در خانه خمیر بازی بی خطر بسازیم

  • انتشار: ۷ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 101813

خمیر بازی یکی از بازی ها و سرگرمی های دوست داشتنی، کم هزینه است و در عین حال آموزنده برای بچه و حتی بزرگترهاست.

اما اکثر والدین به دلیل شیمیایی و مضر بودن موادی که در خمیرهای بازی مورد استفاده قرار می گیرند، نمی توانند آن را مدت زمان زیادی در اختیار کودکانشان قرار دهند.

خمیر بازی خانگی

به همین دلیل بعضی از والدین می کوشند تا این وسیله ی بازی را خودشان برای کودکشان تهیه کنند.

ماهیت استفاده از خمیرهای بازی به نوعی بالا بردن تقویت حس خلاقیت و قدرت تجسم کودکان در حجم سازی و تشخیص رنگ‌ ها می باشد.

والدین و بزرگ تر ها خیلی راحت می توانند خمیر های بازی مناسبی برای کودک خود با لوازم خوراکی و مواد غیر شیمیایی در منزل تهیه کنند و با هزینه ای بسیار کمتر و خیالی راحت تر این وسیله بازی را در اختیار کودک شان قرار دهند.

گاهی کودکان ممکن است تکه هایی از این خمیر را در دهان بگذارند، از فواید خمیر های بازی ساخت دست این است که اگر کودک شما تکه ای از آن را در دهان هم بگذارد، برای سلامتیش مشکلی پیش نیاید.

خلاق بودن و تهیه ابزا آلات سرگرمی کودکان در خانه بسیار چیز خوبی است اما با وجود مشغله های امروزی عملی کردن این ایده ها کار راحتی نیست. اما با کمی همت و پشتکار می توانید ایده های زیبایی را برای سرگرمی فرزندتان در خانه اجرا کنید.

والدنی می توانند برای ایجاد سرگرمی در خانه از روش هاس ساده ای استفاده کنند. ما در این نوشته ما به شما خواهیم آموخت که چگونه ظرف چند دقیقه برای کودک دلبندتان خمیر بازی ای تهیه کنید که هم مدت بیشتری بتواند از آن استقاده کند و هم از نظر سلامت مشکلی نداشته باشد.

خمیر بازی خانگی

مواد لازم برای تهیه خمیر بازی

  • یک پیمانه آرد (نان یا شیرینی پزی)
  • یک پیمانه آب
  • دو قاشق چایخوری پودر کرم تارتار که  به نرمی و شکل پدیری خمیر بازی کمک خواهد کرد. این پودر از مغازه های لوازم قنادی یه راحتی قابل تهیه است. (استفاده از این پودر اختیاری است)
  • یک سوم پیمانه نمک
  • یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی
  • رنگ های خوراکی

تهیه مقادیری که در بالا گفته شد می تواند مقداری دو تا سه برابر خمیرهای بازی به شما خمیر بدهد. اگر خواستید می توانید مواد را نصف کنید.

طرز تهیه

در ابتدای کار شما باید یک پیمانه آرد را در یک قابلمه بریزید و دو قاشق چایخوری پودر کرم تارتار و یک سوم پیمانه نمک را به آن اضافه و مخلوط کنید.

ناگفته نماند که نمک به این دلیل استفاده می شود که چسبندگی خمیر را از بین ببرد و از فاسد شدن آن جلوگیری کند.

پیمانه ی آبی که کنار گذاشته اید و یک قاشق غذاخوری روغن را به واد اضافه کرده و بهم بزنید. در این مرحله ممکن است مواد شما گلوله ای شود، اشکالی ندارد در مراحل بعد این مشکل حل می شود.

سپس مواد را روی حرارت ملایم گاز بگذارید و هم بزنید. هنگامی که که مواد شما کمی شکل گرفت، یعنی به اندازه ای که وقتی قاشق را ته قابلمه بکشید خط آن را ببینید، رنگ خوراکی را اضافه کنید و به هم بزنید. رنگ های ژله ای معمولا طیف متنوع تری دارند و در انتها رنگ بهتری به شما میدهند.

هم زدن را ادامه بدهید تا هنگامی که مواد داخل قابلمه به دور قاشق شما جمع شوند و حالت خمیری به خود بگیرند. بعد از آن مواد را را از قابلمه بیرون بیاورید و در یک نایلون یا ظرف چرب شده قرار بدهید تا کمی خنک شود.

شروع کنید به ورز دادن خمیر، با این کار اگر گلوله ای در خمیر مانده باشد باز می شود و سپس خمیر بازی شما برای بازی با کودکتان آماده است.

خمیر بازی خانگی

خمیر بازی پودر قندی

انواع دیگری خمیری که می توانید در خانه درست کنید خمیر بازی با پودر قند است.

مواد لازم :

  •  مقدار کمی کرهیک
  • چهارم پیمانه عسل یا یک چهارم پیمانه شربت ذرتی
  • یک قاشق چای خوری وانیل
  • نصف قاشق چای خوری نمک
  • سه پیمانه پودر قند

روش تهیه

برای تهیه این مدل خمیر بازی ، در اول کار کره را در یک کاسه که نه بزرگ باشد و نه کوچک آب کنید. زمانی که کره کاملا ذوب شد، عسل، وانیل و نمک را به آن اضافه کنید.

در سمت بعد کار یک پیمانه پودر قند را به مخلوط اضافه کنید و ترکیب مورد نظر را هم بزنید و بعد پیمانه دیگر را اضافه کنید. هنگامی که پیمانه آخر را اضافه می کنید ، ممکن است ترکیب مواد کمی سفت شود، اگر همزن برقی در خانه داشته باشید می توانید ادامه کار را با آن انجام دهید.

بعد از این مرحله خمیر بازی خانگی شما آماده است. آن را به چند قسمت کنید و با رنگ‌های خوراکی به رنگ دلخواه درآورید. خمیرها را در یک ظرف پلاستیکی درب دار نگه دارید.

برای حفظ بهداشت و سلامت کودک، خمیر را تنها یک بار استفاده کنید و پس از بازی کودک، آن را دور بریزید.

خمیر بازی خانگی

خمیر بازی ابری

برای تهیه خمیر بازی ابری به هشت پیمانه آرد و یک پیمانه روغن نیاز دارید.

روش تهیه

برای تهیه این مدل خمیر بازی، ابتدا هشت پیمانه آرد را با یک پیمانه روغن مایع به خوبی مخلوط می کنیم تا تمام روغن جذب آرد شود.

زمانی که مشاهده کردید خمیر در اثر فشار شکل خود را حفظ کرد، خمیر شما آماده است. در این هنگام می‌توان با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری یا مقدار بیشتری روغن مایع، به خمیر در نگه داشتن شکل خود کمک کنید.

خمیر به دست آمده را می توانید داخل قالب بریزید، البته اگر فشار زیادی روی آن بیاورید به آن موجب از بین رفتن اشکال می‌شود.

خمیر بازی با سیب زمینی پخته

اگر اهل تنوع، هستید یک مدل دیگر از خمیرهای بازی را می توانید با سیب زمینی پخته تهیه کنید. مواد لازم برای این منظور چند عدد سیب زمینی پخته و برای هر پیمانه سیب زمینی یک پیمانه آرد نیاز است.

طرز تهیه

پنج تا شش عدد سیب زمینی را بشویید و سپس خشک کنید و روی پوستشان را روغن بزنید و به مدت حداقل یک ساعت آن‌ها را درون فر بپزید.

سپس اجازه دهید تا سیب زمینی ها کاملا سرد شوند و بعد پوست آنها را جدا کنید و آنها را به صورت پوره در آورید، حالا آرد را به سیب زمینی اضافه کنید.

برای هر یک پیمانه سیب زمینی پخته مقداری آرد روی آن بریزید و همزمان ورززیادی دهید.خمیر نهایی شبیه به خمیر نان است.