خطرناک ترین حشرات ریز جهان را بشناسیم…

  • انتشار: ۲۸ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 98243

حشرات ریز از جمله موجوداتی هستند که معمولا توسط انسان نادیده گرفته می شوند مگر اینکه با سروصدای خود باعث آزار و اذیت او شود.

در کنار این دسته از حشرات باید به گروهی از آنها اشاره کرد که شنیدن نامشان موی بر بدن انسان سیخ می کند.

این حشرات که بیشترشان جثه ای بسیار ریز دارند چنان دردی به بدن دشمنان خود وارد می کنند که مدت ها دوام خواهد داشت.

حتی نیش برخی از آنها می تواند سبب مرگ انسان شود. بیهوده نیست اگر بگوییم برخی از حشرات ریز به دلیل سمی بودن یا نیش خطرناکشان حتی برای برخی از انسان ها خطرناک تر از ببر و شیر می باشد.

با ما همراه شوید تا خطرناک ترین حشرات ریز دنیا را بشناسید:

حشرات ریز، لازم برای اکوسیستم و خطرناک برای انسان

حشرات چه از نوع ریز و چه از نوع درشت آن بخش جدایی ناپذیر از  اکوسیستم موجود در دنیا هستند که بدون آنها طبیعت آسیب می بیند چون هر یک از آنها در این اکوسیستم نقش حیاتی بازی می کند.

در این میان اما برخی از حشرات به دلیل ناقل بیماری بودن، نیش خطرناک  و سمی داشتن یا ایجاد مزاحمت در گروه موجودات خطرناک قرار گرفته از آنها متنفر هستیم.

عنکبوت بیوه سیاه

عنکبوت بیوه سیاه

از جمله حشرات ریز خطرناک باید به عنکبوت بیوه سیاه که بدنی کوچک اما پاهای باریک و بلند دارد اشاره کرد.

در میان گروه های مختلف عنکبوت های کشنده در دنیا  عنکبوت بیوه سیاه در ردیف اول قرار می گیرد.

سم این عنکبوت ریز سیستم عصبی بدن انسان را از کار می اندازد اما اگر پس از گزیده شدن توسط این عنکبوت به سرعت وارد عمل شوید می توانید خود را درمان کنید.

زنبور زرد

زنبورها به طور کلی حشرات دوست داشتنی نیستند و انسان ها حتی از زنبور عسل که این ماده مقوی و خوشمزه را تولید می کند نیز زیاد خوششان نمی آید.

در میان انواع زنبورها که بیشترشان یک آفت به حساب می آیند، زنبور زرد نوع آلمانی و آمریکای شمالی چنان مهاجم و جسور هستند که نیش دردناک آنها برای انسان خطرناک است.

شپش

شپش ها نیز مانند موریانه ها شاید در نگاه اول خیلی برای انسان خطرناک نباشند اما اگر بدانیم که این حشره ریز که لابه لای موهای ما زندگی می کنند می توانند چه بیماری های خطرناکی را منتقل کنند بدون شک از آنها بیزار می شویم. به طور معمول می توان گفت پانزده نوع شپش روی سر انسان یافت می شود.

کنه

کنه نیز از جمله حشرات ریز خطرناک است که یک نوع از آن به نام کنه گوزن انسان را به بیماری لایم مبتلا می سازد.

وقتی این کنه مکانی در بدن شما را بگزد اطراف نقطه گزیدگی جوش می زند که به چشم گاو شباهت دارد. سر درد و تب از علائم اولیه است اما فرد نیش زده شده در ادامه دچار سفتی مفاصل و مشکلات قلبی می گردد.

این درست است که افراد کمی بر اثر نیش این کنه می میرند اما بیماری که انسان به آن مبتلا می شود ممکن است سال ها طول بکشد.

کرم دخترک

کرم دخترک

هرگز گول نام زیبا و ظاهر پشمالو و دوست داشتنی این کرم را نخورید. یک تماس با این کرم پشمالو کافی ست که در پوست خود چنان احساس درد شدید کنید که انگار مار شما را گزیده باشد. همین تماس ساده سبب درد در قفسه سینه، مشکلات تنفسی و بی حسی می گردد.

کرم های انگل، شریک غذای شما

کرم های انگلی با ظاهر زشت خود بدون شک منفور همه مردم هستند. این حشرات خطرناک در درون دستگاه گوارش انسان خانه می کنند و با مکیدن خون و مواد مغذی بدن سبب می شود انسان دچار بی خوابی، سرگیجه و تهوع گردد.

ساس

ساس را باید از آن دسته حشرات ریز دانست که نیش آن ممکن است سبب مرگ انسان نشود اما چنان حالت روانی و حساسیت ایجاد می کند که تا مدت ها باقی می ماند.

تخریب بافت بدن با عنکبوت قهوه ای

به طور کلی می توان گفت که دنیای عنکبوت ها برای انسان خطرناک هستند. انواع مختلف این دسته از حشرات اگر باعث مرگ انسان نشوند بدون شک یک عارضه بلند مدت بدنی یا روحی روی انسان باقی می گذارند.

در کنار عنکبوت بیوه سیاه که سم آن سیستم عصبی انسان را به هم می ریخت، عنکبوت قهوه ای که به عنکبوت منزوی شهرت دارد چنان سم خطرناکی را وارد بدن انسان می کند که می تواند بافت های بدن را از هم متلاشی کرده زخم های ناسور ایجاد کند. این زخم ها ممکن است ماه ها طول بکشد.

بیماری خواب و پشه تیک تیک

از دیگر دسته های حشرات ریز باید به پشه تیک تیک اشاره کرد. «پشه تسه تسه» نام دیگر این حشره ریز است.

این پشه از خون مهره داران تغذیه می کند و اغلب در مناطقه مرکزی قاره آفریقا یافت می شود. انگل تریپانوزوم توسط این پشه منتقل می شود. این انگل سبب بروز بیماری خواب در انسان کشته که در صورت کوتاهی در درمان موجب مرگ انسان می گردد.

هزارپای خانگی
هزارپای خانگی

هزار پای خانگی

هزار پاها ممکن است حشرات ریز نباشند اما چنان خطرناک هستند که انسان از آنها بترسد. در میان انواع هزار پاها باید به هزار پای خانگی اشاره کرد که دو چنگال سمی دارند.

نیش این هزارپاها برای انسان خطرناک است و باعث درد و تورم شدید می گردد.
به هر صورت همان طور که دیدید دنیای حشرات علی رغم برخی جذابیت های خود شامل مواردی ست که برای انسان زیاد خوشایند نمی باشد.

برخی از حشرات که وجود آنها برای اکوسیستم ضروری ست در گروه حشرات مزاحم قرار می گیرند اما دسته ای دیگر از حشرات با نیش های سمی خود یا به واسطه انتقال بیماریهای خطرناک برای انسان مضر هستند و در صورت عدم توجه کافی به آنها ممکن است سبب مرگ انسان گردند.

در این میان اما عنکبوت ها کشنده تر از هر حشره دیگری برای انسان به نظر می رسند. به ویژه  عنکبوت بیوه سیاه که سم آن سیستم عصبی بدن را از کار می اندازد.