طالبانی متفاوت است، علاقه مندیم عملکرد گذشته تان نیز براساس فقه حنفی مورد بررسی قرار گیرد تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

سید محمد حسین هاشمی اخلاقی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟