رسانه های ایران؛ همچنان دور از افغانستان!

  • انتشار: ۸ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 1343

ماجرای «ریزه گل» را همه شنیده ایم که در ولایت فراه در مقابل طالبان، اسلحه بدست گرفت و 25 طالب را از پای درآورد. بازتاب این قضیه همانطور که پیش بینی میشد از رسانه های کشور فراتر رفت و در کشورهای دیگر نیز مورد توجه بنگاه های خبری قرار گرفت.

در کشور همزبان و هم فرهنگ و همسایه ما، یعنی جمهوری اسلامی ایران نیز به طبع بازتاب بسیار گسترده و وسیعی پیدا نمود و اکثر رسانه ها اعم از چپی و راستی، زبان به تمجید از ریزه گل قهرمان ما گشودند اما نکته جالب توجه در جریان انعکاس این خبر این بود که اکثر قریب به اتفاق رسانه های ایرانی، حتی بلد نبودند نام درست این قهرمان را تلفظ کنند.

در اکثر این رسانه ها نام این زن بجای «ریزه گل» به «رضا گل» و  در جدیدترین نمونه «رضی گل» تعبیر شده است و اینچنین یکی از خنده دارترین اشتباهات رسانه ای رقم خورد.

نکته قابل تامل اینجاست که ریشه این اشتباه به رسانه های «حرفه ای» همچون«ایرنا»  برمیگردد. رسانه هایی که عموما اخبار افغانستان را همواره تتحت پوشش قرار داده و احیانا در کشور، خبرنگار نیز دارند. به همه این مسائل، سالها اشتراکات فرهنگی و زیانی را هم اضافه کنید آنجاست که متوجه میشویم رسانه های ایران همچنان از افغانستان دورند، خیلی دور!

 

ریزه-گل-2

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟