درگیری لفظی در جلسه استجواب وزیر اقوام و قبایل

  • انتشار: ۱۱ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 10324

جلسه استجواب وزیر اقوام و قبایل با برخورد لفظی نمایندگان به تشنج کشیده شد و نشست امروز مجلس بدون نتیجه به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جمهور؛ مجلس نمایندگان در جلسه امروز شنبه خود، گلاب منگل رییس و اعضای هیاتی را که گفته می شد، ساحه دندغوری ولایت بغلان را طی یک تفاهم به طالبان واگذار کرده است؛ دعوت کرده بود. اما این نشست در آخرین لحظات به تشنج گراید و پایان یافته اعلام شد.

در ابتدای نشست امروز؛ گلاب منگل وزیر اقوام و قبایل و رییس هیات اعزامی به بغلان توضیحاتی را در خصوص تفاهم نامه ۹ ماده ای امضا شده در ساحه دندغوری بغلان ارایه کرد و گفت که این تفاهم نامه با ریش سفیدان قومی این ساحه امضا شده و بر اساس آن، یک سانتی متر خاک افغانستان را به طالبان واگذار نکرده است.

آقای منگل افزود: بر اساس این تفاهم نامه ریش سفیدان متعهد شده اند که به طالبان اجازه نمی دهند از ساحات ذکر شده در تفاهم نامه، بالای نیروهای امنیتی حمله کنند یا مزاحمت ایجاد نمایند و نیز نیروهای امنیتی در موارد مشکوک می توانند در محل عملیات انجام دهند.

به گفته وی؛ پاسگاه های نیروهای امنیتی در جاهای قبلی شان پا برجاست و فقط پولیس محلی که متهم به آزار و اذیت مردم نیز شده است، از ساحه دند غوری بیرن کشیده شده است.

اما نمایندگان مجلس به این توضیحات آقای منگل قناعت نکردند و سوالاتی را مطرح کردند که چه تضمین وجود دارد که طالبان به فیصله ریش سفیدان عمل کنند.
احمد بهزاد گفت: ” این تفاهم نامه امتیاز دادن به طالبان و مصونیت بخشی به این گروه است، بر این اساس، ساحه دند غوری به استراحت گاه و مرکز سوق و اداره طالبان مبدل خواهد شد. اگر این تجربه کامیاب است؛ چرا در دیگر جاهای کشور انجام ندادید؛ این یک توطئه برای وزیرستان سازی افغانستان است”.

نقیب الله فایق گفت: ” این تضمین برای عملیات نکردن بالای طالبان در ساحه دند غوری است؛ بیشتر به نفع طالبان است و هم طالبان هیچ گاهی به قول خود ایستاد نیستند؛زیرا آنان اختیاری از خود ندارند”.

فرهاد عظیمی گفت: ” این تفاهم نامه زمینه آن را فراهم می کند که طالبان بدون مزاحمت خود را تجهیز و بالای نیروهای امنیتی حمله کنند، در آنزمان ریش سفیدان می گویند که نتوانستیم از حملات طالبان جلوگیری نماییم؛ این تجربه در شمال ناکام است و امضای تفاهم نامه موقع دادن به طالبان است”.

در عین حال؛ برخی از نمایندگان مجلس، امضای این تفاهم نامه را کار نیک از سوی هیات موظف عنوان کردند.

سرانجام، نشست امروز مجلس زمانی متشنج شد که زهیر سعادت نماینده مردم پنجشیر در توضیح سوالی گفت که نباید از پشتونهای که انتحاری می کنند حمایت صورت گیرد.

این سخنان، احساسات شماری از نمایندگان از جمله لالی حمیدزی نماینده مردم قندهار را بر انگیخت و او بالای زهیر حمله ور شد که با ممانعت نمایندگان دیگر روبرو گردید.

مشاجره این نمایندگان ادامه یافت و بالاخره عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس از گلاب منگل خواست که جواب نمایندگانی را که سوال مطرح کرده اند کتبی روان کند و پایان جلسه را اعلام کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟