دانش: حکومت در مبارزه با فساد اداری ناکام بوده است

  • انتشار: ۱۸ قوس ۱۳۹۸
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 71976

«سرور دانش» معاون دوم ریاست جمهوری امروز در مراسم گرامی داشت از روز جهانی مبارزه با فساد در کابل، حکومت را در نهادسازی برای مبارزه با فساد اداری ناکام خواند.

دانش افزود حکومت علی‌الرغم اراده جدی در مبارزه با فساد تاکنون قادر نشده اداره واحد، مستقل و قاطعی برای مبارزه با فساد اداری ایجاد کند. به گفته او این ناکامی باعث شده هماهنگی لازم بین نهادهای مبارزه با فساد وجود نداشته و برنامه‌های موازی از سوی نهادهای مختلف در مبارزه با فساد روی دست گرفته شود.

وی تاکید کرد که نبود نهاد مستقل و با صلاحیت مبارزه با فساد روند مبارزه با این معضل را با مشکل روبرو کرده و باعث شده است که مافیای فساد در حکومت مهار ناشده باقی بمانند.

معاون دوم ریاست جمهوری موثریت برنامه مبارزه با فساد در ادارات را نیازمند ایجاد اداره مستقل و با صلاحیت کمیسیون مستقل مبارزه با فساد دانسته تاکید کرد که چنین نهادی هرچه زودتر باید ایجاد شود.

این در حالی است که سازمان ملل متحد نیز به مناسبت روز بین‌المللی مبارزه با فساد اداری با نشر اعلامیه‌ای از عملکرد برخی از نهادهای مبارزه با فساد اداری در افغانستان انتقاد کرده است.

در اعلامیه این سازمان آمده: ملل متحد وضعیت دشوار امنیتی که قضات و سارنوالان در آن کار می‌کنند را درک می‌نماید و کشتن هدفمند مسئولین قضایی را محکوم می نماید. مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری به قضایای فساد رسیدگی نموده است، اما ملل متحد خاطر نشان می‌سازد که این مرکز هنوز به عنوان یک عامل بازدارنده موثر در قضایای فساد در سطح بالاعمل نکرده است. احکام دستگیری و احضار قابل ملاحظه مرتبط به قضایای فساد اداری همراه با موافقت بر منع سفر ها تا اکنون مرعی الاجرا قرار نگرفته اند. و اکثر محکومین برای سپری نمودن حکم جزای شان دستگیر نگردیده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟