دریافت معاش برای هیچ!

  • انتشار: ۳۰ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 7408

افغان پیپر نوشت:

از دیرباز در بسیاری از کشورهای جهان مرسوم بوده است که عده ای از خواص، بزرگان، آقازادگان و کسانی که قدرت را از جمله سیاسی و اقتصاد ارث و میزاث پدری خود می دانسته اند در چند منسب و مقام به طور همزمان ایفای نقش می کرده اند و به تبع آن از انجام وظایف اصلی خود به نحو احسن باز می مانده اند.

در مجلس نمایندگان افغانستان نیز به عنوان خانه ملت که برای ستاندن داد مظلوم از ظالم و رساندن صدای مردم ملکی به گوش های نیمه سنگین حکومت و ارگ نشینان بنا نهاده شده است؛ رویه ای بس مذموم از نظر اذهان عمومی و بس مرسوم از نظر شکل دهندگان اذهان عمومی در پیش گرفته شده است بدین قرار که…

بدین قرار که تنی چند از وکلای پارلمان و اعضای خانه ملت، به دلیل مشغله های فراوان در تجارت خانه های خود یا سفرهای مجردی و خانوادگی از پول خزانه ملی و اروپا گردی و چکرزنی وظایف خود را در مجلس نمایندگان به کلی از یاد برده اند و از حضورشان صرفا در ریختن معاشات ماهانه به حساب های بانکی شان یاد می شود و بس!

جز در ایام خاص که معاملات و مبادلات نقدی و غیر نقدی وکیل صاحبان و پیش فروش آرای شان به رای اعتماد و تایید صلاحیت وزرا و مدیران ارشد دولتی حضورشان را در صحن علنی مجلس می طلبد؛ دیگر مواقع شاهد به حد نصاب نرسیدن پارلمان و در نتیجه بازماندن پروسه ها و پروژه ها از تصویب و تبیین هستیم.

این مساله همچنان لاینحل باقی مانده بود و هر از گاهی رسانه ای یا فعال مدنی یا آگاه سیاسی ای از آن دم می زد و انتقادی می کرد و می رفت تا اینکه خود حاضران همیشگی در مجلس پس از عدم مشروعیت کارشان با ختم دوره کاری و تعویق انتخابات تا اطلاع ثانوی دست به کار شدند تا رقبا را از میدان به در کنند.

از این رو، بیش از ۸۰ تن از اعضای پارلمان و نمایندگان مردم در مجلس که روسفید تر از بقیه هم قطاران خود هستند طوماری امضا کرده اند و مصرانه و مجدانه خواستار احقاق حقوقشان در اخراج اعضای همیشه غایب از سال ۱۳۸۹ تاکنون شده اند. این قیام پارلمان علیه پارلمان را به فال نیک می گیریم.

جدا از اینکه بسیاری پرونده ها به علت به حد نصاب نرسیدن اعضای پارلمان، ماه ها و بلکه سال ها از تصویب و اجرایی شدن باز مانده اند؛ میزان معاش درنظر گرفته شده برای غایبان بلااستفاده در مجلس از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ برای حداقل ۵۲ ماه بعلاوه عیدی و مزایا سر به فلک می کشد؛ وقتی خانه ملت اینگونه باشد چه انتظاری از دستگاه های دیگر می توان داشت؟

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟