سمی ترین حیوانات روی خشکی

  • انتشار: ۵ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 103074

بعضی از حیواناتی که روی زمین زندگی می کنند می توانند بسیار خطرناک و سمی باشند. برخی از این سم ها به حدی خطرناکند که شاید اگر به کسی وارد شود نتواند زنده بماند.

دنیای حیوانات وحشی گاهی بسته به شرایط می تواند دنیای بی رحمی باشد. یکی باید جانش را از دست بدهد تا  وعده غذای حیوان دیگری شود.

در این مقاله سعی کرده ایم به معرفی حیواناتی بپردازیم که در روی خشکی زندگی می کنند و جزء سمی ترین موجودات جهان به شمار می روند.

پلاتی پوس (خارپاشنه)

این حیوان خطرناک و ناشناخته خاری روی پاشنه پای خود دارد که شاید برای انسان مرگ آور نباشد. این حیوان در استرالیا زندگی می کند و زهری که دارد مخصوصا در زمان تولید مثل بسیار قوی و کشنده می باشد.

حیوانات سمی روی خشکی
حیوانات سمی روی خشکی

البته برخی بر این عقیده اند که این خار برای ترساندن و از در به در کردن رقبای عشقی تکامل یافته او است . اما سنگواره های پستانداران اولیه نشان داده است که بیشتر آنها دارای این خار سمی بوده اند بعضی دیگر از پستانداران مانند موش کور و شرو هم سمی هستند .

شکارچی مرگ

بر عکس تصویری که بیشتر مردم  از سم عقرب دارند این است که این جانور دارای سمی خطرناک است. اما در حقیقت این طور نیست و نیش آن فقط مانند نیش زنبور التهاب و درد موضعی به همراه دارد.

اما همه عقرب ها این گونه نیستند سم عقرب شکارچی مرگ ترکیبی معجون وار از انواع سم های عصبی مختلف است که به ترتیب باعث دردی غیر قابل تحمل ، سپس تب ، اغما ، تشنج ، فلج و سرانجام مرگ می شوند.

این سم با وجود خطر و کشندگی که دارد و جای آن بسیار دردناک است اما زهر کافی برای کشتن یک انسان بالغ و سالم  را ندارد. اما بچه ها ، افراد با سن بالا و کسانی که مریض هستند در مقابل سم عقرب شکارچی مرگ مصون نیستند.

پیتو هویی

شاید خیلی قابل باور نباشد که یک پرنده بتواند از خود سمی کشنده و سمی تولید کند. درست است، پرنده هایی که اطراف ما هستند و شناخته شده اند چنین خصوصیتی ندارند.

پیتو هویی کاکل داریک  پرنده ای آواز خوان از گینه نو است که پوست او و پرهایش حاوی همان سمی هستند که در قورباغه های سم پیکانی آمریکای جنوبی وجود دارد.

حیوانات سمی روی خشکی
حیوانات سمی روی خشکی

این را هم بدانید که مقدار سم موجود در این پرنده به مراتب خیلی کمتر از قورباغه آمریکایی است و برای این که سم آن برای انسان مرگ بار باشد باید پرنده را درسته ببلعید و البته لمس کردن پرها و بدن پرنده یا جوجه هایش کافی است تا به شدت مسموم شوید .

 قورباغه (سم پیکانی)

قورباغه زیبایی که بر خلاف ظاهرش، باطنی خبیث و زهرآلود دارد. پس اگر گذارتان به آمریکای مرکزی افتاد، سعی کنید لطفا از دست زدن به قورباغه های زیبایی که می بینید پرهیز کنید. البته در کل دست زدن به قورباغه ها کار خوبی نیست!!!

این قورباغه احتمالا سمی ترین جانور روی خشکی به شمار می رود. این قورباغه که خیلی بزرگ هم نیست سم کافی برای کشتن ده انسان بالغ یا بیست هزار موش را دارد.

فقط دو میکرو گرم از سم این قورباغه به ظاهر زیبا که گفته شده در نوک پیکان سرخپوستی جا می گیرد برای کشتن یک انسان یا یک پستاندار بزرگ کفایت می کند.

دلیل نام گذاری این قورباغه ها به این نام هم استفاده بومیان سرخپوست از سم آنها برای قتاله کردن پیکان هایشان می باشد. پیشتر گفته شد پرنده ای به نام پیتو هویی هم سمی به همین کشندگی دارد اما شما با دست زدن به آن فقط دچار مسمومیت می شوید.

ولی اگر کسی به این قورباغه کوچک زهرآلود دست بزند و آن را لمس کند بی برو برگرد می میرد. (بیایید به قورباغه ها دست نزنیم)

میمون سمی بنگالی (اسلو لوریس)

از دیگر حیوانات سمی روی خشکی می‌ توان به اسلو لوریس خنگ بنگالی اشاره کرد. لوریس از دیگر پستانداران سمی روی زمین است.

حیوانات سمی روی خشکی
حیوانات سمی روی خشکی

این پستاندار از راسته میمون ها است و با این وجود هم سمی و هم زهرآگین و خطرناک است. این حیوان نوعی سم روی آرنج خود ترشح می کند که آن را به بدن بچه هایش می مالد و از خورده شدن آنها توسط حیوانات دیگر جلوگیری می کند.

همچنین مقداری از سم آرنج خود را لیس می زند تا همیشه نیش هایی زهر آگین داشته باشد و در زمان وقوع جنگ و دعوا با دیگر حیوانات یک گاز از طرف مقابل بگیرد و او را خلع صلاح کند.

 عنکبوت خانه به دوش

عنکبوت ها را به ظاهرشان نگاه نکنید که چقدر مظلومانه تار می تنند و سرشان به کار خودشان است. نوعی از همین عنکبوت ها به نام عنکبوت خانه به دوش سمی خطرناک و مهلک دارد که به عنوان سمی ترین عنکبوت و مسئوول بیشترین مرگ ها با نیش عنکبوتیان در رکوردهای گینس ثبت شده است.

این عنکبوت کشنده ترین سم عصبی میان عنکبوتیان را دارا است. و فقط ۰۰/۶۰ میلی گرم از آن برای کشتن یک موش کافی است.

دلیل دیگر خطرناک بودن این عنکبوت ها، بی خانمانی آنهاست . آنها در طول روز در جاهای پر رفت و آمد خانه ها ، داخل لباس ها ، کفش ها ، و خودرو ها جای می گیرند.

شاید اگر فردی که توسط این عنکبوت گزیده شده است، از نیش دردناک او زنده بماند اما اثرات ناخوشایند آن تا ساعت ها گریبان گیر او خواهد بود!

حلزون مخطط

حلزون ها هم مانند خیلی حیوانات دیگر ظاهری مظلوم و آرام دارند و واقعا از آنها بعید است خطرناک باشند. اما حلزون مخروطی مخطط که بسیار هم خوش خط و خال است، یکی از کشنده ترین سم های عصبی جهان را با خود حمل می کند.

یک قطره از سم این حلزون خبیث می تواند ۲۰ انسان را از پای در آورد. عوارض ناشی از گزیده شدن توسط این جانور بلافاصله بروز می کند یا چند روز بعد ظاهر شود.

 درد شدید، ورم، کرخت شدن موضع و سوزش بسیار زیاد از عوارض اولیه زهر این حلزون است . فلج ماهیچه ای ، نقص بینایی و سکته تنفسی هم عوارض شدیدتر از این زهر هستند. هیچ پادزهری برای نیش حلزون مخروطی وجود ندارد ، با این حال تنها ۳۰ مورد مرگ بر اثر گزش این حیوان در جهان گزارش شده است.