دلایل زبر شدن پاشنه پا و راه های درمان آن

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75040

زبر شدن پاشنه پا شاید یکی از رایج‌ترین سئوالاتی باشد که امروزه در اذهان بسیاری از مردم سوای از نوع شغلی که دارند، مطرح می‌شود. داشتن پاهایی سفید، نرم و لطیف و زیبا به همان اندازه مهم است که می‌تواند طاووس با آن همه زیبایی را در برابر کبک یا زاغ خجل کند. طاووس با آن پرهای زیبا و رنگارنگ همواره آرزو می‌کند که ای کاش پاهایی زیبا و سرخ رنگ کبک کوهی یا زاغ را داشت و زیبایی‌اش کامل می‌شد.

مطمئن هستم که تک تک شما داستان‌های خوشایند یا نوخوشایندی از زبر شدن پاشنه پا دارید: لحظاتی که از داشتن پاهایی صاف و بدون چین و چروک به خود می‌بالید و با پوشیدن دمپایی چرمی مشکی رنگ خرامان خرامان در خیابان راه می‌روید یا زمانی که به دلیل تولید صدای ناخوشایند «خش‌خش» ناشی از مالیده شدن پاشنه‌ی پاهایتان به روتخت‌خوابی با بی‌رحمی تمام توسط شریک زندگی‌تان از تخت‌خواب به بیرون پرت می‌شوید تا شب را با خوابیدن روی موکت یا قالی سپری کنید.

عوامل زبر شدن پاشنه پا

برخلاف تصور همگانی، زنان بیشتر از مردان در معرض زبر شدن پاشنه پا قرار دارند. ترک‌هایی که در کف یا پاشنه پا ایجاد می‌شود در حقیقت همان پوست‌ ترک خورده‌ای‌ست که در سطح خارجی پوست(اپیدرمیس) رخ می‌دهد. یکی از دلایل این پدیده ناخوشایند راه رفتن زیاد روی سطوح زبر مانند موکت یا فرش می‌باشد.

زبر شدن پاشنه پا

افراد مبتلا به کراتودرمی کمتر راه بروند

در بحث زبر شدن ترک پا باید به یک بیماری مادرزادی به نام «کراتودرمی» اشاره کرد. افراد مبتلا به این بیماری نباید به مدت طولانی پیاده روی کنند چرا که ممکن است بیشتر از حالت معمول درد بکشند. کراتودرمی یک بیماری ارثی است که درمان قطعی ندارد اما می‌توان با استفاده از برخی داروها آن را کنترل کرد. افراد مبتلا به این بیماری شبیه کسانی هستند که با پای برهنه روی شیشه یا زمین سنگلاخی راه رفته باشند: پاشنه‌هایی پر از ترک‌های عمیق که با زبری معمولی در پاها تفاوت دارد.

اضافه وزن

براساس برخی تحقیقات علمی، چاقی بیش از حد می‌تواند یکی از دلایل زبر شدن پاشنه پا به شمار آید. در افراد دارای اضافه وزن که در گروه چاق‌ها قرار می‌گیرند به دلیل فشار زیادی که به کف و پاشنه پا وارد می‌شود، پوست این قسمت‌ها را مستعد ترک خوردگی و در نهایت زبری می‌کند. به علاوه برخی مشاغل که در آن انسان مجبور است با خیسی و رطوبت طولانی مدت پاها سرو کار داشته باشد مانند مربیان شنا یا کسانی‌که در کارواش‌ها و قالی شویی‌ها کار می‌کنند بیشتر از سایر مشاغل می‌تواند انسان را با این ضایعه پوستی روبرو کند.

کم‌آبی و زبر شدن پاشنه پا

کم‌آبی بدن نیز می‌تواند باعث زبر شدن پاشنه پا شود؛ بنابراین سعی کنید در طول روز آب کافی بنوشید تا ضمن حفظ سلامت بدن سموم را نیز از بدن خود دور کنید. اگر می‌خواهید پاهایی بدون ترک و زبری داشته باشید، از مصرف بیش‌ از حد نوشیدنی‌های الکلی و کافئین دار مثل قهوه و نوشابه‌های گاز دار خودداری کنید.

زبر شدن پاشنه پا و بیماری پسوریازیس

اگر ترک‌های کف و پاشنه شما قرمز و ملتهب هستند، ممکن است به بیماری پسوریازیس مبتلا شده باشید؛ این بیماری یکی از دلایل دیگر زبر شدن پاشنه پا قلمداد می‌گردد. در این بیماری پوست حالت ارتجاعی خود را از دست داده و به یک تکه چرم خشک تبدیل می‌گردد. ترک‌های ایجاد شده در پا با درد همراه است. برای درمان بیماری پسوریازیس که لطافت و نرمی پوست پاهای شما را هدف قرار می‌دهد می‌توانید از کرم‌های مخصوص استفاده کنید.

اگزما

یکی دیگر از دلایل زبر شدن پاشنه پا بروز بیماری اگزما در پا می‌باشد؛ افرادی که به دلیل شرایط شغلی مجبورند پاهایشان را دائما داخل مواد شیمیایی قرار دهند به این عارضه دچار می‌شوند. برای درمان این بیماری سعی کنید پاهایتان را از تماس با مواد شیمیایی دور نگه‌دارید اما به دنبال دلیل اصلی نیز باشید.

عفونت‌های قارچی

نکته مهم دیگر در بررسی زبر شدن پاشنه پا توجه به بیماری‌های قارچی می‌باشد: اگر ترک‌ پاهایتان با پوست ریزی  مداوم همراه است و  اطراف ناخن و کف پاها را نیز متأثر ساخته‌است، به احتمال زیاد دچار بیماری قارچی شده‌اید. این بیماری معمولا در افراد با سنین بالا دیده می‌شود.

آب و هوای سرد

کسانی‌که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند بیشتر از سایرین در معرض زبر شدن پاشنه پا قرار دارند. در آب و هوای سرد، مجبوریم محیط خانه و محل  کار خود را گرم نگه داریم و چون در چنین محیط‌هایی اغلب رطوبت کاهش می‌یاید، پاشنه پاها بیشتر در معرض ترک و آسیب قرار می‌گیرند.

تغییرات هورمونی

شاید شنیده باشید که با بالا رفتن سن، پوست انسان رطوبت خود را از دست می‌دهد، این تغییرات هورمونی و متابولیکی که در طول زمان اتفاق می‌افتد می‌تواند سبب زبر شدن پاشنه پا گردد. با بالا رفتن سن بخش چربی محافظ روی پا کم شده و پوست ترک می‌خورد و زبر می‌شود.

اینک که با ما همراه شدید تا دلایل اصلی زبر شدن پاشنه پا را بشناسید، مطمئن هستم که برنامه ریزی بهتری برای جلوگیری از این مسئله و درمان مناسبی برای زبری پاشنه پا پیدا می‌کنید. حالا می‌دانید که علاوه بر عوامل بالا فشار جسمی نیز می‌تواند سبب بروز این ضایعه شود. محیط داخل کفش گاهی اوقات می‌تواند آنقدر داغ شود که به ۱۲۰ درجه فارنهایت برسد. این گرمای بالا به همراه رطوبت موجود سبب ضخیم شدن لایه‌های پا و ایجاد ترک و زبری می‌گردد.

از اینکه با ما همره شدید تا دلایل خشکت شدن پوست و زبری پاشنه پا را بدانید، به خود می‌بالید چراکه اکنون به خوبی می‌دانید که در کنار عوامل گفته شده استفاده از صابون‌ها و بدن‌شوهای نامناسب که به لایه چربی محافظ پاها ضربه می‌زند نیز در  زبر شدن پاشنه پا نقش دارد. سوء تغذیه و برخی بیماری‌ها شامل کم کاری تیروئید و دیابت هم در زبر شدن پاشنه پا دخیل هستند. به هر صورت به یاد داشته باشید که با رعایت موارد فوق برای تمیزی و لطافت پاهایتان به ویژه پاشنه‌ی آن وقت بگذارید تا دفعه بعد که پاشنه‌ی خود را به روتختخوابی می‌کشید هیچ صدایی تولید نشود!