زندگینامه چارلی چاپلین + معرفی بهترین آثار

  • انتشار: ۱۳ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 80011

چارلی چاپلین یکی از پر آوازه ترین بازیگران و کارگردانان برجسته هالیوود است که فعالیت وی در زمینه های مختلف هنری بر هنردوستان پوشیده نیست. چارلی همچنین در آهنگسازی نیز دستی بر آتش داشت. در زندگینامه چارلی چاپلین فراز و نشیب هایی را شاهد هستیم که کمتر کسی با آن مواجه شده است.

او پنجاه و سه سال در سینما فعالیت داشت. در قرن بیستم میلادی چارلز اسپنسر چاپلین یکی از مشهورترین هنرمندان این قرن در تاریخ سینما به شمار می رفت. در ادامه با اطلس پلاس همراه باشید تا با جزئیات بیشتری از زندگی پر فراز و نشیب این هنرمند محبوب جهانی آشنا شوید.

زندگینامه چارلی چاپلین در تولد و جوانی

بنابر گفته خود چارلی او در جنوب شهر لندن متولد شده است. اما در نامه ای که بعد از چهل سال از مرگ وی به دست خانواده اش رسیده است اشاره شده که وی در کمپ کولی ها اسمسویک در نزدیکی های بیرمنگام متولد شده است. در این نامه آمده است که عمه او یک ملکه کولی بوده که چارلی در کاروان وی به دنیا آمده است.

زندگینامه چارلی چاپلین

پلیس فدرال آمریکا بر این عقیده بود که چارلی در حقیقت یک یهودی روس است. اطلاعات دیگری نیز مبنی بر این که چارلی زاده فرانسه است نیز ارائه شده است. به هر حال واحد اطلاعات بریتانیا با وجود تحقیقات گسترده ای که در این زمینه انجام داد، هیچ وقت نتوانست مدارکی در خصوص محل تولد چارلی چاپلین پیدا کند.

والدین چارلی نیز هر دو هنرمند بودند، بازیگری و آوازخوانی از هنرهایی بودند که آنها بدان اشتغال داشتند که چارلی آواز خواندن را از مادرش به ارث می برد.

پدر و مادر چارلی قبل از سن سه سالگی وی از یکدیگر جدا شدند، پدرش الکلی بود و مادرش نیز بعدها دچار اختلالات روانی شد و در آسایشگاه بیماران روانی بستری گردید. پدر او چند سال بعد از این که چارلی و برادرش را اولین بار به مدرسه فرستاد دار فانی را وداع گفت و مادرش نیز هفت سال بعد از انتقال به هالیوود در گذشت.

مرگ مادر و پدر، باعث شد چارلی و برادرش رابطه عاطفی عمیق تری نسبت به یکدیگر پیدا کنند. این دو برادر در سالن قدیمی که پدر و مادرشان هنرنمایی می کردند به کار مشغول شدند. چارلی ادعا می کرد که اگر مادرش نبود، او هیچگاه نمی توانست در زمینه پانتومیم موفق عمل کند.

بعد از مرگ مادر، چارلی و برادرش دچار فقر می شوند، که این فقر تاثیرات بسیاری بر فعالیت های هنری چاپلین در زمینه سینما گذاشت.

زندگینامه چارلی چاپلین در آمریکا

چارلی چاپلین از سال ۱۹۱۰ به مدت دو سال با اجرای نمایش تئاتر آمریکا را گشت. او مدت زمانی که با شرکت کارنو در آمریکا همکاری می کرد. در این مدت چارلی در یک اتاق با استنلی لورل هم اتاق بود.

در زندگینامه چارلی چاپلین می خوانیم که سه سال بعد از ورود وی به آمریکا، یکی از فیلم سازان کار چاپلین را مورد توجه قرار می دهد. بعد از این اتفاق، چاپلین همکاری خود را با شرکت فیلم سازی کی استون شروع می کند.

نخستین فیلم چارلی

بعد از آغاز همکاری با شرکت فیلم سازی کی استون، چارلی اولین فیلم خود را که ساختن یک زندگی نام داشت، در ژانر کمدی آغاز کرد.

شهرت چارلی چاپلین در عرصه سینما و تلویزیون با همکاری وی در این شرکت فیلم سازی و ایفای نقش در اولین فیلمش آغاز و ماندگار شد.

او در سال ۱۹۱۴ با همین شرکت سه فیلم موفق دیگر بازی کرد. در زندگینامه چارلی چاپلین از زبان خودش گفته شده است که خود، هیچ ایده ای در خصوص چهره پردازی و طراحی لباس نداشته است و حتی در فیلمی که برای اولین بار بازی کرد با لباسی که آن را دوست نداشت شروع به کار نمود.

او می گوید زمانی که به سمت لباس‌خانه می رفتم، با خودم فکر کردم که شلواری گشاد بپوشم با کفش هایی بزرگ و کتی تنگ، کلاه خاصی هم روی سرم بگذارم. طبق حرف کارگردان که گفته بود باید کمی بزرگتر از آنچه است به نظر بیاید سبیلی هم به چهره ام اضافه کردم.

چارلی می گوید قبل از این که لباس ها را به تن کنم نمی دانستم باید چه شخصیتی داشته باشم، اما بعد از پوشیدن لباس ها خود به خود احساسی به من دست داد که بر طبق همان احساس شخصیت فیلم های خود را ساختم و روی صحنه ها از آن استفاده می کردم.

زندگینامه چارلی چاپلین و فیلم های موفق

شرکت موچوال در سال ۱۹۱۶ با چاپلین قراردادی به قیمت ۶۷۰ هزار دلار بست. او در مدت زمان کمی که شاید ۱۸ ماه به طول انجامید ۱۲ فیلم بلند کمدی برای این شرکت ساخت. فیلم هایی که در این شرکت ساخته شدند همه به آثاری کلاسیک در سینمای کمدی تبدیل شدند.

زندگی چارلی بعد از جنگ جهانی

چاپلین بعد از این که آمریکا وارد جنگ جهانی شد، دوره جدیدی از فعالیت های سینمایی خود را با دوستانش شروع کرد. چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۱۸ چارلی چاپلین استودیویی بنیان گذارد و در آن مشغول کار شد.

چارلی چاپلین همه فیلم هایی را که در گذشته بازی کرده بود ویرایش کرد و موسیقی و تدوینی جدید برای آنها در نظر گرفت.

فیلم های چارلی چاپلین

آثار معروفی که چارلی از خود به جای گذاشته است عبارتند از:

  • دیکتاتور بزرگ
  • عصر نوین
  • جویندگان طلا

ازدواج چارلی

در زندگینامه چارلی چاپلین در خصوص ازدواج وی نوشته شده که او چند بار ازدواج کرده است. اولین ازدواجش در سال ۱۹۱۸ با دختری به نام میلدرد هریس انجام گرفت. بعد از دو سال این ازدواج که حاصل آن یک فرزند پسر بود به جدایی انجامید.

بعد از آن چارلی با نقش اول فیلم جویندگان طلا لیتا گری ازدواج کرد. نتیجه این ازدواج نیز دو فرزند پسر بود که بعد از دو سال این ازدواج نیز به جدایی منجر شد.

آخرین ازدواج چارلی نیز در سن ۵۴ سالگی با دختری ۱۸ ساله به نام اونا اونیل صورت گرفت که حاصل این ازدواج دختری به نام جرالدین بود. این ازدواج با وجود تفاوت سنی زیادی که بین آنها بود، تا پایان عمر آنها دوام داشت.

چارلی چاپلین که بدون اغراق یکی از محبوب ترین و مشهورترین هنرمندان عرصه کمدی است زندگی پر از تنشی را تجربه کرد. با این حال او شکست را نپذیرفت و با موفقیت های بسیاری در زندگی رو برو شد.

چارلی جوایز زیادی در عرصه های مختلف هنری کسب کرد. وی در ۲۵ دسامبر ۱۹۷۸ دار فانی را وداع گفت.