دیدار رئیس جمهور با «نواز شریف» با میانجی گری انگلیس

  • انتشار: ۱۰ قوس ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 11673

رئیس جمهور غنی و نخست وزیر پاکستان که برای شرکت در اجلاس بین المللی تغییرات اقلیمی به پاریس سفر کرده‌اند، عصر روز گذشته در حاشیه این اجلاس و با میانجیگری و حضور نخست وزیر انگلیس، دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پیام آفتاب، براساس بیانیه صادره از سوی دفتر نخست وزیری پاکستان، «محمد اشرف غنی» و «محمد نواز شریف» در این دیدار سه جانبه، توافق کردند که بطور مشترک روند مذاکرات صلح افغانستان را به پیش ببرند و علیه کسانی که از حرکت در مسیر صلح خودداری می‌کنند، اقدام مناسب اتخاذ کنند.

براساس بیانیه یاد شده، رئیس جمهور محمد اشرف غنی در این دیدار نسبت به همکاری با پاکستان با هدف ایجاد روابط صلح آمیز میان دو کشور ابراز تمایل کرد.

نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار بر موضع دولت اسلام‌آباد مبنی بر حمایت از روند صلح مذاکرات افغانستان، تحت هدایت و رهبری خود افغان‌ها، تأکید کرد.

نواز شریف در این دیدار گفت که پاکستان متعهد است برای ایجاد افغانستانی باثبات که می‌تواند به نفع تمام منطقه باشد، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

نخست وزیر پاکستان در این دیدار با اشاره به عملیات‌های ضدتروریستی پاکستان از جمله عملیات «ضرب عضب»، گفت که این عملیات نه تنها با هدف تقویت امنیت در پاکستان، بلکه با هدف ضربه زدن به کسانی انجام می‌شود که قصد دارند افغانستان را به خشونت بکشانند.

در بیانیه دفتر نخست وزیری پاکستان آمده است: هم پاکستان و افغانستان با تهدیدی مشترک به نام تروریسم مواجه هستند و پاکستان تمام تلاش خود را برای از بین بردن تروریسم که هر دو کشور را آزار داده است، انجام خواهد داد.

نخست وزیر انگلیس هم از رهبران افغانستان و پاکستان خواست تا برای دست یافتن به هدف مشترک صلح و ثبات در منطقه، با یکدیگر همکاری کنند.

روند استانبول، قلب آسیا

پاکستان قرار است هشت روز دیگر میزبان کنفرانس مهمی در سطح وزیران امور خارجه با عنوان کنفرانس «روند استانبول، قلب آسیا» با حضور کشورهای منطقه‌ای عضو این روند با محوریت کمک به حل مسایل افغانستان باشد.

پاکستان از اشرف غنی هم برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده است و اگرچه تا کنون، به دلیل وجود اختلاف‌های شدید میان پاکستان و افغانستان، احتمال حضور اشرف غنی در این کنفرانس چندان مطرح نبود، اما با توجه به دیدار مهمی که روز گذشته در حاشیه اجلاس پاریس میان نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهوری افغانستان انجام شد، اشرف غنی به احتمال فراوان، روز هجدم ماه قوس برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا، به اسلام‌آباد سفر خواهد کرد.

در صورت پذیرفتن دعوت پاکستان، اشرف غنی دومین سفر خود به اسلام‌آباد را از زمان بدست گرفتن رهبری دولت افغانستان انجام خواهد داد. وی سال گذشته اولین سفر رسمی خود به عنوان رئیس جمهور افغانستان را به چین انجام داد و پاکستان را به عنوان دومین مقصد خارجی خود برگزید.

تا کنون وزیران امور خارجه چند کشور از جمله چین، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان برای شرکت در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزیران امور خارجه افغانستان، روسیه، ایران، عربستان، ترکیه، امارات متحده عربی، ترکمنستان، آذربایجان و هند هم برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا دعوت شده‌اند.

همچنین نمایندگانی از چند کشور دیگر به عنوان کشورهای حامی و نمایندگانی از چند نهاد بین‌المللی در این کنفرانس حضور خواهند یافت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟