سید حسن نصرالله، موضوع پایان نامه رئیس جدید ستاد ارتش اسرائیل

  • انتشار: ۱۵ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 1633
سید حسن نصرالله

به گزارش خبرگزاری اطلس، روزنامه الاخبار لبنان در بررسی رویکردهای گادی ایزنکوت رئیس جدید ستاد ارتش رژیم صهیونیستی نوشت که وی اخیراً پایان نامه فوق لیسانس خود را با موضوع بررسی عملکرد دبیرکل حزب‌الله و شخصیت و سخنرانی‌های وی ارائه کرده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد حزب‌الله و رهبری آن به تخصصی در نزد بسیاری از افسران ارشد و درجه اول ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در واکنش به انتخاب ایزنکوت به عنوان فرمانده ستاد ارتش رژیم صهیونیستی نوشت که این یک انتخاب بجا و مناسب بود، چرا که وی متخصص امور لبنان و مردم این کشور است و اخیراً مدرک دانشگاهی خود را با بررسی پیرامون شخصیت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله دریافت کرده است. این روزنامه یکی از ویژگی‌های مهم ایزنکوت را اطلاع وی از اوضاع لبنان و پایان‌نامه ای دانست که درباره دبیرکل حزب‌الله نوشته است.

ایزنکوت برخلاف دیگر روسای سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی متخصص امور حزب‌الله است، علاوه بر اینکه سابقه‌ای طولانی در بررسی پرونده حزب‌الله داشته و از مدت‌ها پیش یکی از عناصر ذخیره در تیپ گولانی بوده که در یکی از مراکز مزارع شبعا کار می کرده است. وی همچنین فرمانده منطقه شمالی بود که بیشترین تماس و برخورد را با حزب‌الله لبنان داشته است.

رئیس جدید ستاد ارتش رژیم صهیونیستی یکی از تصمیم‌سازان نظامی در مورد مسائل لبنان است، علاوه بر وی تیمی از افسران ارشد در ارتش رژیم صهیونیستی هستند که همگی به اندازه ایزنکوت از اوضاع داخلی لبنان اطلاع داشته و همواره در جبهه شمالی و مرزهای لبنان درگیر بوده اند. آن‌ها کارشناس مسائل حزب‌الله و توانمندی‌های نظامی این حزب هستند و از مبانی درگیری‌ها و تلاش‌های بیهوده برای از بین بردن این حزب در سال‌های اخیر اطلاع دارند.

از جمله این افراد یائیر گولان معاون جدید رئیس ستاد ارتش است که به تازگی سمت فرمانده منطقه شمالی را ترک کرده است. افیف کوخافی جانشین گولان یکی دیگر از این افراد است، وی به علت شغل سابق خود به عنوان رئیس سرویس جاسوسی نظامی رژیم صهیونیستی اطلاعات زیادی از توانمندی‌های حزب‌الله دارد. هرتسی هالیفی فرمانده کنونی اطلاعات ارتش نیز اخیراً به عنوان فرمانده بخش الجلیل در شمال سرزمین‌های اشغالی انتخاب شده است.

در وهله اول شاید برخی تصور کنند که تخصص مقامات نظامی دشمن صهیونیستی در مورد حزب‌الله لبنان و توانمندی‌ها و حجم تهدیدات این حزب می‌تواند امری اساسی برای آغاز جنگ فراگیر در لبنان باشد، اما نگاهی فراگیر به موازنه‌های قدرت بین دو طرف نشان می‌دهد که شناخت عمیق از حزب‌الله لبنان و توانمندی‌ها و قدرت مبارزاتی عناصر این حزب نتیجه ای برعکس خواهد داشت و اسرائیلی‌ها در شتاب برای آغاز درگیری فراگیر خود را کنترل خواهند کرد، چرا که از هزینه‌ها و خسارت‌های گسترده‌ای که در صورت بروز جنگ جدید با حزب‌الله لبنان، بر رژیم صهیونیستی وارد می‌شود، اطلاع دارد.

مقاله یدیعوت آحارونوت در ادامه به بررسی و ارزیابی سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در مورد اوضاع مرزهای سرزمین‌های اشغالی با لبنان و سوریه اشاره کرده و می‌نویسد: با این جبهه ها نمی‌توان با عبارت‌های مبهم بازی کرد. گزارش اطلاعاتی رژیم صهیونیستی  می‌افزاید که جبهه شمالی ایزنکوت بار دیگر به نقشه هشدارهایی درباره تنش‌های احتمالی بازگشته است، هر دو بمب که در مرزهای لبنان شناسایی شود، می تواند نشانگر مجموعه بمب هایی باشد که در این منطقه قرار دارد، مگر این که عکس آن ثابت شود. همچنین هر 2 چوپانی که در نزدیکی نقاط مرزی مشغول گوسفند چرانی هستند، نقاط مراقبت دشمن (حزب الله لبنان) به شمار می‌روند و هر 4 چوپان می‌تواند به منزله آغاز یک حمله علیه اسرائیل باشد.

به نوشته این روزنامه ایزنکوت که از میزان توانمندی‌های جاسوسی اسرائیل برای جمع‌آوری اطلاعات از حزب‌الله لبنان و احتمال انجام یک عملیات بر ضد اسرائیل خبر دارد، نگرانی خود را از قدرت دیوار مرزی اسرائیل برای اعلام هشدار در زمان کوتاه جهت مهار حمله حزب‌الله مخفی نکرده و از توان اسرائیل در مهار این چالش احتمالی امنیتی ابراز نگرانی کرده است. ایزنکوت سعی دارد به پاسخ این سؤال دست یابد که آیا دیوار مرزی و تکنولوژی‌های گسترده‌ای که با هزینه میلیارد ها دلاری در مرز ایجاد شده، می‌تواند مانع از نفوذ عناصر حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی شود؟

آحارونوت می افزاید که ایزنکوت به خوبی می‌داند که مثلث راه‌اندازی توان نظامی ارتش اسرائیل شامل تمرکز آتش از دور و آموزش‌های زمینی و سرویس‌های جاسوسی از مدت‌ها پیش از کارافتاده است و ورود نیروهای زمینی به منطقه دشمن دیگر بخش اساسی در نظریه‌های مبارزاتی اسرائیل به شمار نمی‌رود. وی در مورد 2 ضلع دیگر یعنی تمرکز آتش از دور و عملکرد سرویس‌های جاسوسی نیز معتقد است که واکنش نشان دادن به تهدیدات باید متضمن راه‌اندازی بالاترین قدرت موجود باشد که شامل آموزش‌های زمینی هم می‌شود، در غیر این صورت نمی‌توان درگیری‌ها را بر اساس منافع اسرائیل پایان داد. وی معتقد است که یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث دوری از آموزش‌های زمینی شده، تنها باورهای مبارزاتی ارتش نیست، بلکه ناشی از حساسیت افراطی افکار عمومی اسرائیل به زخمی‌ها و تلفات احتمالی در درگیری‌های زمینی است.

این روزنامه می‌افزاید که ایزنکوت در ضمن فعالیت طولانی خود در جبهه شمالی، وارد درگیری‌های متعددی شده است، به همین علت سعی دارد عملکرد نصرالله را به خوبی درک کند. به همین سبب بود که وی مدرک فوق لیسانس خود را قبل از تصدی سمت معاونت رئیس ستاد ارتش دریافت کرد و در پایان نامه کارشناسی ارشد خود مطالعه تحلیلی و بررسی شخصیت سید حسن نصرالله و عملکرد وی از طریق تحلیل سخنرانی‌های علنی وی را در دستور کار قرارداد تا  به زعم این روزنامه بتواند “به نوک پیکان دشمن “دست پیدا کند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟