درمان گل مژه

  • انتشار: ۱۳ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 85728

گل مژه با نام علمی «هوردلوم» یک عفونت شدید در غدد ترشحات پلک است که اگر به موقع درمان نشود می تواند روی بینایی چشم تاثیر منفی بگذارد. گل مژه زمانی ایجاد می شود که باکتری ها با وارد شدن به چشم غدد چربی پلک بالا و پایین را عفونی می کنند.

این عارضه معمولا با التهاب، درد و قرمزی پلک و برخی اوقاب قرمزی چشم و بافت گونه همراه است. گل مژه انواع مختلفی دارد؛ برخی از آنها خود به خود رفع می شوند اما بعضی دیگر مدت طولانی باقی می مانند و برای درمان نیاز به آنتی بیوتیک وحتی عمل جراحی نیاز دارند.

این مشکل در سنین مختلف رخ می دهد که در آن چشم متورم و دردناک می شود و نوعی قرمزی نزدیک لبه پلک ظاهر می شود. «التهاب چشم، حساسیت به نور، تاری دید، قرمزی و خارش چشم، حفره های قرمز مملو از چرک، مشکلات در پلک زدن، آبریزش چشم و چشم درد» از علائم گل مژه می باشد.

برای آشنایی بهتر  با این عارضه پوستی و آشنا شدن با روش های درمان گل مژه با ما در خواندن این مطلب همراه شوید؛

گل مژه، شبیه یک جوش است

گل مژه شباهت زیادی به یک جوش دارد که به دلیل نفوذ باکتری ها به چشم ظاهر شده غدد چربی را مسدود می کنند. این عارضه در ابتدا به صورت توده ای سفید رنگ یا زرد رنگ ظاهر می شود. این بیماری پوستی می تواند به طور همزمان بر روی یک یا هردو پلک پدیدار گردد. در صورتیکه عفونت و چرک از گل مژه خالی شود یا غدد باز گردند این عارضه نیز به خودی خود برطرف می شود.

گل مژه یک عفونت حاد از غدد ترشحاتی پلک ها به شمار می رود

کمپرس آب گرم معجزه ای در درمان گل مژه

برای درمان گل مژه می توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید: این کار سبب افزایش گردش خود شده به تخلیه بهتر چرک و عفونت کمک می کند. کمپرس آب گرم همچنین درد، تورم و پف چشم را کاهش می دهد. برای این کار یک حوله تمیز را در یک کاسه آب گرم قرار دهید، چشمانتان را ببندید و و کمپرس آب گرم را روی آنها بگذارید و ۷ دقیقه صبر کنید. این کار را سه تا چهار بار تکرار کنید تا چرک بیرون بیاید. چرک را پاک کرده کمپرس را دوباره روی چشم بمالید.

استفاده از کمپرس گرم سبب افزایش گردش خون و در نتیجه تخلیه عفونت از چشم می شود
کمپرس آب گرم درمانی موثر برای گل مژه می باشد

چای سبز و خاصیت درمان گل مژه

همان طور که می دانید چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و التهاب را از بین می برد. از سویی هم اسید تانیک موجود در چای سبز به همراه دیگر مواد مغذی سبب جلوگیری از عفونت و التیام سریع می شود. برای درمان گل مژه با چای سبز یک کیسه چای سبز را به مدت چند دقیقه داخل آب گرم قرار دهید. در ادامه کیسه چای را بردارید و آب اضافی آن را خالی کنید. کیسه چای مرطوب را به مدت پنج تا هفت دقیقه روی محل گل مژه قرار داده و این کار را چند بار در روز تکرار کنید. درد و تورم گل مژه با این کار از بین خواهد رفت.

چای سبز درمانی موثر برای گل مژه
یکی از خواص بی نظیر چای سبز درمان مژه می باشد

تخم گشنیز درمانی موثر برای عفونت گل مژه

یکی دیگر از راه های درمان گل مژه استفاده از تخم گشنیز است. قرمزی، تورم و درد پلک که از گل مژه ناشی می شود به راحتی با گل گشنیز قابل درمان است چون این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد. برای این کار یک قاشق تخم گشنیز را برداشته با آب مخلوط کنید و حرارت دهید. اجازه دهید محلول حاوی گل گشنیز خنک شود. اکنون با این آب بخش آسیب دیده چشم را شست و شو دهید. این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید تا چشم کاملا درمان شود. همین طور می توانید به جای گشنیز از سبزی جعفری استفاده کنید چون این گیاه نیز خاصیت سم زدایی دارد و ناخالصی ها را از بین می برد. مقداری جعفری در حدود یک مشت را بردارید و به مدت ده دقیقه در آب بجوشانید و پس از سرد شدن با استفاده از یک دستمال تمیز این آب را به محل آسیب دیده چشم بمالید. روزی یک بار این عمل را تکرار کنید تا از شر گل مژه خلاص شوید.

خاصیت ضد التهابی تخم گشنیز می تواند درمانی موثر برای گل مژه باشد
درمان گل مژه با استفاده از تخم گشنیز

درمان با زرد چوبه

زرد چوبه حاوی ماده ای عالی به نام کرکیومین است که خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری دارد. این ماده می تواند عفونت را از بین برده گل مژه را ریشه کن کند. برای این منظور مقداری زرد چوبه را با آب مخلوط کرده حرارت دهید. حرارت را تا جایی ادامه دهید که زردچوبه به نصف تقلیل پیدا کند. بگذارید این مخلول زردچوبه و آب سرد شود. محل آسیب دیده را به زردچوبه و آب جوشیده شده آغشته کنید و روزانه دو تا سه بار این کار را تکرار کنید تا درد، التهاب و درد ناشی از گل مژه از بین برود.

زرد چوبه می تواند عفونت گل مژه را از بین ببرد

استفاده از شامپو بچه

همان طور که گفتیم گل مژه به دلیل نفوذ باکتری ها به نواحی در چشم ایجاد می شود و در صورتیکه چشم ها همواره تمیز نگه داشته شوند این عارضه نیز بروز نمی کند. شامپو بچه می تواند به رفع گل مژه کمک کند. برای این کار چند قطره از شامپو بچه را داخل آب گرم ریخته خوب به هم بزنید. شامپو باید به طور کامل در آب حل شود. اینک پنبه ای تمیز بردارید و داخل مخلوط شامپو و آب فرو ببرید. محل آسیب دیده را با پنبه شست وشو داده با آب گرم بشوئید. در ادامه کمپرس آب گرم را در محل به مدت هفت دقیقه نگه دارید تا گل مژه به طور کامل رفع گردد.

آلوئه ورا و روغن کرچک

برای درمان گل مژه می توانید از گیاه آلوئه ورا و روغن کرچک نیز استفاده نمایید. آلوئه ورا خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارد و به راحتی می تواند قرمزی، التهاب و تورم چشم را برطرف کند. برگ های تازه آلوئه ورا را ببرید تا ژل آن خارج شود. این ژل را روی محل آسیب دیده بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید. بیست تا سی دقیقه دیگر محل را با آب گرم بشویید. روغن کرچک هم چون ضد التهاب و ضد میکروب است برای درمان گل مژه مفید است.