روش کاشت سیب زمینی در خانه

  • انتشار: ۱۳ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 80007

در این مقاله قصد داریم روش کاشت سیب زمینی در خانه را به شما آموزش دهیم. اگر علاقه مند به باغ داری و پرورش سبزی و میوه هستید می توانید با اطلس پلاس همراه شوید.

روش کاشت سیب زمینی در خانه

سیب زمینی هایی که در منزل دارید بعد از مدت کوتاهی شروع می کنند به جوانه زدن. در شرایط عادی این که سیب زمینی شما در خانه جوانه بزند اصلا چیز خوشایندی نیست. اما باید بگوییم این آسان ترین راهی است که شما می توانید روش کاشت سیب زمینی در منزل را تجربه کنید.

سیب زمینی ها را شما هم می توانید در باغچه منزل تان و هم در گلدانی نسبتا بزرگ بکارید. برای این که بتوانید در خانه سیب زمینی هایی در اندازه مناسب داشته باشید، بهتر است از نوع مینی این محصول برای کاشت استفاده کنید. این مدل سیب زمینی ها بزرگتر نمی شوند و در همین سایز کوچک باقی می مانند.

البته شما می توانید از سیب زمینی های بزرگ هم استفاده کنید و هیچ محدودیتی در کاشت انواع سیب زمینی ندارید. اگر قصد دارید در باغچه منزل تان این کار را انجام دهید می توانید از سیب زمینی در سایزهای بزرگ تر نیز استفاده کنید.

نکات کلیدی در این روش کاشت سیب زمینی

مهمترین نکته ای که در کاشت سیب زمینی در باغچه خانه تان باید به آن توجه داشته باشید، خاک مورد استفاده است. دقت کنید که اصلی ترین مورد برای شروع این کار استفاده از خاک مناسب است. خاک شما باید غنی و بسیار مقوی باشد. بهترین خاکی که شما می توانید برای این کار استفاده کنید خاک compost است.

ظرف و یا گلدانی تهیه کنید که در قسمت انتهایی آن بتوانید چند سوراخ ایجاد کنید.. دقت کنید گلدانی که استفاده می کنید حتما سایز بزرگی داشته باشد زیرا سیب زمینی ریشه های زیادی دارد و ممکن است جای کافی برای رشد آنها نباشد.

آموزش روش کاشت سیب زمینی

ظرفی را که از قبل به همین منظول انتخاب کرده اید را تا نیمه پر از خاک کنید. مقداری کود حیوانی ترجیحا و یا اگر کود حیوانی در اختیار نداشتید کود شیمیایی به این خاک اضافه کنید. تا خیلی آرام در آن حل شود.

در این مرحله سیب زمینی هایی که از قبل تهیه کرده اید را داخل این ظرف و روی خاک بگذارید. بعد روی آن را با مقدار باقی مانده خاک بپوشانید.

روش کاشت سیب زمینی

دقت کنید که این کار را کاملا با ملایمت انجام دهید تا ریشه های سیب زمینی را که کاشته اید آسیب نبیند.

مرحله آخر کاشت سیب زمینی

در این قسمت به گلدان خود به مقداری که از سوراخ های تعبیه شده در زیر آن خارج شود آب بدهید و کنار بگذارید. سیب زمینی شما برای این که جوانه بزند و رشد کند نیاز به آفتاب مستقیم و گرما دارد.

سعی کنید گلدانی که استفاده می کنید شفاف باشد تا بتوانید به راحتی بر روند رشد ریشه ها و به وجود آمدن سیب زمینی ها تسلط داشته باشید.

زمان مورد نیاز

گلدان شما در حدود یک هفته طول می کشد تا قد بکشد و اگر دقت کنید می بینید که در ظرف تان شروع به رشد می کنند. بعد از چند هفته شما شاهد خواهید بود که گیاه سبز سیب زمینی شما  رو به زردی می رود و شاخه های آن که قبلا سبز و تازه بودند پوسیده و پلاسیده می گردد.

بعد از دیدن این وضعیت گلدان، از آماده شدن سیب زمینی های تان مطمئن شوید. محصول را از گلدان خارج کنید و ببینید چند عدد سیب زمینی در گلدان شما رشد کرده است.

در این مرحله شما شاهد سیب زمینی های کاملا ارگانیک و رسیده خواهید بود. اگر شما از سیب زمینی های کوچک برای کاشت استفاده کرده باشید، محصول به دست آمده نیز از همان نوع سیب زمینی خواهد بود.

ااگر سیب زمینی های شما از انواع درشت باشد، محصولی که در گلدان و یا باغچه شما رشد خواهد کرد نیز از همان دسته خواهد بود.

حالا شما می توانید محصول خود را به راحتی برداشت کنید و نتیجه کارتان را به رخ دیگران بکشید!

مدت زمانی که برای کاشت و برداشت این محصول نیاز دارید چیزی حدود دو ماه می باشد.

چند نکته!

سیب زمینی هایی که به دست آمده اند بسیار تازه و قابل استفاده هستند. به این نکته توجه کنید که اگر شما می خواهید سیب زمینی ها را به مدت طولانی نگاه دارید نباید آنها را بشویید. با همان خاک در یک کیسه خاک خشک بگذارید و در یک جای خشک و سرد نگهداری کنید.

سیب زمینی هایی که به دست آمده اند اگر لکه های سبز داشته باشند نباید از آن استفاده کنید، زیرا ممکن است سمی باشد و شما را مسموم کند.

در روش کاشت سیب زمینی در خانه، شما نیاز به فصل خاصی ندارید، زمانی که حوصله سر رفت و یا موقعی که به سیب زمینی احتیاج داشتید کافی است دو ماه قبل، خودتان دست به کار شوید و این کار هیجان انگیز و خوشمزه را انجام دهید.

باید بدانید که برای کاشت سیب زمینی اصلا نیاز به وسیله خاصی نیست، به راحتی می توانید این محصول را در یک گونی پلاستیکی نیز بکارید.

توصیه می شود خاکی که قبلا استفاده کرده اید را به طور مجدد استفاده نکنید زیرا دیگر آن قوت و غنای اولیه خود را ندارد.

خواص سیب زمینی

بعد از این که روش کاشت سیب زمینی در خانه را مطالعه کردید خالی از لطف نیست اگر به خواص این محصول که حالا با کاشته شدن توسط خودمان ارزش بیشتری پیدا کرده است نیز توجه کنیم:

سیب زمینی علاوه بر خواصی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، برای پوست صورت شما نیز تاثیرات معجزه آسایی دارد. استفاده از سیب زمینی برای ماسک های زیبایی، خوراکی (روغن پز، آب پز) و… می تواند به شما در جهت رسیدن به اهداف زیبایی تان کمک کند.

اگر می خواهید چاق و یا لاغر شوید سیب زمینی یک خوراکی مناسب و مفید است. دیگر خواص سیب زمینی:

  • بهبود سلامت قلب
  • پیشگیری از سرطان
  • کاهش فشار خون
  • بهبود سلامت مغز
  • کمک به تقویت استخوان ها
  • کاهش التهابات
  • بهبود هضم و مهربان با گوارش
  • تقویت ایمنی
  • مدیریت وزن
  • کاهنده کلسترول خون
  • کمک به بهبود روند خواب
  • کاهنده دردهای پیش از قاعدگی
  • درمان سنگ کلیه
  • جبران کننده ویتامین ث