سندروم سایبر کندریا یا خود بیمار پنداری

  • انتشار: ۲۹ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 98426

سایبر کندریا یا بیماری ذهنی افراد اینترنتی نوعی سندروم است که گاهی ابتلا به آن می تواند زندگی شما را دچار اختلال می کند.

افراد زیادی هستند که برای دست یابی به اطلاعات پزشکی در اینترنت و موتورهای جستجوی اینترنتی ویلان و سرگردان می گردند.

سندروم سایبر کندریا
سندروم سایبر کندریا

در برخی مواقع یک جستجوی ساده که به حد وسواس نرسیده باشد مشکل ساز نمی شود اما برخی افراد این جستجو را به شکل اضطرابی انجام می دهند و مدام نگران این هستند که مبادا به فلان بیماری مبتلا شده باشند آنها دچار پدیده ای شده اسند که محققان آن را سایبر کندریا نامیده اند.

سایبر کندریا نوع آنلاین هیپوکندریا یا همان خودبیمار‌پنداری می شود. نوع آنلاین، یعنی بیماری به کاربران اینترنت و صفحات مجازی مربوط می شود.

از نظر محققان این جستجوها به دلیل تردید و عدم یقین بیماران به نظرات پزشکی روی می دهد.

جستجو کردن اطلاعات پزشکی روی صفحه های اینترنتی ممکن است باعث ایجاد یک چرخه معیوب در بیماران شود و نگرانی و اضطراب آنها را بیشتر و بیشتر کند.

افرادی که دچار سایبر کندریا هستند ترس از تردید و عدم قطعیت در آنها، ممکن است باعث شود وضیعت بیماری شان بدتر شده و یا حتی موجب بروز بیماری های روانی در ایشان می شود.

اگر کسی از عدم قطعیت خوشش نیاید ممکن است اضطراب بیشتری را تجربه کند و جستجوهای بیشتری اینترنتی بیشتری در مورد بیماری خوود انجام دهد، جسم خود را بیشتر تحت نظر بگیرد و بیشتر به پزشک مراجعه کند و جستجوهای او در اینترنت باعث می شود احتمال های بیشتری در مورد بیماری به نظرش برسد.

سندروم سایبر کندریا
سندروم سایبر کندریا

تحقیقی در این زمینه انجام شد ؛ ۵۱۲ نفر که از سلامت جسمی برخوردار بودند را تحت بررسی قرار دادند و مقدار تحمل آنها در مقابل عدم قطعیت و همچنین چگونگی تاثیر جستجوی آنلاین برای اطلاعات پزشکی بر مقدار اضطراب آنها را ارزیابی کردند.

افرادی که در این آزمایش حضور داشتند باید نظرشان را درباره عباراتی مانند ” من همیشه می دانم که در آینده برایم چه پیش خواهد آمد ” و ” من در بیشتر اوقات درباره وضع سلامتم نگران هستم ” عنوان می کردند.

نتایج این تحقیقات نشان داد که هر چه افراد عدم تحمل بیشتری در عدم قطعیت داشته باشند به احتمال قوی ممکن است جستجوی اطلاعات پزشکی روی صفحات اینترنتی هم موجب بروز اضطراب در آنها شود.

یکی از محققان غربی در این زمینه می گوید، اگر من سایتی که در خصوص آسیب های مغزی مطالبی نوشته است را ببینم و تحمل من نسبت به عدم قطعیت پایین باشد احتمالا با وارد آمدن کوچکترین ضربه به سرم دچار اضطراب و نگرانی در این زمینه خواهم شد.

به گفته این محقق غربی بعضی از این افراد احتمالا دچار نگرانی در خصوص هزینه های پزشکی، معلولیت ها یا از دست دادن کارشان هم می شوند و این نگرانی منجر به جستجوهای بیشتر در صفحات اینترنتی و رفتن بیشتر نزد پزشک و در نهایت اضطراب و استرس بیشتر می شود.

خواندن اطلاعات درست یا غلطی که در صفحات اینترنتی وجود دارد ممکن است سلامت روان فرد بیمار را دچار آسیب کند.

برخی از این اطلاعات از منابع غیر معتبر نشر می شوند و هیچ گونه سندیت علمی و پزشکی ندارند.

به گفته این محقق اگر یک کتاب پزشکی را نگاه کنید، شاید همه احتمالاتی که در خصوص بیماری تان گفته شده است را به یک باره نبینید اما در جستجوهای اینترنتی به احتمال زیاد ممکن است یک باره این اطلاعات به شما ارائه شود.

سندروم سایبر کندریا
سندروم سایبر کندریا

اگر شما هم جزء کسانی هستید که احتمال می دهید به فلان بیماری دچار باشید و در اینترنت به دنبال جستجوی اطلاعات در آن زمینه هستید، احتمال زیاد به سایبر کندریا مبتلا هستید.

این که انسان ها نسبت به جسم و روح خودشان حساس باشند و به محض بروز علائم کوچکی از یک بیماری به فکر رفع آن بیفتند چیز بدی نیست و کاملا طبیعی است.

همه ما تا به حال دچار دل درد و یا سردرد شده ایم ولی بدون هیچ نگرانی با مراجعه به پزشک مشکل خود را رفع کرده ایم.

اما مشکل زمانی به وجود می آید که این نگرانی به صورت مزمن و بسیار بیشتر از حد نرمال باشد.

نشانه های افراد درگیر با سایبر کندریا

فرد با دیدن کوچکترین علامت یا نشانه در بدن خود، مانند یک سردرد جزئی یا یک جوش در بدن یا صورت، به سرعت نگران می شود که مبادا دچار بیماری خاصی شده باشند و مدام در صفحات اینترنتی به دنبال نشانه هایی از یک بیماری می گردند که سردرد و یا جوش از علائم اولیه آن باشد.

یا این که ممکن است با این سردرد و یا جوشی که در سر و بدن خود مشاهده می کند در آینده دچار چه بیماری ای خواهد شد.

سپس برای تشخیص بیماری احتمالی و درمان آن به پزشک مراجعه می کنند و به آزمایشگاه و بیمارستان های مختلف سر می زنند.

این سندروم در افراد تحصیل کرده بیشتر شایع است، زیرا دسترسی به اینترنت و تسلط به زبان خارجی یکی از مولفه هایی است که شما نیاز دارید تا خودتان را به سایبر کندریا مبتلا کنید.

ابتلا به سایبر کندریا یا همان خود بیماری انگاری اینترنتی ارتباط نزدیکی با اختلالات وسواسی دارد و افراد مبتلا به این سندروم تلقین پذیرتر هستند و بیشتر به دنبال کسب اطلاعات از اینترنت می شوند و به عبارتی از کاه یک سردرد جزئی کوهی به بزرگی شاید سرطان می‌ سازند.

متاسفانه اینترنت و فضای مجازی علاوه بر اطلاعات مفیدی که در اختیار کاربران خود قرار می دهد می تواند حاوی اطلاعات مضر و سمی هم باشد.

پس سعی کنید برای دور ماندن از این اطلاعات غلط، منابع معتبر و شناخته شده را برای کسب اطلاعات انتخاب کنید و اگر احیانا برای تشخیص بیماری و یا درمان آن نیازمند اینترنت شدید در آن صفحات جستجو کنید، اما سعی کنید جستجوی تان دور از وسواس و اضطراب باشد.

اگر با خواندن مطالب فوق دیدید که شما هم به این سندروم مبتلا هستید، نگران نباشید زیرا قابل درمان است، شما می توانید با مراجعه به روانشناس و تمرین هایی که از آنها می گیرد و یا داروهایی که روانپزشک به شما تجویز می کند به حالت نرمال برگردید.