سایه «روس گیت» بر خانواده ترامپ

  • انتشار: ۳۰ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 27640
در صورت انتشار اسناد كافی در ارتباط با اطلاع كامل دونالد ترامپ، از همكاری مشاوران و خانواده اش با مقامات روسیه به اتهام مداخله در انتخابات آمریكا موضوع استیضاح وی بیش از پیش قوت خواهد گرفت، كه پس از ماجرای واترگیت، می تواند دومین رسوایی سیاسی را برای جمهوری خواهان رقم بزند.

با گذشت هشت ماه از انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، كه به عنوان جنجالی ترین انتخابات در تاریخ این كشور شناخته می شود، مردم این كشور هنوز از حواشی آن رهایی نیافته اند. اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از مسائل تنش زا بین مسكو و واشنگتن است، كه در ماه های اخیر بر روابط دو طرف سایه افكنده است و پس از باز شدن پای پسرارشد ترامپ به اتهام همكاری با روس ها، نگاه های بسیاری به این موضوع دوخته شده است و با گذشت شش ماه از ریاست جمهوری دونالد ترامپ هر روز ابعاد جدیدی از این پرونده فاش می شود.

روسیه كه با حضور قدرتمندانه خود در تحولات خاورمیانه و اروپا، مقامات آمریكایی را آچمز كرده است، در ماه های اخیر به كابوسی برای آمریكایی ها تبدیل شده و پرونده دیگری را مقابل مردم و دولتمردان این كشور گشوده  است. الآن جنجال  بر سر دخالت هکرهای روسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وارد مرحله تازه ای شده است و سازمان ‌های اطلاعاتی آمریکا و حزب دموکرات بر این باورند که روسیه در انتخابات امریکا به نفع دونالد ترامپ دخالت کرده است و با جدیت دنبال پیگیری این قضیه هستند.

استعفای مایكل فلین، مشاور سابق امنیت ملی كاخ سفید به اتهام همكاری با روس ها در اولین ماه ریاست جمهوری ترامپ تنها شروعی برای رسوایی های كاخ سفید بود. در آن زمان رسانه های مشهور آمریكایی گزارش دادند، كه بركناری فلین تازه شروع كار است و این رسوایی به اینجا ختم نخواهد شد و دامن دیگر مقامات كاخ سفید را نیز خواهد گرفت. هنوز هیچ سند مستدلی كه نشان دهد روس ها واقعا در انتخابات آمریكا مداخله كرده اند، وجود ندارد و این اتهام زنی ها تنها به واسطه گزارشهایی است، كه از دیدار محرمانه مقامات نزدیك به ترامپ با روسها منتشر شده است.

ترامپ كه به لطف افشای ایمیل های هیلاری كلینتون رقیب دموكرات خود توانست كفه موازنه را به نفع خود تغییر داده و در نهایت پیروز انتخابات شود، شاید هرگز تصور نمی كرد، كه افشاگری علیه دموكراتها روزی گریبانگیر خود و كابینه اش شود و اتهام همكاری با روسها و دخالت مسكو در انتخابات ریاست جمهوری، رسوایی های بدتر از واتر گیت را برای او و خانواده اش در پی داشته باشد. اگر تا چندی پیش برخی مقامات كاخ سفید در مظان اتهام ارتباط با روس ها قرار داشتند، این بار رد پای خانواه و بستگان ترامپ در میان است، تا جایی كه خبرها از احتمال استیضاح ترامپ در كنگره حكایت دارد.

رد پای خانواده ترامپ در پرونده  

هرچند مقامات روسیه و شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این كشور هر گونه دخالت در انتخابات آمریكا را رد كرده اند اما آمریكایی ها و به ویژه نمایندگان دموكرات كنگره درصدد هستند، همه جوانب این پرونده را فاش كنند. گزارش دیدار دونالد ترامپ جونیور فرزند ارشد ترامپ با یك وكیل روسی، كه گفته می شود اطلاعاتی را درباره هیلاری كلینتون در اختیار داشته، در هفته های اخیر سوژه داغ رسانه ها شده است و برخی دموكرات ها طرح استیضاح رئیس جمهور را به كنگره ارائه داده اند.

ایجاد چنین جوی در فضای عمومی و رسانه ای آمریکا باعث شد، تا پسر ترامپ در اقدامی پیش دستانه قبل از انتشار جزییات دیدار آنها و همچنین ایمیل های رد و بدل شده، از این موضوع رونمایی کند و موضوع دیدار با وكیل روس را خود علنی كرد اما گفت كه هیچ اطلاعات به درد بخوری در این دیدار به دست نیاورده است، كه از آن علیه دموكرات ها استفاده كند. پنهان نگه داشتن دیدار اعضای خانواده ترامپ با روسها و افشا كردن آن پس از گزارش رسانه ها تردیدها نسبت به احتمال تقلب در انتخابات آمریكا را بیش از پیش افزایش داده است.

ترامپ در كمپین های انتخاباتی خود بارها پوتین را فردی قدرتمند توصیف كرده بود و به خاطر همین اظهارنظرها بسیاری بر این باور بودند، كه با ورود ترامپ به كاخ سفید روابط تنش آلود مسكو و واشنگتن پس از سه سال گرم تر خواهد شد، اما از همان ابتدای ورود ترامپ به كاخ سفید تحولات به سمت و سوی دیگری سوق داده شد و پرونده تقلب در انتخابات سبب شد تا ترامپ موضعی متفاوت از قبل اتخاذ كند و شاید برای تبرئه كردن خود و دیگر مقامات كابینه به اتهام همكاری با روس ها سیاست تشدید تنش با مسكو را در پیش گرفت. حتی برای كاستن از حجم انتقاد دموكراتها با مصوبه های ضد روسی كنگره نیز همراهی كرد تا بلكه خود و خانواده اش را از مهلكه نجات دهد.

اخراج جیمز كومی، رئیس سابق اف بی آی توسط ترامپ كه برای جلوگیری از تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریكا انجام شد، سوء ظن هایی را در ارتباط با همكاری ستاد انتخاباتی ترامپ با مقامات روسی به وجود آورده است. مخالفان دولت مدعی هستند، که دلیل اصلی برکناری رییس اف بی آی نه به دلیل ناکارآمدی وی بلکه به خاطر اصرار او بر تحقیق و تفحص درباره همکاری ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه بوده است و ترامپ با این كار سعی كرده از افشای جزئیات دیگری كه ممكن است رسوایی های بیشتری را برای خانواده او به همراه داشته باشد، جلوگیری كند.

فرو رفتن در گرداب روس گیت

با رسوایی جدیدی كه برای خانواده ترامپ به بار آمده است، رئیس جمهور آمریكا در گرداب «روس گیت» فرو رفته است كه برای بیرون آمدن از آن باید مسیر پر پیچ و خمی را بپیماید. ترامپ شاید به خاطر حضور اكثریت جمهوری خواهان در كنگره از مسئله بركناری و عزل از قدرت جان سالم به در ببرد، اما ممكن است به جرگه روسای جمهوری بپیوندد، كه تنها برای یك دوره طعم ریاست جمهوری را چشیده اند. چرا كه نظرسنجی های انجام شده در آمریكا نشان می دهد میزان محبوبیت ترامپ به پایین ترین سطح در كل تاریخ روسای جمهور این كشور رسیده است و هر روز میزان محبوبیت وی كاهش می یابد. این درحالی است، كه تنها شش ماه از دوران ریاست جمهوری ترامپ سپری شده است و اینكه این میزان در چهار سال آینده به كمترین حد ممكن برسد بسیار زیاد است. به نظر می رسد، چهار سال ریاست ترامپ با چالش های زیادی همراه خواهد بود و وی از گزند انتقادهای تند رسانه ها در امان نخواهد بود.

ارزیابی نهایی

پرونده تقلب در انتخابات آمریکا پس از گذشت شش ماه از زمامداری ترامپ هنوز مفتوح است و در این مدت دولت ترامپ با چالش های زیادی روبرو بوده است. در مدت كوتاه زمامداری ترامپ یک مقام ارشد کابینه او قربانی پرونده جنجالی مداخله روسیه در انتخابات اخیر آمریکا شده و الآن دایره اتهامات جدی و قوی به پسر ارشد و داماد ترامپ رسیده است و تنها یک گام دیگر باقی مانده تا این اتهامات به شخص ترامپ نیز سرایت كند و پس از آن روند استیضاح چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا تسریع خواهد شد، كه می تواند رسوایی بدتر از «واترگیت» را برای ترامپ به دنبال داشته باشد. بنابراین، احتمال استیضاح و حتی برکناری ترامپ در صورت پیدا شدن شواهد و مدارک کافی از ارتباطات پنهانی او با دولت روسیه با توجه به موضع ضد روسی غالب در بین اعضای کنگره از دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری خواه بالا خواهد بود. چراكه حل نکردن ماجرای همكاری خانواده ترامپ با روس ها، تردیدها را در میان میلیون ‌ها آمریکایی تقویت خواهد کرد و موضوع اصلی نامزدی او یعنی اینکه در انتخابات واقعاً تقلب شده را زیر سؤال می ‌­برد و بنابراین ترامپ راهی جز شاف سازی و همكاری با كنگره و مقامات قضایی آمریكا ندارد، تا ابرهای تیره را از ریاست جمهوری خود بزداید. در غیر این صورت این لكه ننگ همچون گاو پیشانی سفید در حزب جمهوری باقی خواهد ماند، كه می تواند به كاهش آرای مردمی این حزب در انتخابات آتی كنگره و ریاست جمهوری منجر شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟