شورای ائتلاف نجات افغانستان: باید از درج واژه های جنجال برانگیز در تذکره های برقی اجتناب شود

  • انتشار: ۳۰ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 37308

شورای عالی ائتلاف نجات افغانستان در پیوند به توزیع تذکره های برقی با درج واژه افغان می گوید که باید از قبل از روند آغاز توزیع این تذکره ها، وفاق ملی، اقناع عمومی و اعتماد سازی کامل بوجود آید. و در این نوع تذکره ها از درج واژه های جنجال برانگیز اجتناب شود.

نمایندگان شورای عالی ائتلاف نجات افغانستان در واکنش به توزیع تذکره های برقی با انتشار بیانیه ای گفتند که “این یک امر مسلم است که توزیع شناسنامه های برقی یکی از ضرورت ها و نیاز های جامعه بوده و یک روند ملی می باشد که توزیع آن مطابق قانون باعث رفع بسا مشکلات خواهد شد؛ و حکومت وحدت ملی نیز متعهد به چنین امری شده بود. بایست این روند بر مبنای هویت واقعی ملیت ها و اقوام ساکن کشور و بر اساس توحید نظریات، اجماع ملی و توافق همگانى و جلوگیری از اختلافات و تنش های بیشتر صورت می گرفت.”

در نشست خبری ائتلاف نجات افغانستان گفته شد “باید قبل از آغاز عملیه یا روند توزیع، تفاهم همگانى ، وفاق ملی، اقناع عمومی و اعتماد سازی كامل به عمل می آمد؛ زیرا بدون نیل به این اهداف، روند توزیع آن خلاف مصالح عامه می باشد. توزيع تذكره براي افراد جامعه، مغایر هویت اصلی آنها به معناي تحمیل یک مشخصه‌ی هویتی به دارندگان هویت های متنوع بدون پذیرش همگانی و بدون اجماع ملی، خلاف روحيه‌ی حکم ‌ی خداوندي و معیار های قبول شده‌ی بین المللی بوده، باعث افزایش تنش می شود، که این اقدام یکجانبه طبعاً برای ثبات کشور مضر است و پیامد های ناگواری را در قبال خواهد داشت و در ردیف سایر معضلات كشور معضل پیچیده‌ی دیگر علاوه خواهد گردید. باید تا زمانیکه این مسایل حل نشده و یک اجماع ملی و توافق همگانى بوجود نیاید؛ نباید با توزیع عجولانه‌ی آن، وحدت ملی را بیش از این زیان رسانید، و زمینه‌ی تقابل و رویا روی اقوام را فراهم آورد.”

در ادامه بیانیه آمده است “علاوتاً، ما همان ملاحظه‌ی ذکر شده در خصوص تذکره های برقی را، در مورد توزیع تذکره های کاغذی نيز داریم؛ تقاضا می کنیم از درج واژه های جنجال بر انگیز در این مورد نیز اجتناب شود.”

بعد از بایومتریک تعدادی از مقامات در ارگ ریاست جمهوری بسیاری از سیاستمداران با درج واژه افغان در آن مخالفت کردند.

عبدالله رئیس اجرایی حکومت، عطا محمد نور، محمد محقق و تعدادی دیگر از شخصیت ها از جمله کسانی بودند که با توزیع این تذکره ها و درج واژه افغان در آن مخالفت کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟