دانشجویان کدام کشورها بیشتر برای تحصیل به آمریکا می‌روند؟

  • انتشار: ۲۸ عقرب ۱۳۹۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 933

تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه‌های ایالات متحده در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴ به رقم بی‌سابقه نهصدهزار نفری رسید. گسترش این پدیده، باعث سه برابر شدن سهم این دانشجویان از اقتصاد آمریکا در پانزده سال اخیر شده است. دو کشور پرجمعیت جهان در صدر فهرست قرار دارند.

با توجه به آمارهای نهادی مسئول، تعداد دانشجویان خارجی پذیرش شده در دانشگاه‌های آمریکا در سال تحصیلی ۲۰۱۳- ۲۰۱۴ به بالا‌ترین حد خود ‌(نزدیک ‌نهصد هزار نفر) رسید. نکته جالب، سهم بالای چینی‌ها در این باره و سبقت تند آن‌ها از هندی‌ها در سال‌های اخیر است. تقریبا از هر سه دانشجوی خارجی، یکی چینی و تقریبا از هر هشت دانشجو یکی هندی است. نمودار زیر روند این افزایش را نشان می‌دهد.

resized_443517_710

در این سال تحصیلی تعداد دانشجویان ثبت نام کرده خارجی در دانشگاه‌های آمریکا ۶۶۴۰۸ نفر افزایش یافته که سهم چینی‌ها و سعودی‌ها در این افزایش ۷۳ درصد است. هند، برزیل، ایران و کویت نیز روی هم رفته افزایشی ۱۸ درصدی داشته‌اند. نمودار زیر سهم هر کشور از دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در آمریکا را نشان می‌دهد.

resized_443518_276

جمعیت دانشجویان چینی در دانشگاه‌های آمریکا در سال تحصیلی ۲۰۱۳ – ۲۰۱۴ به حدود ۲۷۵هزار نفر رسیده است که افزایش ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن را نشان می‌دهد. دانشجویان هندی نیز با افزایش ‌۶درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱۰۶۶۷۳ نفر رسیده‌اند. این در حالی است که تعداد آن‌ها بعد از رکورد ۱۰۵هزار نفری در سال ۲۰۰۹-۲۰۱۰ طی سه سال بعد هر سال کمتر شده بود. به این ترتیب تعداد دانشجویان چینی و هندی در دانشگاه‌های آمریکا از سال ۲۰۰۰ تاکنون به ترتیب پنج برابر و دو برابر شده است.

resized_443519_757

 

در سال ۱۹۹۸-۹۹ چین بزرگ‌ترین کشور فرستنده دانشجو به ایالات متحده شد‌ه و در دو سال بعد نیز وضعیت همین گونه بوده است. از سال ۲۰۰۱-۲۰۰۲ هند به صدر این فهرست رسید و این وضعیت تا سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ حفظ شد و بعد از آن، بار دیگر کشور اول در فرستادن دانشجو به آمریکا شدند.

resized_443521_559

 

اصلیترین کشورهای فرستنده دانشجو به آمریکا یعنی چین، هند و کره جنوبی، روی هم رفته سهمی ۵۰ درصدی دارند و پاکستان که پیش از این در بالای جدول این کشور‌هست، اکنون حتی جزو ۲۵ کشور اول هم نیست.

resized_443522_274

اکنون دانشگاه نیویورک، دانشگاه اول در میزبانی از دانشجویان خارجی است، حال آنکه در دوازده سال گذشته، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی چنین موقعیتی داشته است. بعد از آن هم دانشگاهی در ایالت ایلینویز و دانشگاه کلمبیا قرار دارند. در واقع سه ایالت کالیفرنیا، نیویورک و تگزاس روی هم رفته پذیرای ۳۲ درصد دانشجویان خارجی هستند.

resized_443523_934

 

سهم هزینه‌‌ دانشجویان خارجی در اقتصاد آمریکا نیز در پانزده سال گذشته سه برابر شده و شهریه پرداختی، هزینه خوابگاه، کتاب، مسافرت و سایر هزینه‌های آن‌ها از ۹میلیارد دلار به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است. تصویر زیر نیز سهم منابع مختلف در تهیه این هزینه‌ها را نشان می‌دهد.

resized_443524_349

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟