طالبان: فشارهای بین المللی برای عدم آزادی برخی زندانیان طالبان، پروسه صلح را مختل می کند

  • انتشار: ۲۵ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 91903

آزادی ۵ هزار زندانی گروه طالبان توسط دولت، یکی از مواد توافقنامه آمریکا و طالبان است که در ۱۰ ماه حوت سال گذشته به امضا رسید.

در پی این توافق، دولت افغانستان ۴۶۰۰ زندانی طالبان و ۵۰۰ زندانی این گروه را خارج از لیست آزاد کرد، اما آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان را منوط به موافقت لویه جرگه نمود. به همین منطور، کابل در تاریخ ۱۷ اسد به مدت سه روز میزبان ۳۲۰۰ نفر از بزرگان افغانستان بود و آن‌ها در نهایت رای به آزادی زندانیان طالبان دادند.

با این حال، منابع خبری اعلام کردند که آمریکا فهرست ۶ نفره‌ای از زندانیان طالبان را به دولت افغانستان ارائه کرده و خواستار عدم آزادی آن‌ها شده است. پیش از این نیز «اسکات موریسن»، نخست وزیر استرالیا از «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا خواسته بود تا از آزادی یک عضو طالبان که محکوم به قتل ۳ نظامی استرالیایی است جلوگیری کند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر تاکید کرد که ایجاد موانع در روند آزادی زندانیان، پروسه صلح را مختل می‌سازد.

وی اظهار داشت: «ما لیست ۵ هزار زندانی خود را چند ماه قبل از امضای توافقنامه دوحه به طرف مقابل داده بودیم و آن‌ها وعده آزادی آن‌ها را کرده بودند.»

شاهین افزود: «بعد از سپری شدن چندین ماه و توافق بر اسامی مندرج در لیست، منطقی نیست که اکنون در راه رهایی زندانیان مذکور موانع ایجاد کند.»

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر تاکید کرد که ایجاد مانع برای آزادی زندانیان، خواه ناخواه پروسه صلح را مختل می‌کند.

گفتنی است که شورای امنیت ملی با آزادی ۸۰ زندانی طالبان، روند آزادی ۴۰۰ زندانی جنجالی این گروه را از کابل آغاز کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟