حکمتیار: پس از خروج امریکا از افغانستان حکومت سقوط خواهد کرد

  • انتشار: ۲۶ اسد ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 68353

«گلبدین حکمتیار»، رهبر حزب اسلامی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌گوید در صورت خروج امریکا از افغانستان، حکومت سقوط خواهد کرد.

حکمتیار روز گذشته (جمعه، ۲۵ اسد) در یک گردهمایی انتخاباتی در کابل، اظهار داشت که حکومت وحدت ملی توانایی تصمیم‌گیری در بارۀ مسایل مهم کشور را ندارد.

رهبر حزب اسلامی تأکید کرد که ایالات متحده در تلاش ایجاد حکومتی در افغانستان است که این حکومت بتواند برای مدتی پس از خروج نیروهای امریکا از افغانستان، دوام بیاورد.

وی افزود: «دربارۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شکی نیست؛ آن‌ها افغانستان را ترک خواهند کرد. دربارۀ صلح نیز شکی نیست؛ صلح آمدنی است. تحلیل‌های نهادهای امریکایی نشان می‌دهند که این حکومت نمی‌تواند حتا برای چند هفته، پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، دوام بیاورد.»

حکمتیار از رهبران حکومت وحدت ملی خواست که فراراه صلح موانع ایجاد نکنند: «صلح آمدنی است؛ هیچ‌کسی نمی‌تواند فراراه آن موانع ایجاد کند. افغان‌ها صلح می‌خواهند. ما از صلح و از پیشرفت در این راستا، پشتیبانی می‌کنیم.»

رهبر حزب اسلامی که برای بیش از ده سال مخالف مسلح حکومت افغانستان بود، می‌گوید که در هجده سال گذشته بیش از یک میلیون افغان در جنگ‌ها کشته شده‌اند و ایالات متحده و ناتو در تأمین امنیت و ثبات در افغانستان ناکام بوده‌اند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اما گفت که احتمال دارد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به تأخیر بیافتد؛ چون به باور وی، انتخابات و صلح همزمان به پیش برده نمی‌شود. اما با این همه به پیکارهای انتخاباتی‌اش ادامه خواهد داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟