حکمتیار: جنگ فعلی در کشور برنده ندارد

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 37217

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان در مراسمی که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، گفت که هیچ قدرتی نمی تواند بطور دایم افغانستان را اشغال کند و جنگ کنونی در این کشور برنده ندارد.

وی تصریح کرد، چنانچه شوروی نتوانست برنده جنگ افغانستان شود، اکنون نیز این جنگ برنده نخواهد داشت و طالبان نیز باید بداند که نمی تواند بار دیگر کابل را با جنگ تصرف کند.

حکمتیار تأکید کرد که اگر طالبان بر این فکر است که بار دیگر از طریق جنگ به کشور مسلط می شود، اشتباه می کند و آنان نیز باید مانند حزب اسلامی به روند صلح بپیوندند.

گلبدین افزود که جنگ کنونی دولت افغانستان با دو شکل از مخالفان مسلح جریان دارد که بخش اول را شامل آن افرادی دانست که خانه هایشان به خاطر آدرس های غلط عوامل داخلی بمباران می شود و به ناچار برای دفاع از خود سلاح برداشته اند و بخش دیگر نیز از حمایت کشورهای خارجی برخوردارند.

به گفته او آن مخالفان که برای خارجی ها در افغانستان می جنگند باید با آنها تنها در میدان جنگ تسویه شود اما آنها که مجبور به برداشتن سلاح برای دفاع شده اند باید با پذیرش اشتباه عوامل خودی با آنها به صلح رسید.

حکمتیار در این جمع که همه مقامات رسمی بودند خواستار برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه شد و تاکید کرد که بجز انتخابات هیچ راهی برای انتقال قدرت قانونی وجود ندارد و راههای دیگر را برای حفظ قدرت اشتباه خواند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟