روزهای کرونائی و استفتاء درباره روزه ماه رمضان

  • انتشار: ۱ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 110992

براساس نظر پزشکان در کشورهای مختلف دنیا برای کاهش خطر ابتلا به ویروس کشنده کرونا، نوشیدن مایعات از جمله آب در فاصله های زمانی مختلف توصیه شده است.

گفته شده است ویروس کرونا اگر به گلوی خشک برسد، راحت از زمانی که گلو تر است به دستگاه تنفسی نفوذ می کند. اگر مایعات زیاد مصرف شود ویروس کرونا به معده منتقل شده از بین می رود.

این همه در شرایطی ست که امسال ماه مبارک رمضان در شرایط کرونا فرا رسیده است.  با توجه به توصیه های علمی پزشکان در  نوشیدن مایعات و انجام یک واجب دینی به نام روزه بسیاری از مردم در شک و تردید فرو رفته اند.

کرونا و روزه ماه رمضان
کرونا و روزه ماه رمضان

برای آشنا شدن با فتاوای مراجع تقلید مختلف و استفتاء درباره روزه ماه رمضان با ما در خواندن این مطلب همراه شوید:

آیت الله سید علی سیستانی

آیت الله سید علی سیستانی معتقد است اگر مسلمانی ترس این را داشته باشد که در صورت گرفتن روزه به بیماری کرونا مبتلا خواهد شد، البته علی رغم رعایت اقدامات پیشگیرانه، روزه از او ساقط می شود.

وی می تواند بعدا قضای روزه اش را بگیرد. البته اگر فرد بتواند با رعایت اصول بهداشتی و برخی اقدامات احتیاطی احتمال ابتلا به کرونا را کاهش دهد حتی اگر مجبور شود در خانه بماند، از اختلاط با دیگران پرهیز نماید و ماسک و دستکش بپوشد تا آنجا که عقل باور کند دیگر احتمال ابتلا وجود ندارد روزه از فرد ساقط نمی گردد.

براساس فتوای آیت الله سیستانی توصیه پزشکان به نوشیدن مایعات و آب در فاصله های زمانی مختلف برای جلوگیری از ابتلا به کرونا به فرض صحت مانع از وجوب روزه نمی شود.

جویدن آدامس بدون شکر

آیت الله سیستانی معتقد است فرد برای جلوگیری از خشک شدن گلو و مقابله با احتمال ابتلا به کرونا به دلیل خشکی گلو، می تواند آدامس بدون شکر بجود.  البته باید احتیاط کند که ذرات آدامس پس از جدا شدن وارد حلق وی نشود. جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق دهان می شود و بلعیدن بزاق دهان در حال روزه بلا مانع است.

رها کردن کار

براساس فتوای آیت الله سیستانی اگر فردی می تواند بدون مشکل خاصی کار خود را در ماه مبارک رمضان رها کرده در خانه بماند و از ابتلا به کرونا در امان باشد وجوب روزه از او ساقط نمی شود.

اما اگر فردی نتواند کار خود را رها کرده و به دلیل نخوردن آب کافی ترس دارد به کرونا مبتلا شود و راه دیگری برای درامان ماندن از ابتلا نداشته باشد، روزه بر وی واجب نیست اما نباید در ملأ عام روزه خواری نماید.

عذر شرعی تنها راه ساقط شدن روزه

طبق نظر آیت الله سیستانی وجوب روزه تنها با عذر شرعی از فرد ساقط می شود. اگر فرد بیمار و کسی که به خاطر نصیحت پزشک بترسد که روز گرفتن موجب ابتلای فرد به کرونا می شود و امکان اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی که او را از ابتلا به کرونا ایمن بسازد ممکن نباشد، روزه از او ساقط می شود. اگر راه ها و اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به کرونا برای فرد میسر باشد فرد مجاز به ترک روزه نیست.

کرونا و روزه ماه رمضان
کرونا و روزه ماه رمضان

آیت الله خامنه ای

آیت الله خامنه ای نیز در پاسخ به این استفتاء که روزه گرفتن در ماه رمضان آن هم در شرایط کرونا و خطر ابتلا به این بیماری کشنده چه حکمی دارد، حکم می کند اگر فرد گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب ابتلای وی به کرونا، تشدید بیماری یا افزایش طول بیماری و تاخیر در سلامتی می شود، روزه از فرد ساقط می شود اما باید قضای روزه را بگیرد. اگر پزشک متخصص و متدین نیز این اطمینان از گفته های پزشک متخصص و متدیین نیز به دست آید، کفایت می کند.

آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی نیز حکم می کند اگر پزشک حاذق و متدین تصدیق کند که گرفتن روزه برای فرد در شرایط کرونایی خوف و ضرر دارد، فرد می تواند روزه نگیرد البته فرد نباید این موضوع را بهانه ای برای روزه خواری قرار دهد.

آیت الله علوی گرگانی

آیت الله علوی گرگانی حکم می کند اگر یک پزشک متخصص ظن قوی عقلایی بدهد که روزه باعث تشدید بیماری و یا مبتلا شدن به بیماری کرونا می شود، روزه از فرد ساقط می شود و فرد می تواند بعدا قضای آن را بگیرد. التبه احتمال ابتلا به کرونا نباید بهانه ای برای روزه خواری باشد.

آیت الله وحید خراسانی

آیت الله حسین وحید خراسانی در مورد روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان در شرایط کرونایی معتقد است کسی که می داند روزه گرفتن برایش ضرر ندارد حتی اگر پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد.

همین طور اگر فردی یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشأ عقلایی (علت بجایی) داشته باشد حتی اگر پزشک بگوید ضرر ندارد، نباید روزه بگیرد و اگر هم روزه بگیرد صحیح نیست مگر اینکه روزه برای او ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد که در این صورت روزه اش صحیح است.

بنابراین همان طور که دیدید در پاسخ به سوالات مربوط به روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان در شرایط سخت کرونایی بیشتر مراجع عظام معتقدند اگر فرد احتمال عقلایی داشته باشد که روزه گرفتن سبب ابتلای او به کرونا می شود یا بیماری اش را تشدی و طول دوره درمان را طولانی می کند، روزه از او ساقط می شود اما فرد باید قضایش را بگیرد.