دور ششم گفتگوهای امریکا و طالبان به مناسبت آغاز ماه رمضان یک روز تعطیل شد

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 60242

مذاکرات صلح میان طالبان و هیات آمریکایی در دوحه پایتخت قطر بعد از چهار روز گفتگو، امروز ( دوشنبه 16 ثور) به خاطر آغاز ماه رمضان تعطیل شد و قرار است روز سه شنبه از سر گرفته شود.

یک منبع نزدیک به اتاق مذاکره به بی بی سی گفت روز یکشنبه چهارمین روز مذاکرات بحث ها خوب بود و پیشرفت خوب صورت گرفت.

زلمی خلیلزاد نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان این دور مذاکرات را با تاکید جدی بر موضوع آتش بس آغاز کرد ولی اظهارات روز اولش که از طالبان خواست سلاح به زمین بگذارند واکنش تند طالبان را در پی داشت تا حدی که دو روز اول مذاکرات بیشتر با واکنش و ضد واکنش ها سپری شد.

ملا برادر رئیس دفتر قطر این گروه روز شنبه با آقای خلیلزاد دیدار و گفت‌وگو کرد و به قول این منبع، تنشی که هفته گذشته در دو روز اول گفتگو ها بین دو طرف ایجاد شده بود، رفع شد.

یک منبع طالبان به بی بی سی گفت آمریکایی ها و طالبان روز شنبه و یکشنبه روزهای سوم و چهارم گفتگوها بیش از ده ساعت مشغول چانه زنی بودند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تضمین اینکه خاک افغانستان علیه دیگران استعمال نشود، برگزاری دیالوگ و مذاکرات بین الافغانی و کاهش خشونت‌ها چهار موضوعی بود که به شکل جدی تر در دور ششم از سوی آمریکایی ها روی میز مذاکره مطرح شد.

خلیلزاد بدون ارایه جزیات این بار با طالبان روی طرح کاهش خشونت ها بحث می کند طرحی که به باور وی بالاخره راه را به یک آتش بس سراسری هموار خواهد کرد.

در ظاهر موضوعات مورد اختلاف بین طرفین تعین جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان و برقراری آتش بس است که هر دو طرف با وجود شش دور از مذاکرات در چند ماه اخیر هنوز هم ملاحظات جدی خود را دارند.


نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟