دانش: مذاکرات صلح بدون حضور دولت افغانستان بی نتیجه است

  • انتشار: ۴ حوت ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 53817

سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور، روز گذشته (3 حوت) در کنفرانس «چالش‌ها و راهکارهای صلح در افغانستان» تاکید کرد که هر نوع توافق صلح باید در چارچوب محورهای حفظ نظام سیاسی و قانون اساسی افغانستان صورت بگیرد.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان هشدار داد که هر نوع طرح صلح که منجر به کنار گذاشتن نظام سیاسی فعلی و الغای قانون اساسی شود، بار دیگر این کشور را به جنگ و خشونت های دیگر سوق خواهد داد.سرور دانش با بیان اینکه تعدیل نارسایی‌های قانون اساسی باید از مجرای قانونی صورت بگیرد، اضافه کرد: تعدیل قانون اساسی به عنوان یک پیش شرط برای صلح و یا گنجانیدن افکار طالبانی، کشور را به سمت بحران سوق خواهد داد.
وی همچنین با اشاره به جایگاه و اهمیت آزادی بیان، جامعه مدنی، حقوق بشر و حقوق زنان گفت: دستاوردهای 18 سال گذشته کشور به هیچ صورت در پروسه صلح قابل معامله نیست.
دانش با بیان اینکه حاکمیت ملی در افغانستان به ملت تعلق دارد افزود: در کنار اسلامیت نظام، جمهوریت نظام نیز خط سرخ مردم افغانستان است؛ مردم افغانستان به هیچ صورت نمی‌تواند نظام‌های برخاسته از سازوکارهای غیر مردمی و خارج از انتخابات و آرای مردم را بپذیرد.
معاون دوم رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد: صلح هیچگاه و به هیچ صورت به معنای امتیاز یکجانبه نیست. طالبان باید بدون پیش شرط آتش بس را بپذیرند و بعد در جریان یک گفتگوی منطقی خواسته های خود را مطرح کنند.
وی همچنین اظهار داشت که جانب حکومت نیز باید بدون پیش شرط در گفتگو اشتراک کند و می تواند به عنوان حسن نیت تعدادی از زندانی های طالبان را رها و نام برخی آنها را از لیست تحریم ها خارج کند.
سرور دانش تصریح کرد که هر نوع گفتگو بدون حضور دولت افغانستان عقیم و بی نتیجه است.
معاون رئیس جمهور طرح حکومت موقت را نه تنها یک راه حل بلکه بازگشت به گذشته عنوان کرد. وی اظهار داشت: کسانی که از طرح اداره موقت طرفداری می‌کنند، دچار یک نوع ادعای پارادوکسیکال و متناقض هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟