راهنمای کامل انتخاب و خرید ضد یخ ماشین

  • انتشار: ۲۷ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74519

برای پی بردن به کارکرد ضد یخ ماشین قبل از هر چیز باید با سیستم کار موتور در خودروهای مختلف آشنا شویم: در ماشین‌های درون سوز دیزلی، بنزینی و حتی گاز سوز هنگام تولید انرژی لازم برای حرکت خودرو گرمای زیادی تولید می‌شود، دمای این حرارت تولید شده به حدی بالاست که می‌تواند برای روغن موتور و دیگر اجزای خودرو خطرناک باشد. برای کنترل این حرارت بالا سیستم خنک کننده ماشین ساخته شد؛ سیستم خنک کننده آب را به درون موتور و اطراف سیلندر می‌فرستد، گرما را جذب می‌کند و سپس آن را به رادیاتور خودرو منتقل می‌کند تا خنک شود، این چرخه به طور مداوم در حال تکرار است تا دمای موتور خودروی شما بالا نرود.

ضد یخ ماشین

به همان میزان که در سیستم خنک کننده خودرو، آب نقش یک مایع حیاتی را دارد، به همان اندازه به دلیل دارا بودن ویژگی یخ زدگی می‌تواند به یک سیال مرگبار تبدیل شود. در فصول سرد زمستان یا پائییز که دما به شدت پایین می‌رود، آب موجود در سیستم خنک‌کننده ماشین ممکن است یخ بزند. آب زمانی که یخ می‌زند، حجم آن بیشتر می‌شود و همین ویژگی ممکن است سبب ترک خوردن قسمت‌هایی از ماشین از جمله  موتور که آب داخل آن قرار دارد، گردد. برای رفع این مشکل، ضد یخ  ماشین تولید شد.

ضد یخ ماشین چیست؟

ضد یخ ماشین، مایع سبز رنگی است که از ماده‌ای غیرقابل اشتعال به نام «اتیلن گیلکول» تشکیل شده‌است. این ماده می‌تواند به راحتی در آب حل شود، دمای انجماد آب را کاهش دهد و در روزهای سرد مانع یخ‌زدگی آب در موتور خودرو گردد. ضد یخ ماشین اغلب به رنگ سبز تولید می‌شود اما با توجه به فرمول آن در رنگ‌های قرمز، آبی یا نارنجی هم تولید می‌شود.

دانستن برخی اطلاعات کلی در مورد ضد یخ ماشین می‌تواند به شما در حفظ و نگهداری از موتور خودروتان کمک کند. در سال ۱۹۲۶ میلادی، به صورت سنتی از اتیلن گلیکول و اسید غیرآلی در ترکیب آن استفاده می‌شد، در خودروهای امریکایی مواد ضد خوردگی مثل سیلیکات و فسفات مورد استفاده قرار می‌گرفت در حالیکه در ضد یخ ماشین خودروهای اروپایی و ژاپنی این دو ماده وجود نداشت.

در ضد یخ ماشین که با فن‌آوری تازه در سال ۱۹۹۰ میلادی ساخته شد از اسیدهای آلی شامل اسید آلی هیبرید استفاده شد. این مایع حیاتی که با فن‌آوری اسید غیرآلی(معدنی) ساخته شده بود عمر دو ساله داشت و تنها ۴۸ هزار کیلومتر را جواب می‌داد در حالیکه ضدیخهایی که از اسید آلی ساخته شده عمر پنج ساله دارد و می‌تواند تا ۲۴۰ هزار  کیلومتر را جواب دهد.

مزایای دیگر ضد یخ ماشین

اولین چیزی که هنگام شنیدن ضد یخ ماشین به ذهن بیشتر ما می‌رسد جلوگیری از فریز شدن آب درون موتور در دماهای پایین است در حالیکه مزایای دیگری نیز برای خودرو دارد: می‌تواند موتور ماشین شما را خنک نگه دارد و از جوش آمدن آب داخل رادیاتور جلوگیری کند. شاید بسیاری تصور کنند که در کشورهای گرمی مانند استرالیا رانندگان نیازی به استفاده از ضد یخ نداشته باشند، درحالیکه این تصور اشتباه است، استفاده از ضد یخ در دماهای بالا می‌تواند از جوش آوردن خودروی شما جلوگیری کند.

چگونه ضد یخ ماشین خود را به درستی انتخاب کنیم؟

از آنجایی که انواع مختلفی از آن در بازار موجود می‌باشد، شاید در انتخاب ضد یخ مناسب برای ماشین خود دچار شک و تردید شود. قبل از انتخاب ضد یخ خودرو مورد نظر خود به مدل خودرو خود دقت کنید:  اگر خودرو شما دارای قطعات قدیمی مانند رادیاتور برنجی و مسی است، بهتر است از نوعی که از اسیدهای غیرآلی ساخته شده استفاده کنید چون ضد یخ‌ با ترکیب اسید آلی برای قطعات آلمینیومی ساخته شده‌است.

نکته دیگر در انتخاب ضد یخ ماشین، استفاده از دفترچه راهنمای خودرو می‌باشد، اینکه خودرو ساز چه ضد یخی را برای ماشین شما توصیه کرده‌است. خودروهای جدید معمولا از ضد یخ‌ با پایه اسیدآلی  استفاده می‌کنند.  به یاد داشته باشید که رنگ ضد یخ ماشین نمی‌تواند ملاک خوبی برای کیفیت یا عدم کیفیت آن باشد. توجه کنید که هرگز ضد یخ با پایه آلی را با پایه غیرآلی ترکیب نکنید.

چگونه وضعیت آن را چک کنیم!

وضعیت ضدیخ ماشین باید به طور منظم چک شود. شاید لازم باشد که آنرا به طور کامل تخلیه و جایگزین گردد. برای این کار کاپوت را بالا بزنید، ضد یخ را بو کنید، اگر بویی شبیه سوختگی استشمام کردید، محتوای موجود را تخلیه و محفظه را دوباره تازه پر کنید. به یاد داشته باشید که برای فهمیدن علت داغ شدن بیش از حد سیستم حتما به مکانیک مراجعه کنید.

ضد یخ ماشین

همین طور توجه داشته باشید که اگر رنگ شیری به خود گرفته، نشان دهنده‌ی نفوذ بنزین به داخل سیستم رادیاتور خودرو شماست. این وضعیت برای ماشین شما بسیار مضر است پس بلافاصله به مکانیک مراجعه کنید.

ضد یخ ماشین در حالت ایده آل باید به رنگ سبز روشن باشد و مانند رووغن حالت لغزنده داشته باشد. اگر موقع لمس آن احساس موادی شن مانند داشتید بلافاصله به مکانیک مراجعه کنید.

ضد یخ ماشین، مایعی برای تمام فصول

به عنوان سخن پایانی باید گفت برخلاف تصور بسیاری از رانندگان که ضد یخ را تنها برای فصول سرد می‌دانستند اینک همه‌ی شما می‌دانید که این ماده سبز رنگ مایعی حیاتی برای حفظ و نگهداری از موتور خودرو به حساب می‌آید. ضد یخ، با دو خاصیت اساسی جلوگیری از دمای انجماد آب و افزایش توان گرمایی آن می‌تواند به شما در نگهداری از موتور خودرو خود کمک شایانی بکند. به تمام رانندگان توصیه می‌شود با جدی گرفتن اهمیت استفاده از این مایع حیاتی مناسب دیگر هرگز متحمل هزینه‌های گزاف تعویض قطعات خودرو یا موتور ماشین خود نشوند. استفاده از یک ضد یخ مناسب نه‌تنها بسیار ارزان است که سبب می‌شود سالهای سال بتوانید از داشتن خودروی سالم لذت ببرید. البته به یاد داشته باشید که استفاده از ضد یخ مناسب برای خودرو به کشوری که در آن زندگی می‌کنید و به توصیه شرکت خودروسازی نیز بستگی دارد. در کل یادتان نرود که به همان میزان که بنزین و سیتم خنک کننده برای خودرو مهم است به همان میزان ضد یخ ماشین نیز برای خود روی شما مهم می‌باشد.