دعا برای حافظه و راههای تقویت آن

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78233

وقتی فصل امتحانات می رسد، چه دانش آموزان و چه دانشجویان به دنبال راه هایی برای افزایش حافظه خود می گردند. برخی افراد خوراکی هایی را که باعث ازدیاد حافظه می شوند مصرف می کنند و عده ای نیز به دنبال دعا برای حافظه خود هستند.

درست است که خواندن دعا می تواند راهی باشد برای افزایش تمرکز و حافظه، اما توصیه می کنم کمی درس هم بخوانید! زیرا فقط با خوراکی های افزایش حافظه و خواندن دعاهایی در این راستا نمی شود امتحانات را پاس کرد!

علی ایحال این مطلب برای ازدیاد حافظه شما در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال راه های معنوی برای افزایش حافظه خود هستید ما را در این مطلب همراهی کنید.

البته این را هم در نظر داشته باشید که این ادعیه و آیات علت تام و تمام، برای ازدیاد حافظه محسوب نمی شوند. گاهی کندی حافظه به صورت ژنتیکی در برخی افراد ریشه دارد و شاید نتوان کمک چندانی به آنها کرد. در هر صورت، سعی کنید تمام تلاش خودتان را به کار گیرید تا به خودتان برای داشتن حافظه بهتر کمک کنید.

حافظه چیست؟

قبل از ارائه دعا برای حافظه، تعریف مختصری از حافظه را در اینجا می آوریم. البته تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است اما، در این مطلب به یک تعریف بسنده می شود.

دعا برای حافظه

حافظه را نوعی فعالیت ذهن دانسته اند که به ما مجال این را می دهد که حالاتی از قبیل درد، لذت، احساس، فکر، قضاوت و دریافت های حسی را حفظ کنیم و به طور مجدد آنها را در ذهن خود بازیابی نماییم و این امکان را برای ما فراهم می کند که از طریق آن به گذشته رجوع کنیم.

خواندن قرآن و دعا برای حافظه

در ابتدا یک توصیه کلی برای ازدیاد حافظه: خواندن سوره الرحمن بعد از نماز صبح! خواندن این سوره بعد از نماز به طور حیرت آوری ذهن شما را باز کرده، افزایش حافظه شما را به دنبال خواهد داشت.

اگر قرار است امتحاناتی را پاس کنید و یا در هر موقعیت دیگری که نیاز به ازدیاد حافظه دارد، قرار دارید توصیه می کنیم خواندن این سوره را بعد از نمازتان فراموش نکنید و نتیجه خارق العاده آن را تجربه کنید.

چند دعا برای حافظه

دعاهای زیادی در ارتباط با ازدیاد حافظه و بالا بردن تمرکز در کتب معتبر اسلامی و شیعی نقل شده اند، اما در این مطلب سعی شده از دعاها و آیات قرآنی که قبلا تجربه شده است استفاده شود تا شما با خیال راحت در شبهای امتحان و یا هر زمانی که به آن نیاز داشتید از آنها استفاده کنید.

از آیت الله بهایی نقل است که اگر کسی بخواهد حافظه خود را زیاد کند و در اموری که نیاز به حافظه دارند موفق شود بر خواندن این دعا مداومت نماید.

اللهم ارزُقنی فَهمَ النَّبیین و حفظَ المِرسلین و الهام الملائکهِ المقربین، آمین رب العالمین.

این دعا برای حافظه یکی از ادعیه معتبر و مجرب است که خواندن آن برای کسانی که احساس می کنند حافظه شان کمتر از آنچه است که باید باشد، سفارش شده است.

همچنین خواندن این دعا بعد از هر نماز نیز برای ازدیاد تمرکز و حافظه مفید است:

سبحان من لا یعتدی علی اهل مملکته، سبحانه من لا یأخذ اهل الأرض بألوان العذاب، سبحان الرّئوف الرّحیم، اللهم اجعل لی فی قلبی نوراً و بصراً و فهماً و علماً أنّک علی کلّ شیءٍ قدیر

دعای دیگری که می توان برای زیاد شدن حافظه و همچنین بالا رفتن تمرکز عنوان کرد، دعای زیر است که خواندن آن به صورت ده مرتبه در هر روز سفارش شده است:

فَفَهّمناها سلیمانَ و کلاًّ آتینا فهماً و علماً و سخّرنا مع داود الجبالَ، مع داود یسبحن و الطیر و آلِهِ اکرِمنی بالفَهمِ و الحفظِ و الخیر، یا قاضی الحاجات و صل علی محمد و آله اجمعین

در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام نقل است که می فرمایند: اگر می خواهید هرگز چیزی را فراموش نکند. ابتدا وضو بگیرید، بعد آیت الکرسی را بر کف دست راست خود با زعفران بنوسید و آن را با زبان بلیسد. اگر هفت بار این کار را کند دیگر چیزی را فراموش نخواهد کرد.

در روایت دیگری آمده است که اگر کسی بخواهد حافظه خوبی داشته باشد و چیزی را که به ذهن سپرده دیگر فراموش نکند، هر روز صبح قبل از این که با کسی سخن بگوید این دعا را بخواند:

یا حیّ یا قیّوم فلا یَفُوتُ شیءٌ علمُهُ و لا یَئُودُه

همچنین خواندن دعای زیر بعد از نافله صبح برای ازدیاد حافظه بسیار مجرب و مطمئن است:

اللهم لا تُنسِنی ما أقرَءُ فی یوم هذا فإنّک قُلتَ سَنَفرئَکَ فلا تنسی.

خواندن این دعا برای حافظه نیز بسیار سفارش شده است، قبل از این که بخواهید مطلبی را مطالعه کنید حتما این دعا را بخوانید و بعد به مطالعه بپردازید.

اللهم اخرجنی من الظلمات الوهم و اکرمنی بنور الفهم، اللهم افتح علینا أبواب رحمتک وانشر علینا خزائن علومک، برحمتک یا ارحم الرّاحمین.

چند توصیه دیگر برای حافظه

علاوه بر دعا برای حافظه و ازدیاد تمرکز، سفارش های دیگری نیز در دین اسلام آمده است که با رعایت آنها می توان به ازدیاد حافظه خود و تمرکز ذهنی کمک کرد.

مسواک زدن و خواندن قرآن از جمله مواردی است که باعث می شود حافظه شما زیاد شود. همچنین خوردن عسل و جویدن کندر نیز می تواند حافظه شما را بیشتر کند.

در دین اسلام سفارش شده است، کسی که می خواهد حافظه خوبی داشته باشد و هرگز به فراموشی دچار نشود، خواندن قرآن و مخصوصا آیت الکرسی را ترک نکند.

همچنین خوردن ۲۱ عدد مویز با هسته به صورت ناشتا می تواند حافظه شما را زیاد کند. خوردن مویز قبل از صبحانه علاوه بر ازدیاد حافظه برای درمان بسیاری از بیماری ها نیز مفید است.

این مطلب در طب اسلامی به صراحت عنوان شده است که: ۲۱ عدد مویز ناشتا درمان تمام بیماری ها! پس اگر می خواهید علاوه بر داشتن حافظه ای خوب، از بدنی سالم هم برخوردار باشید این توصیه را به شدت جدی بگیرید.

خوردن غذاهایی که طبع سرد دارند می تواند منجر به کندی حافظه شما شود.

سه چیز دیگری که باعث می شود حافظه شما تحت تأثیر قرار بگیرد و افت کند عبارتند از:

  • گناه و معصیت
  • وابستگی به دنیا و اشتغال بیش از اندازه به مادیات
  • غمگین بودن برای مسائل دنیوی

ناگفته نماند که اشتغال زیاد به فضاهای مجازی و چشم دوختن بیش از اندازه به صفحه موبایل و لبتاب نیز می تواند حافظه شما را با اختلال مواجه کند!