دب اصغر چیست و چگونه با آن جهت یابی کنیم؟

  • انتشار: ۳۰ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78633

خرس کوچک و یا دب اصغر یکی از صور فلکی در نیم کره شمالی یا آسمان شمالی می باشد. اگر می خواهید در مورد ماهیت خرس کوچک اطلاعاتی به دست آورید و این که بدانید دب اصغر چیست این مطب را همراهی کنید.

دب اصغر یکی از ۸۸ صورت فلکی موجود در آسمان است. محلی که دب اصغر در آن قرار دارد قسمت جنوبی صور فلکی قیفاووس و اژدها می باشد.

دب اصغر یا خرس کوچک در حقیقت به شکل دب اکبر اما در سایزی کوچک تر و کم نورتر از آن می باشد. دب اصغر ۶۰۰ سال قبل از میلاد یک صورت فلکی محسوب نمی شد، بعدها یک ستاره شناس یونانی آن را به عنوان یک صورت فلکی معرفی کرد.

دب اصغر را با نام بنات النعش صغری یا هفت اورنگ کهین هم نام داده اند. بنات به معنای دختران است (جمع بنت) و نعش هم به معنای جنازه و جسد مرده می باشد.

دب اصغر چیست

صورت فلکی دب اصغر به شکل یک جنازه و سه دختری که جلوی این جنازه در حال حرکت هستند پنداشته می شود. چهار ستاره ای که یک مستطیل را شکل می دهند را نعش و سه ستاره دیگر را بنات نامیده اند. هر کدام از بنات النعش های صغری و کبری هم ابن نعش نام گرفته است.

نام ستاره های دب اصغر چیست

  • انور الفرقدین
  • اخفی الفرقدین
  • فرقد
  • کوکب شمالی
  • ستاره قطبی

دو ستاره مشهور که در دب اصغر وجود دارد و به عنوان نگهبانان قطب شمال مشهور شده اند به نام های کوکب و یا انورفرقد است که دو هزار سال قبل از میلاد تا ۵۰۰ میلادی جزء نزدیک ترین ستاره ها به قطب شمال بوده است. همچنین وجود گامای دب اصغر با نام اخفی الفرقدین یا موریس از قدر سوم می باشند.

مشهورترین ستاره در خرس کوچک، ستاره قطبی یا جُدی است. محلی که این ستاره در آن قرار دارد در فاصله حدود یک درجه تا موضع واقعی شمال سماوی هستند.

در میان ستارگان دب اصغر، جدی که پر نورترین آنها محسوب می شود به عنوان یک منبع و مرکز برای دریانوردان و هوانوردان مورد استفاده قرار می گیرد. ستارگان دیگر دب اصغر به این اندازه جلوه و نور ندارند.

نحوه جهت یابی با دب اصغر چیست

  • مشخص کردن نقطه شمال جغرافیایی: این نقطه با قائم شدن خطی از جدی بر افق تعیین می شود. نقطه ای که در آن خط عمود، دایره افق را قطع می کند شمال جغرافیایی نامیده می شود.
  • مشخص کردن عرض جغرافیایی ناظر: در نیمکره شمالی عرض جغرافیایی هر ناحیه با ارتفاع جدی در آن قسمت برابر است. این یعنی، برای ناظری در ۲۰ درجه شمالی، ارتفاع جدی هم مساوی با ۲۰ درجه می باشد. یا برای ناظری در ۵۰ درجه شمالی، ارتفاع جدی نیز برابر با ۴۰ درجه است و به همین ترتیب باقی درجه ها.

ستاره قطبی در قسمت انتهایی دب اصغر است که به کمک امتداد ستاره های مراق و دب اکبر قابل شناسایی هستند.

دلیل نامگذاری دب اصغر چیست

دلیل این نامگذاری مشخص نیست اما برای این که دقیق تر بدانیم که دب اصغر چیست، باید به این مطلب اشاره کنیم که این کهکشان به دلیل این که درون دب اکبر قرار دارد به این نام خوانده می شود.

حجم بالایی از گاز درون دب اصغر وجود دارد که می تواند باعث به وجود آمدن ستاره های جدید شود. اما علی الظاهر این گاز در حال خروج از دب اصغر می باشد.

دانشمندان هوا و فضا بسیار امیدوارند که در اطلاعات کامل موجود در دب اصغر چیست تا بتوانند اطلاعات بیشتری از ثانیه های آغازین هستی پیدا کنند. دانشمندان بر این اعتقاد استوارند که از طریق دب اصغر می توانند رازهایی را در مورد جهان هستی کشف کنند.

آنها بر این باورند یکی از صور فلکی که بدون هیچ تغییری و همچنان دست نخورده باقی مانده است دب اصغر می باشد. به همین دلیل است که با توجه به میزان هیدروژن و هلیومی که در آن وجود دارند می توانند نتایج شگفت انگیزی در خصوص نحوه به وجود آمدن جهان هستی به دست بیاورند.

افسانه دب اصغر

افسانه هایی از قدیم در میان بومیان آمریکا در خصوص دب اصغر وجود دارد که گفته می شود، گروهی شکارچی از بومیان، راه خود را در جنگل گم کرده بودند.

بعد از دعاهای بسیار دعای آنها اجابت می شود و دختر کوچکی بر سر راه آنها ظاهر می شود و گمشده ها را به سمت خانه های شان راهنمایی می کند. گفته می شود او روح ستاره قطبی بوده و شکارچی ها بعد از مرگ در آسمان جای گرفته اند تا برای همیشه نزدیک به او باشند.

بنا بر افسانه ای دیگر، این خرس نشانه ای از دختر شاه آرکادیا بود، نامزد او که ژوپیتر نام داشت برای حفاظت از وی، او را به صورت یک خرس در آورد و در آسمان ها قرار داد.

یک افسانه دیگر می گوید، روح بزرگ از روی عمد خرس بزرگ را در آسمان ها نهاد تا برای خرس های زمینی به عنوان یک
گاهشمار عمل کند. به این ترتیب، در زمانی که خرس در یک ارتفاعی کم جای دارد، خرس های زمینی برای این که خود را گرم کنند در غارهای خود می مانند.

اما زمانی که خرس در ارتفاع بالایی از آسمان قرار دارد، خرس ها هم می فهمند که باید غارهای خود را ترک کنند زیرا تابستان شروع می شود و آنها می توانند با خیال راحت خود را در دشت و دمن رها کنند.

دب اکبر چیست

اکنون که تا حدودی فهمیدیم دب اصغر چیست، خوب است به نکاتی چند در خصوص دب اکبر نیز بپردازیم. دب اکبر نیز یکی از صور فلکی در نیمکره شمالی آسمان است که به واسطه هفت ستاره اصلی خود شکل فعلی اش ترسیم شده است.

اشکال دب اصغر و اکبر با قدرت تجسم قدما به شکل یک خرس بزرگ تصور شده است که در حال حرکت است. از صورت فلکی دب اکبر برای یافتن ستاره قطبی استفاده می کنند.

کارشناسان و محققان علم نجوم می گویند همه ستارگان دب اکبر در شهرهای بزرگ دیده می شوند. فقط ستاره های اصلی هفت گانه با توجه به شرایط جوی و بدون ابر بودن آسمان و عدم وجود گرد و غبار در آن قابل رویت هستند.