در دیدار «اسد» و «پوتین» چه گذشت؟

  • انتشار: ۲۹ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 10913

در این دیدار که بنابر گفته کاخ کرملین غروب روز سه‌شنبه صورت گرفت، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ولادیمیر پوتین همتای روس خود را در جریان تحولات سوریه و طرح‌های مربوط به نیروهای ارتش کشورش گذاشته است، همچنین عملیات نظامی روسیه در سوریه و حملات هوایی این کشور علیه داعش مورد بحث قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از بی بی سی، در این دیدار، ولادیمیر پوتین تاکید کرد، روسیه آماده است در کنار کمک‌های نظامی به سوریه، برای یافتن راه حلی سیاسی برای پایان دادن بحران نیز به این کشور کمک کند.

پوتین از این که ۴ هزار شهروند شوروی سابق در سوریه همراه گروه‌های تروریستی در جنگ مشارکت دارند، ابراز نگرانی کرده و گفته است “ما نباید به آنها این اجازه را بدهیم که آنها پس از کسب تجربه جنگ و آموزش‌های عقیدتی به روسیه بیایند.”

بشار اسد نیز در گفتگو با پوتین ابراز امیدواری کرد مسکو و دمشق به بازسازی سوریه از نقطه نظر اقتصادی و سیاسی ادامه دهند. بشار اسد معتقد است اگر روسیه عملیات خود در کشور وی را آغاز نمی کرد، تروریسم که در منطقه گسترش یافته، با سرعت بازهم بیشتری رواج پیدا می کرد.

به گزارش رادیو فردا، رئیس جمهوری سوریه گفت: «تروریسم مانعی در مسیر راه حل سیاسی است و در پس هر عملیات نظامی باید گام‌های سیاسی باشد.»

بشار اسد همچنین «بر ضرورت متوقف کردن هرگونه حمایت از گروه‌های تروریستی» تاکید کرد تا «راه برای مردم سوریه به منظور تعیین سرنوشت کشورشان» باز شود.

او افزود که هدف از عملیات نظامی جاری «از میان بردن تروریسم است که در برابر راه حل سیاسی مانع ایجاد می‌کند.»

به گزارش اسپوتنیک، اسد خطاب به رئیس‌جمهور روسیه گفته است:”اگر اقدامات و تصمیمات شما نبود، تروریسم که اکنون در منطقه گسترش یافته ، اراضی به مراتب بزرگتری را فرا گرفته و در سرزمین های بازهم بزرگتری گسترش پیدا می کرد. این گام ها در شرکت شما در عملیات جنگی در جبهه واحد مبارزه با تروریسم تحقق و تبلور یافتند”.

پوتین نیز عنوان کرده است که:” سوریه کشور دوست برای ما است. ما آماده ادای سهم خود در حد مقدورات نه فقط در جریان عملیات جنگی در مبارزه با تروریسم بلکه در جریان روند سیاسی هستیم”.

رهبر روسیه خاطرنشان کرد این کار در تماس نزدیک با دیگر قدرت های دوست و کشور های منطقه انجام خواهد شد. پوتین خاطرنشان کرد دمشق در مبارزه با گروه تروریستی داعش به نتایج مثبتی دست یافته است.

رئیس جمهور روسیه  اظهار داشت:” ملت سوریه عملا به تنهایی مقاومت کرده ، طی چند سال با تروریسم بین المللی مبارزه کرده  و متحمل تلفات زیادی می شود  اما اخیرا به نتایج مثبت جدی در این مبارزه دست می یابد”.

به گزارش پرس تی وی، رئیس جمهور روسیه در ادامه تاکید کرد که تحولات مثبت در جبهۀ نظامی در سوریه مبنایی برای دست‌یابی به یک راه‌حل سیاسی در دراز مدت خواهد شد که شامل تمامی نیروهای سیاسی و گروه‌های مذهبی و قومی خواهد بود.

پوتین گفت که روسیه به خاطر امنیت خود در مقابل تروریست‌های تکفیری که با نیروهای دولتی سوریه می‌جنگیدند دست به حملات هوایی در این کشور زده است.

در این دیدار همچنین رئیس جمهور سوریه با تشکر از حمایت های روسیه گفت: «من می‌خواهم قدردانی عظیم خود را نسبت به رهبری فدراسیون روسیه و مردم روسیه به خاطر کمکی که به سوریه می‌کنند، بیان کنم.»

وی افزود: «از ایستادگی شما برای وحدت و استقلال سوریه متشکرم، آن گام‌های سیاسی که فدراسیون روسیه از آغاز بحران برداشت از وقوع حوادثی که منجر به گسترش یک سناریوی غم‌انگیز در سوریه می شد، جلوگیری کرد.»

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟