راهنمای کامل راه اندازی گل فروشی/ لیست هزینه ها، مهارت ها و میانگین درآمد

  • انتشار: ۶ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75685

چالش های اقتصادی چند سال گذشته شاید شما را هم به فکر راه اندازی کسب و کاری با درآمد مناسب انداخته باشد. در این مقاله می خواهیم درباره راه اندازی گل فروشی با شما سخن بگوییم. اگر به این کسب و کار جذاب و دوست داشتنی علاقه مند هستید پس تا انتهای این مقاله همراه باشید. برای راه اندازی یک مغازه گل فروشی می بایست به چند نکته زیر توجه کنید و آن ها را مدنظر داشته باشید.

راه اندازی گل فروشی

موقعیت مغازه گل فروشی

اگر می‌ خواهید کسب و کار موفقی به عنوان یک گل فروش داشته باشید پس در انتخاب مکان مغازه خود دقت کنید. موقعیت مکانی یک گل فروشی مهم ‌ترین عامل فروش شما می باشد. بیشتر گل فروش ‌ها، بخش اعظمی از درآمد خود را از فروش گل و گیاه به اهالی محله خود بدست می ‌آورند. در نتیجه جامعه هدف شما در این کسب و کار در درجه اول همسایگان و هم محلی ها می باشند.

تا حد ممکن تلاش کنید گل فروشی خود را در یکی از مناطق بالای شهر راه اندازی کنید زیرا خوب یا بد این طبقات مرفه جامعه هستند که نسبت به خرید گل‌ علاقه بیشتری دارند. در سال های اخیر و با کاهش قدرت خرید مردم، بسیاری گل را از سبد خرید خانواده حذف کرده اند، اما خانواده هایی که همچنان از نظر مالی توانایی خوبی دارند همچنان دوست دارند گل بخرند. همچنین سعی کنید حداقل ۵۰۰ متر از دیگر مغازه ‌های گل فروشی فاصله داشته باشید.

آشنایی با گل ها و گیاهان

از آنجایی که می خواهید یک گل فروش باشید پس پیش از هر چیزی می بایست با گل ها آشنا باشید. یک گل فروش خوب با اکثر گل ها و گیاهان آپارتمانی آشنا است. همچنین می داند که برای هر مناسبتی از چه گلی استفاده می شود. یک گل فروش خوب و حرفه ای هیچ گاه درمقابل پرسش مشتری درباره خصوصیات گل ها و گیاهان در نمی ماند و یک مشاور عالی در زمینه گل داری محسوب می شود.

هنر گل ‌آرایی لازمه راه اندازی گل فروشی

اگر فکر می ‌کنید که با هنر گل‌ آرایی آشنا نیستید و بر آن تسلط ندارید پس از فکر راه اندازی گل فروشی بیرون بیایید. یکی از اصلی ‌ترین ارکان کسب و کار گل فروشی، هنر گل ‌آرایی است. البته شما می توانید با ثبت نام در آموزشگاه های گل‌ آرایی با این هنر زیبا و زیرشاخه های آن آشنا شوید.
هیچ گل فروشی بدون آموختن مهارت ‌های گل‌ آرایی نمی‌ تواند دسته گل هایی باشکوه و زیبا را خلق کند و به فروش برساند. مهارت شما در گل ‌آرایی است که مشتری های تان را مجذوب مغازه شما می کند و آن ها را به مشتریانی دائمی تبدیل می کند. البته باید توجه داشته باشید که هر ساله نوآوری های جدیدی در هنر گل ‌آرایی بوجود می آید. پس آموختن مهارت ‌های گل ‌آرایی امری نیست که با یک بار کلاس رفتن آن را به طور کامل فرا گرفته باشید بلکه آموختن گل ‌آرایی فرآیندی مداوم و همیشگی است؛ البته درصورتی که به کار و مشتری خود اهمیت می دهید و می خواهید نسبت به سایر رقبای کاری تان برتر باشید.

سرمایه لازم برای راه اندازی گل فروشی

براساس برآوردها سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی گل فروشی چیزی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان است. بدین صورت که برای رهن می بایست مبلغ ۷۰ میلیون تومان کنار بگذارید. البته این مبلغ برای بالای شهر است. اگر مناطق پایین و متوسط شهر را در نظر دارید قاعدتا مبلغ کمتری برای رهن می بایست در نظر بگیرید. همچنین برای اجاره بهای یک مغازه در موقعیتی خوب بین ۳ تا ۵ میلیون تومان در نظر بگیرید. تعداد ماه‌ هایی هم که شاید در ابتدای کار ضرر بدهید و نتوانید اجاره تان را پرداخت کنید تقریبا ۶ ماه است که برای آن باید بین ۱۸ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه کنید.

هزینه نیروی کار نیز ماهانه چیزی در حدود یک میلیون تومان است. هزینه بیمه کامل نیروی کار در ما هم حدود چهار صد هزار تومان می باشد. البته این مبلغ هر ساله تغییر می کند. هزینه خرید ابزار کار حدوداً مبلغ یک میلیون تومان می باشد. دیگر وسایل مصرفی شامل کاغذ، ربان، اسپری برگ، کنف، ابزار زینتی و … نیز در ماه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می باشد. مبلغ یک میلیون تومان در ماه نیز می بایست برای قبض های برق، آب، گاز، تلفن و مالیات هزینه کنید. به انتخاب خودتان حتما مبلغی نیز برای تبلیغات هزینه کنید. مطمئن باشید به هر اندازه برای تبلیغات خود هزینه کنید، چند برابر آن به جیب تان باز می گردد.

راه اندازی گل فروشی

خرید گل برای گل فروشی

خرید گل و نگهداری از گل ها موضوع مهم دیگری است که به عنوان مدیر یک گل فروشی باید به آن توجه کنید. برای خرید گل می بایست به بازار گل شهرتان مراجعه کنید. برای خرید گل در ماه باید حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید. این که عمر گل‌ های شما چقدر است به مهارت‌ شما و دمای مغازه وابسته است. پس در خرید تجهیزات سرمایشی و تنظیم دما هوا برای مغازه تردید نکنید.

درآمد گل فروشی

اگر بتوانید یک مغازه گل فروشی خوب و شکیل در مناطقی که مردم قدرت خرید بالاتری دارند راه اندازی کنید به ‌طور متوسط روزانه چیزی در حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان درآمد کسب خواهید کرد. در نتیجه درآمد شما در ماه به ‌طور متوسط بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان خواهد بود که با در نظر گرفتن هزینه ها چیزی در حدود ۴۰ درصد آن سود خالص شما محسوب می شود. البته اگر موقعیت مکانی شما عالی باشد و در ماه سفارشات گل آرایی زیادی داشته باشید مطمئنا درآمد شما چند برابر خواهد شد. به خاطر داشته باشید که شغل گل فروشی یکی از کسب و کارهای پرسود در ایران محسوب می شود.

مجوز راه اندازی گل فروشی

برای گرفتن مجور گل فروشی می بایست به اتحادیه گل فروشان شهرتان مراجعه کنید. معمولا اتحادیه گل فروشان تاکید می کند که در راه اندازی گل فروشی می بایست فاصله ۵۰۰ متر از دیگر گل فروشی ‌ها را رعایت کنید.