درمان گرفتگی صدا با چند روش کاربردی و موثر

  • انتشار: ۱ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83836

اگر به دنبال راهی برای درمان گرفتگی صدا هستید در کنار مراجعه به پزشک متخصص می توانید روش هایی را امتحان کنید که نیاکان ما در طول هزاران سال از آن ها استفاده می کرده اند. به طور کلی همچنان که شماری از خوراکی ها ممکن است موجب گرفتی صدای انسان شود، خوردنی ها و نوشیدنی هایی نیز وجود دارند که این مشکل را درمان می کنند.

طب سنتی ایران که ریشه در صدها سال تجربه طبیبان حاذق دارد، این خوراکی ها و نوشیدنی ها را به ما معرفی می کند. در این مقاله قصد داریم درباره مشکل گرفتگی صدا و روش های درمان آن سخن بگوییم.

گرفتگی صدا چرا به وجود می آید؟

گرفتگی صدا هنگامی روی می دهد که پرده های صوتی و یا تارهای صوتی انسان که در واقع عضله هستند، دچار مشکل می شوند و یا چیزی مانع انجام صحیح وظایف شان می گردند. به طور کلی التهاب موجب اخلال در کار تارهای صوتی انسان می شود. مثلا هنگامی که شما بیش از اندازه و در طولانی مدت فریاد بکشید تارهای صوتی دچار التهاب شده و صدای شما می گیرد. سرفه هم از آن دست مواردی است که موجب التهاب تارهای صوتی و در نتیجه گرفتگی صدای انسان می شود.

درمان گرفتگی صدا
درمان گرفتگی صدا

اسید معده یکی دیگر از عوامل گرفتگی صدا است. در واقع با خوردن شماری از خوراکی ها همانند نوشابه های گازدار و خوراکی های تند معده دچار رفلاکس شده و اسید معده وارد حلق می گردد و بدین ترتیب پرده های صوتی دچار التهاب می شود.

علاوه بر التهاب، خشک شدن تارهای صوتی نیز موجب گرفتگی صدا می شود. چاقی بیش از اندازه و اضافه وزن نیز می تواند باعث گرفتگی صدا گردد. با ایجاد چربی در گردن، حجم فضایی که صدا در آن طنین انداز می شود، تغییر پیدا می کند و در نتیجه صدا دچار گرفتگی می شود. در ادامه شماری از علل گرفتگی صدای انسان فهرست شده است.

  • سرماخوردگی های ویروسی
  • عفونت گلو و سینوزیت
  • استفاده بیش از اندازه از گلو و حنجره همانند فریاد زدن
  • رفلاکس یا بازگشت غذا از معده به مری
  • کشیدن سیگار
  • حساسیت های غذایی، دارویی و فصلی
  • تغییرات یا مشکلات هورمونی
  • اضطراب و استرس

توصیه های پزشکی برای درمان گرفتگی صدا

نخستین تجویز اغلب پزشکان برای درمان گرفتگی صدا رعایت سکوت است. بیمار دست کم می بایست از پچ پچ کردن و فریاد زدن خودداری کند. پچ پچ کردن فشاری بیش از حد به تارهای صوتی وارد می کند. بیمار در صورت لزوم می تواند به آرامی صحبت کند.

مرطوب نگهداشتن گلو روش دیگری است که از سوی پزشکان برای درمان گرفتگی صدا توصیه می شود. بیمار می تواند با استفاده از دستگاه بخور یا رفتن به سونای بخار و یا رفتن به یک حمام بخار رطوبت گلوی خود را بالا ببرد. به عنوان مثال می توان یک دوش آب گرم گرفت و یا شب هنگام در اتاق خواب یک دستگاه بخور گذاشت.

اگر گرفتگی صدا به دلیل بازگشت غذا از معده به مری باشد پزشکان توصیه می کنند، شبها هنگام خوابیدن سر اندکی بالاتر از بدن قرار گیرد. همچنین نمی بایست سه تا چهار ساعت پیش از خواب غذا خورد. در چنین شرایطی داروهای آنتی اسید همانند شربت «آلومینیوم ام جی» نیز تجویز می شود.

مراکز درمانی در مواردی که گرفتگی صدا در نتیجه سرماخوردگی باشد پیشنهادشان سوپ مرغ و یا سیر است. گرمای سوپ و رطوبت گلو را بالا می برد و سیر نیز کاهش دهنده ترشحات مخاطی می باشد.

در مواردی نیز داروهای کاهش دهنده ترشحات مخاطی تجویز می شود. با این حال استفاده از داروهای ضد حساسیت موجب خشکی گلو می گردد. داروهای ضد احتقان نیز در کم شدن مخاط تاثیر بسزایی دارند. درصورتی که دچار عارضه های قلبی هستید اکیدا از مصرف خودسرانه دارو به ویژه داروهای ضد احتقاق برای درمان گرفتگی صدا خودداری کنید زیرا شماری از این داروها موجب افزایش فشار خون می گردند.

بدترین دارو برای درمان گرفتگی صدا مصرف آسپرین است. در آن دسته از التهابات تارهای صوتی که در نتیجه سرماخوردگی به وجود می آید، مصرف آسپرین موجب آزردگی بیشتر آن ها شده و گرفتگی صدا را شدت می بخشد. در صورت لزوم بیمار می تواند از دیگر انواع مسکن بهره ببرد.

در مواردی نیز که سرفه موجب گرفتگی گلو شده باشد تجویز پزشک داروهای ضد سرفه و خلط آور است. سرفه زیاد می تواند به تارهای صوتی آسیب بزند.

آب نمک یا دهانشویه

اینکه شماری توصیه می کنند قرقره کردن با دهانشویه برای درمان گرفتگی صدا مفید می باشد، باوری اشتباه است. این امر نه تنها به بهبود صدای بیمار کمکی نمی کند، بلکه گرفتگی صدای وی را شدت می بخشد. اکثر محلول های دهانشویه حاوی الکل می باشند و رطوبت تارهای صوتی را از بین می برند. البته باید بدانید که محل قرارگیری تارهای صوتی به صورتی است که محلولی که آن را قرقره می کنید حتی به آن ها نزدیک هم نمی شوند.

در واقع این خود عمل قرقره کردن است که برای بیمار مبتلا به گرفتگی صدا مضر واقع می شود. زیرا تارهای صوتی را به هم زده و بر التهاب آن ها می افزاید. با این حال شست و شوی دهان و بینی به وسیله محلول آب و نمک رقیق و یا سرم شست وشو آن هم به شکل روزانه موجب تمیز شدن مسیرهای تنفسی و سینوس ها از عوامل بیماری زا و حساسیت زا می گردد و در نتیجه هم در جلوگیری و هم در درمان بیماری های تنفسی و سرفه ناشی از آن، فوق العاده مفید می باشد.

توصیه های طب سنتی برای درمان گرفتگی صدا

حال که از توصیه های پزشکان برای درمان گرفتگی صدا آگاه شدید خوب است که نسبت به توصیه های طب سنتی برای درمان گرفتگی صدا نیز چیزهایی بدانید. همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد، طبیبان ایرانی در طول صدها سال، ده ها روش درمانی با استفاده از گیاهانی که خاصیت دارویی دارند برای درمان این مشکل معرفی کرده اند. هم ما و هم طبیبان حاذق ایرانی این امر را مدیون تنوع و شمار بالای گیاهان دارویی در سرزمین ایران است.

در این بخش قصد داریم شما را با چند روش درمانی سنتی که از گیاهان دارویی برای بهبود گرفتگی صدا استفاده می کنند را شرح دهیم. البته فهرستی که تهیه کرده ایم تنها گوشه کوچکی از روش های طب سنتی ایران است. طبیبان ایرانی خوراکی های دیگری همچون «اسفناج پخته»، «جوشانده دانه به»، «جوشانده تره توأم با شکر»، «سیب»، «آب نخود پخته توأم با نمک»، «ریشه و گل و برگ ختمی»، «جوشانده برگ کرفس» و «بامیه» را نیز برای رفع مشکل گرفتگی گلو توصیه کرده اند که شرح همه آن ها در حوصله این مقاله نمی گنجد.

دمنوش هایی برای درمان گرفتگی صدا

یکی از روش های درمان گرفتگی صدا نوشیدن دمنوش های گیاهی است. به عنوان مثال برای درمان گرفتگی صدا در مواقع سرماخوردگی دمنوش های آویشن و گل گاوزبان توصیه می شود. این گیاهان موجب رفع خلط گلو و عفونتهای ناشی از آن می شود. البته اگر دلیل گرفتگی صدا، خشکی گلو و تارهای صوتی است می بایست از خوردن دمنوش آویشن و خوراکی هایی که مزاج گرم و خشک هستند خودداری کرد. اگر به این امر توجهی نشود دمنوش آویشن به اشتباه مصرف شود گرفتگی صدا شدت می یابد.

دمنوش برای درمان گرفتگی صدا
رمنوش برای درمان گرفتگی صدا

همچنین خوردن دمنوش گل گاوزبان و عناب و شربت شیرین بیان نیز در درمان گرفتگی صدا در بیماران مبتلا به سرماخوردگی توصیه می شود. دمنوش گل گاوزبان و عناب را می بایست روزانه در دو نوبت میل نمود تا تاثیر معجزه آسای آن در بیمار به خوبی آشکار شود. شربت شیرین بیان را نیز تا بهبودی گرفتگی صدا هر روز یک استکان آن هم پیش از صرف غذا می بایست مصرف کرد. مخلوط گل زوفا، بنفشه کاکوتی و آویشن به صورت دمنوش هم می‌تواند گرفتگی صدا را با تقویت تارهای صوتی و بهبود عفونتهای گلو، از میان ببرد. این یک درمان بسیار قدیمی برای مشکل گرفتگی صدا در هنگام ابتلا سرماخوردگی محسوب می شود.

زنجبیل؛ معجزه ای در درمان گرفتگی صدا

زنجبیل یکی از آن گیاهان دارویی با ارزش در طب سنتی ایران است که برای طیف زیادی از بیماری های انسان خاصیت دارویی دارد. یکی از این خواص دارویی درمان گرفتگی صدا است. زنجبیل غشای مخاطی اطراف حنجره را نرم می‌ نماید و از التهابات کاسته و در نتیجه به بهبود مشکل گرفتگی صدا کمک می کند. برای استفاده از زنجبیل می بایست برش های نازکی از آن را تهیه و نوش جان کنید.

اگر از آن دست آدم هایی هستید که نمی توانید تا طعم زنجبیل کنار بیایید می توانید اندکی نمک و آبلیمو به آن بیفزایید. در یک روش دیگر می توان یک قاشق زنجبیل خرد شده را در یک فنجان آبجوش دم کرد و سپس آن را به همراه مقدار اندکی عسل نوشید. مصرف این نوشیدنی آن هم سه نوبت در روز می تواند در رع گرفتگی صدای شما معجزه کند. مکیدن آبنبات زنجبیلی نیز روش دیگری برای بهره بردن از خواص این داروی گیاهی مشهور است.

عسل

عسل نیز از آن دست خوراکی های محسوب می شود که خاصیت معجزه آسایی در درمان گرفتگی صدا دارد. عسل گلویی که تحریک شده باشد را نرم می کند و موجب بهبودی التهاب گلو می شود. برای اینکه از خواص این ماده جادویی بهره ببرید می بایست چند نوبت در روز یک قاشق عسل بخورید تا گلوی‌ شما مرطوب شود.

همچنین شما می توانید یک تا دو قاشق عسل و مقداری فلفل سیاه را به یک لیوان آب گرم افزوده و آن را چند نوبت در روز مصرف نمایید. در روش دیگری می بایست مقدار برابری عسل و عرق شاهسپرم را ترکیب نموده و روزانه سه نوبت بخورید.

سرکه سیب

برای درمان گرفتگی صدا و همچنین بهبودیافتن گلودر می توان از سرکه سیب استفاده کرد. مصرف ترکیب یک قاشق سرکه سیب و یک لیوان آب گرم آن هم چند نوبت در روز تاثیر مثبت زیادی بر روی مشکل گرفتگی صدا خواهد داشت. همچنین می‌توان آب و سرکه را با نسبتهایی مساوی با یکدیگر مخلوط نمود و با استفاده از این محلول دست کم ۲ نوبت در روز قرقره نمود.

لیمو و آب لیمو

لیمو قادر است رطوبت گلوی خشک را بالا ببرد و از سوزش و التهابات آن بکاهد. برای استفاده از این خاصیت لیمو می بایست یک قاشق عسل و آب لیمو را در یک لیوان آب گرم ریخته و آن را به آرامی نوشید. برای اینکه بهترین نتیجه حاصل شود می بایست این محلول را چند نوبت در روز مصرف نمود. همچنین می توان مقداری نمک برروی یک برش لیمو پاشید و کم کم آن را مکید.

سیر

سیر حاوی ترکیبات درمانی بسیار مفیدی برای رفع مشکلات مربوط به سرماخوردگی و دستگاه تنفسی می باشد. برای درمان گرفتگی صدا می بایست یک حبه سیر را به دو تکه تقسیم نمود و هر تکه را در یک طرف دهان گذاشت. سپس باید به آرامی آن را جویده و همزمان آب سیر را قورت داد. این امر به سرعت التهابات گلو را بهبود بخشیده و در نتیجه گرفتگی صدا را برطرف می کند.

سیر برای درمان گرفتگی صدا
سیر برای درمان گرفتگی صدا

نارون قرمز

یکی از روش های درمانی بسیار موثر در رفع مشکل گرفتگی صدا مصرف نارون قرمز می باشد. نارون قرمز گیاهی جادویی محسوب می شود که مصرف آن طی چند روز گرفتگی صدا را درمان می کند. شما می توانید دو قاشق سوپ خوری پودر نارون قرمز را به دو فنجان آب داغ اضافه کرده اجازه دهید برای پنج دقیقه دم بکشد. خوردن این چای تا سه نوبت در روز بسیار مفید می باشد. به خاطر داشته باشید که استفاده از نارون قرمز برای بانوان باردار و شیرده اصلا توصیه نمی شود.

خوراکی های ممنوع!

همانطور که شماری از خوراکی ها به درمان گرفتگی صدا کمک می کنند و بیمار را از شر مشکلی بزرگ خلاص می کنند شماری از خوراکی ها نیز اگر در هنگام ابتلا به گرفتگی صدا مصرف شوند، مشکل را بزرگ تر می کنند. در ادامه شماری از این خوراکی ها را معرفی می کنیم تا اگر صدای تان گرفت سراغ آن ها نروید.

کافئین که در قهوه، کولا و شکلات وجود دارد یکی از عوامل خشک کننده گلو محسوب می شود. خوردن نوشیدنی ها و خوراکی های حاوی کافئین شدت گرفتگی صدا را بالا می برد. همچنین فرد مبتلا به گرفتگی صدا می بایست حتی نزدیک غذاهای تند، ترش و پرادویه نیز نشود.