حکومت: از این پس باید طالبان را در میدان جنگ شکست دهیم

  • انتشار: ۱۰ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 36327

پس از آن که رئیس‌جمهوری آمریکا ایده مذاکره با شبه‌نظامیان طالبان را پس از یک سری حملات مرگبار رد کرد، حکومت امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد از این پس باید طالبان را در میدان جنگ شکست دهیم.

پس از آن که رییس جمهور  آمریکا هرگونه گفت‌وگو با طالبان بعد از حملات مرگبار اخیر را رد کرد، حکومت افغانستان اعلام کرد که در میدان جنگ باید بر طالبان پیروز شد.

شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید، پیش‌تر رییس جمهور غنی زمان محدودی را برای گفت‌وگو با طالبان تعیین کرده بود، اما این گروه از این فرصت استفاده نکردند و جنگ‌شان علیه حکومت را شدت بخشیدند.

آقای مرتضوی می‌گوید: « «طالبان با [حمله به کابل] از خط سرخ عبور کردند و احتمال مذاکرات صلح را از بین برده‌اند. ما باید در میدان نبرد راهی برای رسیدن به صلح پیدا کنیم.»

رییس جمهور آمریکا روز گذشته در ضیافتی با حضور اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با اشاره به حملات اخیر در افغانستان گفت: «آن‌ها دارند چپ و راست مردم بی‌گناه را می‌کشند. بین کودکان و خانواده‌ها بمب‌گذاری می‌کنند. ما تمایلی به گفت‌و‌گو با طالبان نداریم. آن‌چه را که شروع کرده‌ایم به پایان هم می‌رسانیم.»

او همچنین گفت که پس از این درهای مصالحه تنها برای کسانی باز است که سلاح خود را زمین می‌گذارند و دست از کشتار مردم بر می‌دارند، اما موضع دولت در برابر کسانی که، به گفته او، “به دستور  فرماندهان خود دست به کشتار می‌زنند”، “جدی و قاطع” خواهد بود.

از سوی دیگر، عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی هم گفته که گروه طالبان حاضر به مذاکره نیست و به “حملات تروریستی و کشتن زنان و کودکان ادامه می‌دهد”. او بر مقابله و سرکوب این گروه و سایر گروه‌های همسو با آن تاکید کرده است.

در عین حال، قیام‌الدین کشاف، رئیس شورای علمای افغانستان در همایشی گفته که اقدام به عملیات انتحاری نه در دین اسلام جایی دارد و نه در شریعت.  فتوایی که روحانیان پاکستان درباره جایز بودن حملات انتحاری در خارج از پاکستان صادر کردند، ناقص است.

شماری از اعضای شورای عالی صلح افغانستان هم در این همایش حضور داشتند. عطاءالدین عضو این شورا گفت که اظهارات ترامپ روشن کرد که طرف صلح آمریکا نیست، بلکه دولت افغانستان است. اگر طالبان حاضر به مذاکره است، باید با شورای عالی صلح وارد گفت‌وگو شود.

اما گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای به اظهارات ترامپ واکنش نشان داده و اعلام کرد که اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا نشان داد که “اختیار اصلی” صلح در اختیار آمریکا است و نه دولت افغانستان.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟