شورت مامان دوز چیست؟ مزایا و معایت شورت مامان دوز!

  • انتشار: ۱۰ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79331

شورت مامان دوز را شاید بتوان نقطه مقابل شورت های اسلیپ امروزی دانست. برخلاف شورت های امروزی که تنها بخش کوچکی از نقاط شرمگاهی ما را پوشش می دهد و آنقدر تنگ است که بالا کشیدن آن با هزار زحمت میسر می شود، شرط های نسل قدیم پادار و گشاد بود. پوشیدن این شرط های قدیمی گاهی نماد ملی گرایی در میان مردان ایرانی قلمداد می شد.

تاریخچه شورت مامان دوز

قبل از پرداختن به جزئیات در مورد شورت مامان دوز بد نیست نگاهی به تاریخچه پیدایش شورت بینداریم؛ براساس اسناد تاریخی موجود استفاده اولین شورت به دوران جاهلیت بر می گردد، زمانیکه انسان اولیه با استفاده از شاخه های برخی درختان و نیز برگ درختان موز برای خود شورت درست می کردند و می پوشیدند. در ادامه و در دوره بعد اولین نسل شورت ها به بازار عرضه شد اما چون کیفیت خوبی نداشت به مرور زمان استفاده از آنها منسوخ شد.

پیدایش شورتهای مامان دوز

همان طور که گفته شد اولین شورت را انسان های اولیه از شاخ و برگ درختان درست کرد و در دوره بعدی اولین نسل شورت ها تولید شد. در ادامه و در دوره سوم که حدود به دو قرن پیش بر می گردد و همزمان با پیشرفت جوامع انسانی و توسعه صنعت پوشاک، اولین شورت های مامان دوز که امروزه با نام شورت های کلاسیک یاد می شود به بازار آمد. از این دوران به بعد پوشیدن شورت به کاری عادی روزانه در بین مردم تبدیل شد و شرکت های تولید پوشاک روی تولید شورت مورد علاقه مورد به رقابت شدید پرداختند.

شورت مامان دوز چیست

شورت مامان دوز، شورت های ساده، پادار و گشادی بود که معمولا توسط مادران و زنان به صورت دست دوز تولید می شد. این شرط ها شباهت زیادی به دامن هزار ترک خانم ها داشت و زمانیکه فرد آن را به تن می کرد، شرط مانند پرده اتاق پذیرایی به تن فرد به نظر می رسید.

شورت مامان دوز

این شورت ها اندازه خاصی نداشت و انگار شرطی برای تمام سنین بود و تنها کاری که هنگام پوشیدن لازم بود انجام شود تنظیم کش آن بود، چیزی که شورت را تنگ و گشاد می کرد.

شورت های تجملی

با شدت گرفتن رقابت شرکت های پوشاک روی تولید شورت های مورد علاقه مردم، کم کم بحث زیبایی در طرح شورت ها مطرح شد و شورت های مامان دوز جای خود را انواع شورت های تجملی داد. در این دوره که عصر تجمل نامگذاری شده زیبایی بیش از جنس و مقاومت شورت مطرح شد و شورت ها بندی لامبادا به بازار آمد. این شورت ها طرح هایی فانتزی داشتند و گزینه مناسبی برای پوشیدن زیر لباس های مجلسی و شلوار به حساب می آمدند.

لیونل مسی و شورت مامان دوز

همان طور که گفته شد شرط مامان دوز برخلاف شورت های امروزی بسیار گشاد بود و از پارچه های رنگارنگ دوخته می شد. پوشیدن این شورت ها نوعی علاقه به مدل های کلاسیک به شمار می رود اگرچه در برخی موارد می توان افراد مشهور را دید که حسب تصادف یا به صورت هدفمند این شورت ها را به تن می کنند. سایت روز نو (http://roozno.com) عکسی از لیونل مسی، فوتبالیست مشهور آرژانتینی باشگاه بارسلونای  اسپانیا را منتشر کرده که در آن مسی یک شورت پادار بلند گلدار به تن دارد و در کنار استخر ایستاده است. این عکس با استقبال بسیاری از سوی مردان ایران که زمانی شورت های دست دوز مادرانشان را می پوشیدند، روبرو شده است.

خوبی ها و بدی های شورت مامان دوز

دنیای شورت نیز مانند دنیای لباس و مد دچار تغییر و تحول خاص خود شده است و شورت مامان دوز نیز از این قاعده مستثنی نیست. این شورت ها چون بلند و جادار بود قسمت های زیادی از کمر به پایین بدن را می پوشاند، به تن کردن این شورت ها راحت بود و برای درآوردن آنها نیز زحمت زیادی لازم نبود. این شورت ها برای مردان خجالتی که به نوعی مذهبی هم گفته می شدند گزینه بسیار مناسبی به شمار می رفت. مشکل بزرگ این شورت ها شاید این بود که هنگام پوشیدن شلوار جای زیادی را می گرفت و چین و چروک های ایجاد شده توسط آنها از روی شلوار به خوبی قابل مشاهده بود. نکته منفی دیگر در مورد این شورت ها این بود که بدن را عرق جوش می کرد چون این شورت ها پادار و بلند بود و جریان هوا به خوبی صورت نمی گرفت. همین طور کش این نوع شورت ها روی پوست فرد اثر قرمزی از خود به جای می گذاشت که به مرور زمان و در صورت ادامه پوشیدن آنها امکان ایجاد زخم بر روی پوست احساس می شد.

انواع شورت های مامان دوز

با رشد صنعت پوشاک، شورت های مامان دوز نیز دچار تحولی قابل ملاحظه شدند. این شورت ها که در گذشته مد بود یک بار دیگر مورد توجه مردان قرار گرفت و شرکت های تولید لباس نیز برای اینکه به سلیقه مصرف کنندگان احترام بگذارد و البته سود خوبی هم جیب بزند، انواع و اقسام این شورت ها را تولید و به بازار عرضه کرد. «شورت گلدار، ماماندوز ساده، طرح شطرنجی و طرح بامشادی» انواع مختلف شورت های مامان دوز بود که شرکت های صنعتی با استخدام مادران و زنان دست به تولید آنها زد.

به هر صورت همان طور که خواندید دنیای شورت هم مانند سایر لباس های دارای افت و خیز زیادی بوده است: زمانی تنها جنس پارچه و سطحی از بدن که شورت پوشش می داد مطرح بود و برای پاسخ به این نیاز شورت ها به بازار آمد اما با تغییر سلیقه بشر و البته توجه به زیبایی طرح فانتزی در دنیای شورت مطرح شد. شورت اگرچه یک لباس زیر است و شاید بسیاری از شما بپرسید زیبایی آن در زیر لباس دیده نمی شود اما باید گفت که شرکت های پوشاک برای پول بیشتر و رنگارنگ ساختن بازار لباس های زیر، لباس های رو را به صورت تور و نیمه تولید می کنند. به عبارتی شلوار را فدای شرت می کنند.