درمان باد گلو با چند توصیه ساده

  • انتشار: ۶ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75738

آیا می دانید برای درمان باد گلو چه کاری باید انجام دهید؟ باد گلو موضوعی است که تقریبا اکثر مردم خواسته یا ناخواسته در طول شبانه روز آن را تجربه می کنند. باد گلو امری عادی است، با این حال اگر باد گلو را بیش از اندازه تجربه می کنید احتمال دارد نشان دهنده مشکلاتی همانند رفلاکس گاستروازوفاژیال (ترش کردن)، رشد بیش از اندازه باکتر ی ها در روده کوچک (SIBO)، و روده ترشح کننده باشد.

اگر باد گلو به اندازه است که شما را اذیت می کند و می خواهید جلوی آن را بگیرید، می بایست عاملی که موجب آن می شود را درمان نمایید. مواردی همانند خوردن نوشیدنی های گازدار، مصرف بیش از حد قهوه و نوشیدن الکل، موجب افزایش باد گلو می شود. حذف غذا های نفخ آور همانند حبوبات و غذا های چرب و تند از برنامه غذایی می تواند به کاهش باد گلو کمک می کند.

نوشیدن آب و چای و خوردن وعده های غذایی سبک و همچنین آهسته آهسته خوردن غذا هم مشکل باد گلوی شما را حل می کند. اگر در هنگام باد گلو زدن احساس درد می نمایید و یا زیاد باد گلو را تجربه می کنید می بایست با پزشک مراجعه کنید. در ادامه راه حل هایی برای رفع مشکل باد گلو را ارائه می کنیم.

درمان باد گلو

برای درمان باد گلو هوای کمتری ببلعید

همیشه غذا را با دهانی بسته بجوید و بخورید. پس از آنکه غذا را در دهان گذاشتید و یا آب نوشیدید، بلافاصله لب های خود را ببندید. تا هنگامی که آب یا لقمه غذ را قورت نداده اید، لب های خود را باز نکنید. این امر موجب می گردد از فروبردن هوای اضافی به درون معده جلوگیری گردد. هنگام جویدن غذا نیز از حرف زدن خودداری نمایید.

غذا را با سرعت نخورید و پس از خوردن هر لقمه تا ۵ بشمارید و سپس لقمه بعدی را بخورید. اگر با سرعت غذا بخورید یا نوشیدنی ها را بنوشید، هوای بیشتری وارد معده شما می شود. این هوای اضافی موجب باد گلو می گردد.

سعی کنید همیشه نوشیدنی ها را از لب لیوان بنوشید، نه با استفاده از نی. نوشیدن مایعات با نی هوای بیشتری وارد معده شما می کند. همچنین جرعه جرعه نوشیدن مایعات نیز از فروبلعیدن هوای اضافی جلوگیری می کند.

ترجیحا آدامس و آب نبات های سفت را نخورید. هنگامی که آب نبات را بوسیله دندان می شکنید، لب های شما کمی باز می شود و هوای بیشتری وارد معده شما می شود.

در اسرع وقت سرماخوردگی و ابتلا به آلرژی را درمان کنید. هنگامی که بینی یا گلوی شما می گیرد و با دهان نفس می کشید هوای بیشتری وارد سیستم گوارشی شما می شود.

برای درمان باد گلو توصیه می کنیم سیگار کشیدن را ترک کنید. هنگامی که سیگار می کشید، هوا را به داخل ریه های خود می فرستید، با این حال مقداری از این هوا وارد معده و روده های تان می گردد. سیگار کشیدن زیاد این مشکل را بیشتر هم می کند.

تغییر رژیم غذایی به درمان باد گلو کمک می کند

یکی از کارهایی که برای درمان باد گلو می بایست انجام دهید تغییر در رژیم غذایی است. سعی کنید آب، چای، قهوه و یا آب میوه را جایگزین نوشیدنی های بدون گاز کنید. نوشابه های گازدار موجب تجمع هوای اضافی در معده و در نتیجه باد گلو می گردند. با این حال نوشیدن آب معدنی موجب می شود دچار باد گلو نگردید.

غذاهای نفخ آور را از رژیم غذایی خود حذف نمایید. حبوباتی همچون لوبیا و عدس و صیفی جاتی همانند کلم، گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کاهو، پیاز و خوراکی هایی همچون شکلات در هنگام هضم غذا موچب نفخ می شوند. میوه هایی همانند سیب، هلو، و گلابی نیز موجب باد گلو و تحریک دستگاه گوارشی شما می گردند. تلاش کنید غذاهایی که این مشکل را در شما افزایش می دهد را شناسایی و آن ها را از رژیم غذایی خود حذف نمایید. از خوردن غذاهایی که حاوی هوای زیادی نیز هستند خودداری کنید. در بعضی از اشخاص نیز حذف گلوتن به درمان باد گلو کمک می نماید.

رژیم غذایی خود روزانه خود در چهار تا شش وعده سبک غذا مصرف کنید. شما می بایست این وعده های غذایی را با فواصل زمانی ۳ یا ۴ ساعته مصرف نمایید. همچنین توصیه می شود که هر وعده غذایی حاوی مواد پروتئینی همانند مرغ باشد تا برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری داشته باشید. وعده های غذایی سبک از خوردن وعده های غذایی سنگین جلوگیری می کند. پرخوری موجب باد گلو می شود.

درمان باد گلو

فکری به حال سوزش سردل خود بکنید

اگر می خواهید راهی برای درمان باد گلو پیدا کنید، پس از خوردن ناهار و شام بلافاصله دراز نکشید. احساس سوزشی که پس از خوردن غذا و یا حین خوردن آن از معده بالا می آید و به گلو می رسد سوزش سردل نامیده می شود. اگر غذای سنگینی خورده باشید، یا اگر بعد از غذا بلافاصله دراز بکشید، به بروز سوزش سردل کمک نموده اید. معمولاً همراه با سوزش سردل باد گلو نیز بوجود می آید که این موضوع نشانه دهنده مشکلات گوارشی می باشد.

شما می توانید بدون نسخه از داروخانه قرص های سیمتیکون را تهیه نمایید. این قرص ها قادر هستند حباب های گازی که وارد معده شما می شوند را حل و تجزیه نمایند.

اگر سوزش سردل شما حادتر گردید می بایست به پزشک مراجعه نمایید. اگر هم در شکم خود احساس درد دارید ممکن است یک مشکل جدی گوارشی داشته باشید. مدفوع شل و یا خونی نیز از نشانه های چنین مشکلاتی می باشد.

اگر افزایش شمار باد گلو همراه با کاهش وزن بدن تان باشد ممکن است این باد گلوها نشانه این امر باشد که بدن تان قادر نیست غذاهایی که می خورید را به درستی هضم نمایید.

سوزش سر معده شما نیز می تواند دردی اندکی در ناحیه سینه ایجاد نماید. اگر این درد زیاد شد و یا به جاهای دیگری گسترش پیدا کرد می بایست به پزشک مراجعه کنید. بازگشت اسید به مری نیز می تواند موجب سوزش سر دل و ایجاد زخم در روده ها گردد.