طالبان و تکمیل سیاست‌ها ناتمام قومی در کشور!

  • انتشار: ۱۷ دلو ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 127090
طالبان

گروه طالبان، هنوز صورت و ساختار یک دولت ملی و قابل پذیرش برای مردم افغانستان و جهان را ندارد، اما از طرح‌های بزرگ و ملی سخن می‌گویند. به تازگی اداره آمار تحت حاکمیت این گروه، از سرشماری عمومی نفوس و مسکن و زمین سخن گفته است. این در حالی است که شش تا هفت میلیون جمعیت کشو در خارج یا در حال جابجایی به سر می‌برند. بیشتر مهاجران و افرادی‌که دست به هجرت و جابجایی زده‌اند از اقوام غیر پشتون‌اند. در صورتی سرشماری نفوس، طالبان جای خالی پشتون‌های مهاجر را از پشتون‌های پاکستانی پر خواهند کرد.
طالبان، نظام جمهوریت را قبول ندارند، اما آن‌بخش از برنامه‌های نظام پیشین را که به نفع سیاست‌های قبیلوی تشخیص دهند، بدون معطلی اجرا می‌کنند. توزیع بدون چون چرای ۷۵۰۰۰۰ هزار تذکره الکترونیکی در پنج ماه گذشته، در همین راستا صورت گرفته است. این در حالی است که اقوام غیر پشتون، جز گرفتن پاسپورت و خروج از کشور، هیچ تمایلی برای مشارکت در برنامه‌های ملی را ندارند.
طالبان و سیاست‌مداران پشتون، به درستی مطالعه کرده‌اند که در سه دهه گذشته خالی‌گاه آن‌ها کجاها بوده‌اند.انتخابات مجلس و کسب تمامی کرسی‌های نمایندگی مجلس توسط هزاره‌ها در غزنی، داغ حسرت بر دل حاکمان قبیله گذاشت. حکومت اشرف‌غنی از برگزاری انتخابات مجلس در غزنی جلوگیری کرد. اکنون طالبان برای جبران شکست گذشته و آینده، ولسوالی مالستان را از ساختار اداری غزنی خارج و به دایکندی ملحق کرده‌اند، تا از سوی جلو اکثریت هزاره‌ها در غزنی را بگیرند و از سوی زمینه ولایت شدن جاغوری در آینده را از بین ببرند. بر این اساس، بر هم زدن ساختار اداری کشور از دیگر سیاست‌های قومی طالبان در درازمدت است.
در صورت تداوم سلطه طالبان، این گروه به تدریج سیاست های ناتمام قومی را با هماهنگی روشنفکران قبیله، در جهت پشتونیزه ساختن کشور، در غیبت دیگر اقوام، بدون مانع اجرا خواهند کرد.

عبدالعلیم برهانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟