زندگی مجلل نمایندگان طالبان در قطر

  • انتشار: ۲۰ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 31829

دفتر طالبان در سال ۲۰۱۳ میلادی در دوحه پایتخت قطر ایجاد شد تا مذاکرات سیاسی برای ختم جنگ در افغانستان، تسهیل گردد، اما این دفتر تاکنون هیچ نوع دستاوردی در این بخش ندارد.

این دفتر یکبار دیگر زمانی موضوع داغ رسانه‎ها شد که جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا در سوم اکتوبر ۲۰۱۷ میلادی طی سخنرانی خود به کمیته امور نظامی مجلس سنای کشورش گفت، ایالات متحده امریکا بزودی تصمیم خواهد گرفت تا دفتر طالبان در قطر مسدود شود یا خیر؟

یک عضو طالبان در قطر در مورد اعضای موجود این گروه به شرط افشا نشدن نامش گفته است، در حال حاضر ۱۷ تن از اعضای ارشد گروه طالبان همراه با خانواده هایشان شامل تشکیلات دفتر طالبان اند که در قطر زندگی می‎کنند.

دفتر طالبان که هدف آن تنها تسهیل مذاکرات صلح خوانده شده بود اما به گفته این مقام طالبان، هدف از گشایش این دفتر همچنان شامل روابط با کشورها، فعالیت برای آزادی آنعده از طالبانی‎که در بندها بسر می‎برند و تماس با سازمان‎های خیریه مانند یوناما، سازمان صحی جهان و صلیب سرخ بود.

با مسدود شدن دفتر طالبان در دوحه نه تنها فعالیت‎های سیاسی اعضای آن گروه در قطر متوقف نشد بلکه آن‎ها با خانواده هایشان به زنده‎گی‎های مجلل خود در آن کشورغنی از نفت ادامه دادند.

منبع طالبان در قطر به رادیو آزادی گفته است که هر کدام آن‎ها با درنظر داشت رتبه شان از حکومت قطر معاش می‎گیرند، حکومت قطر یک خانه و یک موتر به هرکدام آن‎ها فراهم کرده و فرزندان آن‎ها آزادانه به مکاتب رفته و آموزش می‎گیرند.

به گفته او، اما ۵ تن از قوماندان‎های ارشد گروه طالبان که پس از رهایی از زندان گوانتانامو به قطر منتقل شدند دریک ساحه دیگر تحت نظارت جدی حکومت قطر زندگی می‎کنند با آن‎که خانه‎های مجلل برای زندگی آن‎ها نیز فراهم شده اما آن‎ها اجازه گشت و گذار آزادانه را ندارند و از محدوده که حکومت قطر برایشان در نظر گرفته‎است، بیرون نمی‎شوند.

عبدالحق واثق معاون اداره استخبارات در رژیم طالبان، نورالله نوری والی بلخ و لغمان در رژیم طالبان، محمد فاضل لوی درستیز رژیم طالبان، خیرالله خیرخواه وزیر داخله رژیم طالبان و محمد نبی عمری رئیس ارتباطات رژیم طالبان، آن اعضای ارشد این گروه‎اند که پس از رهایی از زندان گوانتانامو به قطر منتقل شده و در حال حاضر با اعضای خانواده شان در آن‎جا زندگی می‎کنند.

این افراد در بدل رهایی بو برگدال سرباز امریکایی که در ۲۰۰۹ میلادی پس از بیرون رفتن از پایگاه بدست طالبان افتاده بود رها شدند.

دفتر طالبان در قطر در ماه می ۲۰۱۵ میلادی رهایی بو برگدال را زمینه سازی کرد و او از اسارت آزاد شد.

در حال حاضر شیر محمد عباس ستانکزی منحیث مسئول دفتر قطر کار می‎کند، آقای ستانکزی که باشنده ولسوالی برکی برک ولایت لوگر است در رژیم طالبان به عنوان معین وزارت صحت عامه کار می‎کرد، برعلاوه آن جان محمد مدنی که باشنده کندهار است و در زمان طالبان به حیث شارژدافیر افغانستان در امارات متحده عرب و شهاب الدین دلاور باشنده لوگر در رژیم طالبان در پُست سفیر افغانستان در پاکستان ایفای وظیفه می‎کردند اشخاصی اند که بیشترین مسئولیت‎های دفتر طالبان در قطر را به عهده دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟