راه اندازی کمپینی برای مقابله با پشتون ها در پاکستان

  • انتشار: ۲۰ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 19390

در پاکستان و در مناطق قبایلی این کشور اخیرا کمپینی به راه افتاده است به شعار “پتان پروفایلینگ” که هدف از این آغاز چنین کمپینی هدف قرار دادن پشتون ها در مناطق مختلف پاکستان است. گفته می شود این حرکت از سوی رهبران بلوچ در پاکستان با هدف خروج پشتون های مهاجر از این کشور راه اندازی شده است.

پیش از این نیز خبرهایی به نشر رسیده بود که پشتون ها در پاکستان، خصوصا در ایالت پنجاب این کشور با تبعیض گسترده و خشونت پولیس همراه است.

بعد از وقوع چندین انفجار در نقاط مختلف پاکستان، این کشور مرزهای خود با افغانستان را مسدود کرد و عملیاتی را با نام “ردالفساد” در مناطق مختلف ایالت خیبرپختونخوا آغاز کرد.

نیروهای پاکستانی به دنبال انفجار های انتحاری عملیات ضد تروریستی را در ماه فبروری در سراسر آن کشور آغاز کردند، اما بعد از آغاز این عملیات بعضی از مردم پشتون در این کشور گفتند که پشتون ها در پاکستان به ویژه در ایالت پنجاب، هدف آزار و اذیت و تبعیض نژادی قرار گرفته اند.

چندی پیش روزنامۀ واشنگتن پُست با نشر مطلبی نگاشته بود که به پشتون ها در ایالت پنجاب اکثراً به دیدۀ مظنون خارجی دیده می شود وبرخی ها آنان را افراد قبایلی عقب مانده یا مهاجرینی می خوانند که علاقمندی شدید به جنایت و خشونت دارند.

در ساحات که پشتون های مهاجر زندگی می کنند با وارد شدن وسایل نظامی نیروهای پاکستانی، کودکان پراکنده شده و جوانان در هراس به سر می برند.

این روزنامه نوشته بود؛ آنعده تندروان افغان و پشتونِ که مسوولیت بمگذاری های اخیر در پاکستان را بر عهده گرفتند که جان بیش از ۱۲۵نفر را در شهر لاهور پاکستان گرفت، پشتون های مهاجر را بیشتر در محراق شک و تردید قرار داده است.

بر اساس گزارش ها در سراسر پاکستان، بیش از صد نفر کشته شده و صد ها نفر دیگر به ظن تروریست بودن، توقیف شده است. گفته می شود که اکثریت این افراد افغان های پشتون بوده اند. مقامات پاکستانی گفته اند که رهنمای افغانِ حمله کنندۀ لاهور نیز در این میان توقیف شده است.

از جانب دیگر، ارتش پاکستان گفته است که کمپ های تندروان مظنون را در هر سوی مرز هدف قرار داده که مناطق قبایلی پشتون نشین است. تندروان از این مناطق منحیث پناهگاه و طرح حملات بر حکومات کابل و اسلام آباد استفاده می کنند.

حدود دو هفته قبل در نامه ای از مردم خواسته شده بود تا در مورد هر کسی که لباس پشتون ها را به تن داشته، پشتو صحبت می کرده و یا میوه خشک می فروشد، به پولیس گزارش دهد. اما پولیس پنجاب پس از نشر آن نامه در اینترنت، گفت که این پیام بازتاب دهندۀ سیاست پولیس نیست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟