راز این قتل بعد از ۳۳ هزار سال برملا شد!

  • انتشار: ۱۶ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 65618

گروهی از دانشمندان آلمانی ثابت کردند که یک مرد اروپایی حدود ۳۳ هزار سال پیش در یک حادثه قتل جان خود را از دست داد.

دانشمندان دانشگاه توبینگن به سرپرسی کاترینا هاوارتی از طریق آزمایش جمجمه مردی از دوران پارینه‌ سنگی زبرین، ثابت کردند که این مرد در نتیجه دو ضربه‌ای که به سرش خورده جان داده و احتمال دادند که قاتل فردی چپ‌دست بوده باشد. نتایج این بررسی‌ها در آخرین نسخه مجله “پلوس وان” منتشر شد.

این جمجمه که متعلق به یک مرد است، در سال ۱۹۴۱ و هنگام حفاری در غار بیستیرا کیوکلوینا در منطقه ترانس سیلوانتین در جنوب رومانی پیدا شد. در کنار این جمجمه ابزارهای سنگی و بقایای یک خرس غارنشین یافت شد.

بررسی این جمجمه وجود دو شکستگی را در آن نشان داد. این شکستگی‌ها با ابزارهای مختلفی از جمله به روش سی‌تی‌اسکن تصویربرداری شد.

دانشمندان در ابتدا سناریوهای مختلفی برای وجود این دو شکستگی از جمله سقوط این مرد از ارتفاع روی سر و یا سقوط یک سنگ روی سر او متصور شدند. بررسی‌های بیشتر این دو فرضیه را رد کرده و احتمال اینکه این شکستگی‌ها توسط یک فرد دیگر ایجاد شده باشند، را تقویت کرد.

گروه تحقیقاتی دانشگاه توبینگن احتمال می‌دهد قاتل و مقتول رو در روی هم ایستاده بوده و قاتل با دست چپ دو ضربه پشت سر هم با چیزی شبه باتوم به سر مقتول زده باشد.

به نوشته شفقنا،با توجه به اینکه تصاویر سی‌ تی‌ اسکن و اشعه ایکس نشان داد که جای این دو شکستگی التیام نیافته است، دانشمندان باور دارند که مقتول نتوانسته از ضربات کشنده قاتل جان سالم به در برد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟